Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Hvor var jeg hen da, tro?

1 Innlegg
1 Deltakere
2 Liker
2,034 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Hvorerdetteher

Jeg tillater meg å sparke forsiktig liv i denne hittil ubrukte mappen med et kjempegammelt spørsmål fra det gamle forumet: Hvor var jeg på ovenstående bilde? Dette spurte jeg om allerede i juni 2000, og av en eller annen grunn er svarene datert flere år senere. Men det ble aldri trukket noen konklusjon, og selv om jeg i mellomtiden har utviklet en teori, stiller jeg spørsmålet igjen. (Morten, dette er da veldig nerdete? Red.)

Jeg tillater meg å gjengi det som ble skrevet den gangen, så blir det lettere å plukke opp tråden for den som måtte være interessert i denne obscure problemstilling. Men først: Har du bilder fra kjentmannsposter eller andre steder som du ikke klarer å stedfeste? (makan til rot! Red.) Start gjerne en tråd med bildet og se om noen vet hvor det er. Altså: Ikke gjettekonkurranse dette, men kunnskapsutveksling.

OK, her kommer det: 

Morten sier: 
Her har jeg funnet et klenodium - et bilde av yours truly med Lennon-briller og ekte kjentmannskort ved en post av det gamle gode slaget, med rød boks og alt. Det må være tatt tidlig på 80-tallet, da vi hadde blå kort. (jøjemeg...har jeg hatt den anorakken så lenge?)
Men hvor er det tatt? Se det husker jeg ikke lenger. Men jeg tror det er fra Lillomarka et sted. Noen som kan hjelpe? 
Og er det noen som har lignende heltebilder fra gode gamle dager? 
Hilsener
Morten

Pål svarer:

Det kan ikke være St Gørja, "På stort tre øst for innløpet til Gørjekalven.", med Glotjernskollen bak? 
(Men den var jo post i slutten av 60-årene.)

Pål

Morten igjen: 

Ah, endelig fant jeg den blå resept fra 80-tallet. På bildet holder jeg jo indisiene i hånden. I kortet er det stemplet på følgende poster: 
Mellomkollen 7. 2 1982 
Eriksknatten 21.2 
Storhaugen 21.2 
Barlindhøgda 21.2 (en god dag, dette) 
Brennåsen 24.10 
Fagervann 30.10 
Svartkulp Øvre 30.10 
Barlindsåsen 20.2 1983 
Torkilstuhøgda 20.2 
Gråberget (resten er udatert av dumme-Morten) 
Bleiktjern 
Fiskelaustjernet 
Kringletjern 
Puttmyra 
Mellomkollen igjen.

Ringer det en bjelle hos noen? Og Pål, takk for forslaget, men som du ser er ikke Gørja med her, så det kan det ikke være. Noen som husker hvordan det ser ut på Kringletjern (i Bærumsmarka)? 
Hilsener 
Morten M-

 

Nå blir Aina interessert:  

Jeg tror det kan være Bleiktjern i Lillomarka, vest for Skytta. Må ile med å si at jeg ikke tok kjentmannsposter før 97 dessverre, men brukte 'Oslomarka på CD' for å
sjekke stedene. Typografien rundt Bleiktjern ser ut til å stemme med bildet. Selve tjernet er på 309m og en rund lav kolle på sørsiden (navnløs) er på 339m.
Kringletjern ser mye mindre ut på kartet enn bildet indikerer.
Det er merket skiløype over Bleiktjern retning nord/sør. Den hadde jeg faktisk tenkt å ta i vinter, da jeg en mørk januarmandagskveld var på en av årets flotteste
impulsskiturer i Lillomarka. Det var varslet kakelinne og regn dagen etter, så jeg avspasete noen timer og dro på posttur. Starter kl. 14 fra Badedammen, og fikk med meg 3 poster. Tok ubrøytet løype først fra Steinbruvannet til Aurtjern, som var perfekt oppgått med et spor, deretter over vannet til Jegersly. Fulgte så noen spor (har
1:25.000 kartet over Lillomarka), rett nordover over de to små Aurtjernpyttene mot veien og bebyggelsen. Planen var å følge denne til lysløypen, så ta den umerkede
sørover over Bleikvann og Lysevasan fra 92-94. Men det begynte å skumre, og uten lykt så turde jeg ikke å ta sjansen på å havne i ukjent terreng etter mørket falt på.
Så isteden fulgte jeg veien og lysløypen til Skytta, og fikk tatt Gamle Bergensvei på veien tilbake. Området rundt Skytta var ukjent for meg, hadde kun løpt o-løp der
tidligere, så det var artig å ta en rundtur den veien. Også en veldig variert tur, fra brede lysløypespor med treningsfantomer om kvelden til enkle oppgåtte spor og
stillhet.
Det ble en fantastisk flott og variert rundtur i et område som knytter sammen større boligområder. Når jeg kom hjem, plottet jeg inn neste rundtur i området, innom
Røverkollen, Lusevasan, Bleiktjern, Sørskogen og Aurevannet tilbake. Dagen etter kom kakelinna som varslet. Dessverre rakk jeg ikke å ta den andre turen i vinter, men
flere kommer jo! Og nå gleder jeg meg til å ta den til vinteren, og anbefaler samtidig begge rundturene til dere andre
Kanskje det er flere bilder som vi kan gjette oss til stedet 🙂 Artig hvordan et ukjent bilde, kan frembringe minner om helt andre turer! Spennende å høre om det er
Bleiktjern bildet er fra.
Hilsen Aina, kartfan!

Beate er innom:

Hva med Eriksknarten? Beate

Etter dette kom det ikke mer, bare en avsluttende kommentar fra meg og et nokså tomt løfte om å fortsette med moroa:

72.6 in reply to 72.5 
 

Aina og Beate - takk for gode forslag. Gleder meg til å se nærmere på begge når skiføret kommer!

I mellomtiden har jeg merket meg ønsket om flere mysteriebilder - og jeg har i hvert fall ett. Her er det dessuten åpent for flere til å bidra. Med andre ord: Har du et bilde av deg selv eller andre på en kjentmannspost som du ikke kan plassere, så legg det opp i forumet - eller send det til meg, så får vi se.

Hilsener Morten M-

Noen som føler seg kallet til å ta opp tråden? 


   
Jarle Karlstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Stikkord
Del dette