Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

NRK om årets hjortelusfluer

5 Innlegg
3 Deltakere
0 Liker
5,900 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Er de virkelig så tidlig ute som det står her, da?

https://www.nrk.no/livsstil/na-er-hjortelusflua-her-1.14205949


   
Sitér
Stikkord
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

De har vært aktive lenge nå! De første ble rapportert i Østmarka-gruppa på face allerede i sommer, normalt dukker de jo først opp om høsten. Jeg har hatt "gleden" av å få dem på meg både her og der, også på Krokskogen hvor de vanligvis er ganske beskjedne.

Nina

"Denne øker, og du kan fort få femti på deg"

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Jeg har helt sikkert hatt selskap av disse ekle krypene siden medio august. Og som den "hjortelusflue-magneten" jeg er, så er jeg virkelig spent på hvor plagsom den blir nå utover høsten. Særlig ille er det i litt "tungt" høstvær med yr og tåkedis. Oppdaget min første hjortelusflue, med sikkerhet, høsten 2006 i den sørlige delen av Romeriksåsen. Kjekstadmarka er en av de verste stedene.

Jarle


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  
Postet av: Morten Møst

Er de virkelig så tidlig ute som det står her, da?

https://www.nrk.no/livsstil/na-er-hjortelusflua-her-1.14205949

Kan legge til at noen dager etter at NRK publiserte dette her, hadde Dagbladet et av sine klassiske horror-oppslag om den farlige naturen med de samme opplysningene  basert på de samme ekspertkildene, men med et om mulig enda mer skremmende mikroskopbilde.

IMG 3087

Jeg synes det mest interessante i slike historier er at en kapasitet som Folkehelsens ekspert Preben Ottesen (som for øvrig tar Kjentmannsmerket) simpelthen anbefaler å bruke kam til å bekjempe HLF. Ikke kjemikalier, stråling, lydbølger, slegge eller bazooka. En kam.


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Kam. En kam er nå blitt en del av høstturpakka. Sammen med lykt, skjerf og hansker. En kan aldri vite. 

Noe jeg vet, er at HLF liker seg (og meg) når solen skinner. I går var de (og jeg) ganske så aktive, men da det for en stakket stund ble overskyet, forsvant de. Før de slo til igjen. Til og med mens jeg satt på sykkelen klarte de å klore seg fast. 

Uæh. 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Del dette