orgenen starter med en liten kilometers tur mot nordvest til et naturreservat som også inneholder et toppunkt som er høyere enn 600 moh. Til tross for sin nokså anonyme tilværelse inne i denne vernede skogen, har toppen faktisk en ganske fin liten varde å by på.
To alternative skiløyper i vestlig retning vil begge lede oss frem til neste stopp der kjentmannsposten fremdeles er å finne, til tross for at den har gått ut på dato – posten hører til perioden 1998-2000.
Så går vi mot vest til kjentmannsposten fra perioden 1990-1992. Dette er antakelig en av områdets aller største attraksjoner. Ingen som er glad i vandringer i Nordmarka og på Krokskogen bør gå glipp av et besøk hit. Blåmerket sti leder ganske spektakulært mot vest og bratt ned.
Vi følger stien, som etter hvert bøyer av nordover, ned til offentlig vei. Her får vi busstransport nordover og stiger av i et veikryss før stedet som har et kvinnenavn. Herfra må vi ta bena fatt. Å følge bilveien i svingene oppover bakken blir for kjedelig. Derfor følger vi en slags natursti med innformasjonstavler som leder oss oppover mot øst langs sporene etter en gammel teknisk innretning. Dette vil føre oss helt frem til den imponerende steinsettingen som var kjentmannspost i perioden 1992-1994, og som også har gitt navn til et skirenn som hver vinter passerer forbi her.
Den samme steinsettingen har også gitt navn til åsen i nord, der vi besøkte en kjentmannspost i perioden 2002-2004.

Den avsluttende etappen i dag kan vi bare stake i behagelig tempo øst over det store vannet. Vi går innom kjentmannspost nr. 19 fra perioden 2002-2004, før vi får ta inn på gården like i nord. Mange historier er skrevet fra dette området, og livet på gården gjennom noen generasjoner er flotts kildret i Eva Husebys bok Nordmarksliv.

Ledetråd: Det er fem vokaler i navnet på det endelige turmålet.