Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 16-03 Hjemmefronthytta i Kjekstadmarka

2 Innlegg
2 Deltakere
0 Liker
2,379 Visninger
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
Trådstarter  

Det passet i grunnen bra at jeg ikke hadde somlet meg hit ennå, for nå kunne jeg slå denne og 18-02 i en smekk. Er jo ofte en fordel for oss som bruker 3 år på et hefte at man får slike praktiske "overlap". 

18-02 og 16-03 var altså perfekt for en liten runde med utgangspunkt Blåfjellhytta. Fra hytta gikk jeg over toppen av Blåfjell og kartet på GPSen viste en beskjeden sti rett ned en bratt skrent mot høyspenten og hytteruinene. Grei skuring selv om yr gjorde stiene sleipe. 

Vel nede i bunnen var jeg glad jeg hadde GPS-koordinatene, for hytta var godt gjemt og det var vel meningen. Spennende historie, selv om ikke stedet i seg selv var det mest sjarmerende, med høyspent og nedi et søkk. Men hjemmefrontgutta la vel ikke hyttene sine til steder med utsikt akkurat. 

Takk for turen!

KM 16 03 1
KM 16 03 2

   
Sitér
(@skautraver)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 1
 

Hei, jeg tok denne fra  parkeringsplassen ved golfbanen, passerte Stordammen og Trangeberget som var den første kjentmannsposten jeg tok i den marka. Grei skuring inn til posten, jeg syns den var grei å finne. Et tips; på turkartet jeg lastet ned fra Kartverket er en kraftledning tegnet inn som går over stien inn til posten og den andre kraftledningen. (den er ikke tegnet inn på det vanlige turkartet.) Den hjalp meg i orienteringen mot posten. 

Mange kommer nok nå fra Blåfjellhytta. Det skal være veldig enkelt å ta posten derfra. Gå blåsti fra Blåfjellposten mot Småvannsbu, når du kommer til myra der bekken som renner mot Milorghytta, går du ca femti meter nord for bekken. Da kommer du til en tydelig sti som går nedover. Den går rett mot hytta. (etter en myr deler stien seg i to, da kan du følge bekken de siste 40 metrene til dalbunnen, da skal posten ligge i dalbunnen ca 70 meter lenger nord).

Nå fotsatte jeg til Blåfjell, og over Svartvannsåsen, og ned i boligområdene, og Røyken kirke,

En grei post, og en av mange milorghytter som har vært poster. Er nok andre som har vært mer utilgjengelige. Takk for turen.

Mvh Hans Gran


   
SvarSitér
Del dette