Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-28 Ørfiskeanlegget

10 Innlegg
10 Deltakere
3 Liker
5,693 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

I dag ble det en søkkvåt runde på Nordmarkas østflanke. Gikk runden: Sørli skole-Skåltjernet (ja,den ligger som en skål i terrenget)-over Sameiekollen (med flere humoristiske hjemmesnekrede skilt) og rett ned til posten ved Ørfiskedammen. Deretter hovedtraseen rett ned til Sørli skole. Faktisk litt deilig å være ute i et skikkelig regnvær igjen. Og hyggelig at bekkene våkner til liv igjen. Fikk også rasket med meg litt blåbær til dessert. Ørfiskeanlegget- vel verdt en post.

Jarle

 

Dette emnet ble endret for 6 år siden av Jarle Karlstad

   
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg rakk posten før regnværet kom. Startet fra den - for meg - nye p-plassen før du kommer inn til Sørli skole. (for de ukjente som meg, kjør opp til Nittedal stasjon og ta Sørliveien rett frem til du er ved plassen).

Fortsatte rett frem til første blåmerke, blindvei til høyre og inn mot klubbhuset til NIL. Siden jeg var ved Ørfiskedammen sist (det er lenge siden) har det skjedd mye med veien. Jeg husket den som en god og stor skogssti, men nå er det rene kjøreveien.

Oppover gjorde jeg en liten vri, Når du kommer ett lite stykke inn på veien, hvor det nå var bare løs smågrus/sand går det en fin sti til venstre.  Denne fulgte jeg, den går langs bekken fra Ørfiske. Etterhvert kommer du til jernbanen. Her er det tunnel under både for bekken og veifarende. Du må regne med å bøye deg litt for ikke å stange hodet i taket. Etterhvert kommer du til ett punkt hvor stien fortsetter rett frem, en gammel og tilsynelatende svært slitt bro fører deg til venstre og mot høyre går det en litt steinete vei/sti som fører deg opp til "Ørfiskeveien" Fulgte så denne opp til demingen. Tok den vanlige veien ned igjen. Dråpene begynte å komme, men jeg var i bilen før regnet startet.

Ingunn


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

En fin etter-jobben-post; mitt utgangspunkt var Sandermosen; syklet så Greveveien mot Movann og videre over åsen.

En grei drive-in post med sykkel. Retur samme vei; ganske kjølig, kun 11 grader og lærepengen på returen er at nå er det høst.

Torgeir

Ørfiske

   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Tøft bilde! Tusen takk!


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Ettermiddags-/kveldstur på meg også. Tok toget til Movatn og trasket til Ørfiske i vakkert solskinn. Etter postritualet trasket jeg videre langs blåmerket kjerrevei til Nittedal stasjon og tok toget hjem i enda vakrere solskinn. 

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Svarktander likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Kronen på verket som 11. post av 11 en vakker oktoberdag. Jeg startet dagen med post 33 og tok så postene 21-30. Ved posten har jeg vært maaaange ganger, da jeg arrangerer hyttetur for alle fire ungene mine til Korsvollhytta 500 m oppi bakken. Jeg arrangerer det hvert år fra 1. til 7. klasse, og har så langt arrangert 22 turer - bare 6 igjen (7*4).

Det var deilig å sykle hjem til Korsvoll. Det ble mørkt på hjemveien.

Turen startet fra Kjelsås stasjon kl. 07.14, og selve turen fra Grua startet kl. 07.55. Jeg var hjemme kl. 19.25, helt utslitt.

Jeg har aldri vært i nærheten av 11 poster på en dag før. Spennende å høre om det er rekord (uten bil).

Karl Georg


   
Kjell Erik Berg likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Korte dager gir korte turer....

Skiforeningen meldte "ikke preparert" fra Nittedal til Ørfiske. Selvsagt var den preparert...men heldigvis bare glattet og ikke sporsatt. Vi tuslet freidig oppover med vintersko og sekk på ryggen, og det var flere turgåere ute sammen med oss, slik at vi ikke følte oss helt "utenfor". Her praktiseres det tydeligvis "samrøre" så tidlige på sesongen, med felles trasé for blåsti og rødløype.

Opp kom vi, posten var jo utrolig enkel å finne. Deretter var det å sitte i blåsten som kom over Ørfiske for å koke kaffe, spise niste og julekake. Må man, så må man...men vi har hatt lunere steder på vår ferd.

Trivelig dette....og alle vi møtte hadde et smil, samt ønskene om en "god jul" satt løst. 19 poster i denne boka nå - aldri har vi slow-walkers vært mer i rute...

20181225 121634
20181225 123820

   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag ble det en tidlig ettermiddagstur i det deilige været med badetøy i sekken. Jeg parkerte ved Movann (nyasfaltert vei) og gikk den gamle Hadelandsveien  oppover. Den var blitt hvitmerket siden jeg gikk der sist, og stisyklistene har funnet den. Like nedenfor Laskerud har et stort tre falt over stien og gjort det helt ufremkommelig. Heldigvis var det bare noen få meter over til stien fra Nittedal. Det var en bil på tunet på Laskerud, men jeg så ingen folk. Oppe ved Ørrfiskedammen ble det kaffepause, men ikke noe bad. Det blåste for mye . Etterhvert dukket det opp mye folk. Ned igjen gikk jeg bilveien. Veikantene er som store blomsterbed nå. Nydelig! Og i Nordre Movann ble det en god svømmetur. Fin post, fin dag og fin tur.

Synnøve


   
Svarktander likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Fra deilige maidager til iiiiskaldt maivær. Våknet til nysnø i Voksenlia, så innevær på formiddagen før rastløs far og rastløse barn trengte en ettermiddagstur. Valget falt på den barnevennlige Ørfiskeposten. 

Vi parkerte på Sørli skole og gikk stien langs bekken oppover. En spennende tur gjennom Kutunnelen, kryssing av bekken ved fossefallet i Ørfiskebekken, og til slutt opp til Ørfiske der vi kunne løpe over hele den 200 m lange dammen. Logget posten og nøt termos med noe varmt i på et av bordene på rasteplassen, og da dukket jammen solen frem også. 

Takk for turen!

KM 18 28 2
KM 18 28 3
KM 18 28 4

 

 


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Fin, liten formiddagstur til Ørfiske 9. mai - parkerte ved Sørli skole i Nittedal og gikk de få km opp. Litt deilig innimellom med en post som det ikke byr på så store utfordringer å finne! 


   
SvarSitér
Del dette