Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 16-07 Tanumvollen

2 Innlegg
1 Deltakere
1 Liker
1,809 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Fra Vestmarksetra parkering tok jeg blåstien til Grønland og videre mot Butterudbonn. Her tar det også av en sti til Mikkelsbonn, greit å sjekke at du er på riktig sti. De starter nesten parallelt. Etter å ha gått mye oppover til Grønland, tar stien nå mye nedover. Her er det bare å følge den blåmerkede stien. Når du har passert bekken som renner gjennom Steindalen og går opp igjen er du fort på Tanumvollen, skiltet står rett ved stien. Her kan det være fort å gå forbi. Fortsatte blåstien mot Butterudbonn med mål om post 06.

For de som ikke er så lokalkjente, på Grønland er det mulig å fylle vannflasken i pumpehuset.

Hilsen Ingunn

 

 
 
 
From:  Christer Blomquist (swarktander1) 9/21/16 2:05 AM 
To:  skogtroll   (2 of 15) 
  1572.2 in reply to 1572.1 
 

Jeg startet også fra vestmarksetra, men med sykkel opp til Grønland. Slitsom tur opp, men veldig morsom tilbake 🙂

Har vært mye på Grønland, men var ikke klar over at det går an å fylle vann i pumpehuset. får prøve det neste gang.

Den blåmerkede stien til Mikkelsbonn kjenner jeg, så den ble valgt bort ( her går det også skiløype på vinteren).

Bekken var nå bare gjørme, men jeg klarte å tryne med hele meg opp i gjørma, og så nok ikke helt bra ut på returen.

På den positive siden så var jeg på to poster i dag ( denne og Kolsås) uten å møte en eneste HLF.

Christer

 
 

 

 
From:  BSande 11/7/16 9:35 AM 
To:  All   (3 of 15) 
  1572.3 in reply to 1572.2 
 

Første kjentmannsposttur på ski i går fra Vestmarksetra til Grønland og videre på bena. Noen hadde allerede vært der så det var fine spor.  Løypene var også fine.

 
 
 

 

 
From:  Jarle Karlstad (jk622) 11/27/16 1:00 PM 
To:  All   (4 of 15) 
  1572.4 in reply to 1572.3 
 

Forholdene i Vestmarka nå er veldig variable. Men jeg syntes det gikk helt greit å gå med joggesko med pigger fra Vestmarksetra i dag. Skaresnø, is og våte partier. Men med noen hopp og sprett går det greit. Gikk ruta: Vestmarksetra-Haugsvollen-Grønland-Tanumvollen. Ingen andre "jegere" å se.

Jarle

 

Tanumvollen.

 

Brukbart med snø mellom Grønland og Haveråsen.

 

Oslo skimtes i det fjerne fra Haveråsen.

 

 

 

 
From:  skogtroll 4/11/17 5:43 AM 
To:  Karl Georg Øhrn (Lynet22)   (7 of 15) 
  1572.7 in reply to 1572.6 
 

Gratulerer med gullmerket! Gikk dere på ski eller bena?

Ingunn

 
 
 

 

 
From:  Karl Georg Øhrn (Lynet22) 7/31/17 8:39 AM 
To:  skogtroll   (9 of 15) 
  1572.9 in reply to 1572.7 
 

Jeg parkerte ved Franskleiv søndag kveld, i høljende regnvær, og jogget blåsti til Grønland. Tok ikke den raskeste blåstien dit, da den ene blåstien forsvant underveis. Tok derfor rett nordover og deretter mot vest til Grønland. Ble drøyt 4 km og mye oppover. Fra Grønland var det bare noen få hundre meter til posten på en tydelig blåsti. Hjem igjen var det enklere å løpe den raskeste blåstien (Grønland-Franskleiv 3,1 km). Ble totalt en tur på 8,1 km.

Det store med denne posten for meg var at det var min 50. og siste post for denne gang. Det var også min 250. post totalt, da jeg har tatt alle i 5 bøker. Må få skaffet meg Jubileumsmerket nå 🙂

Resten av høsten får jeg ta mer ordinære turorienteringsposter i Maridalen. Gleder meg allerede til september 2018!

Hilsen karl Georg Øhrn

 
 
 

 
From:  skogtroll 8/3/17 4:37 AM 
To:  Karl Georg Øhrn (Lynet22)   (10 of 15) 
  1572.10 in reply to 1572.9 
 

Gratulerer med gjennomført bok.Det har vært moro å lese om dine ulike turer - du har tydeligvis hatt noen utfordringer under veis.

Ingunn

 
 

 

paalv 10/7/17 2:12 PM 
To:  Morten Møst (mortenmost) DelphiPlus Member Icon   (11 of 15) 

I dag bykset vi ut fra Franskleiv med mål om å ta post nr 6 og 7 i en runde mot uret.

Vi fulgte den deilige blåstien opp til Grønland og derfra er det jo kun et par sleggekast til Tanumvollen. Været var lekkert, vi passet på å starte litt sent (13:30) så det hadde klarnet helt opp over oss.

Ved posten på Tanumvollen skulle vi raste, men en forsamling med innpåslitne veps gjorde at vi utsatte banketten.

Så da bar det videre til et gjensyn med Latinersteinen (og cachen vår der). Og derfra på vei til Sandungen med rast på den fine gressvollen sør for kraftlinjen.

Etter en parademasj i ettermiddagssolen bort til Eikestøa, dro vi lukt tilbake til Franskleiv (på veien).

Totalt 16 km, litt signe i beina nå ...

Hilde, Pål & Caro

1572.11 in reply to 1572.10 
 

 

 
 
 

 
From:  Jokkolokko 12/10/17 3:45 PM 
To:  paalv   (12 of 15) 
  1572.12 in reply to 1572.11 
 

Lørdag 9.12 ble det tur til fots med hunden til Tanumvollen. Et mildvær et par dager før satte en effektiv stopper for skiføret. Det hadde kanskje vært mulig å gå mesteparten av Grønlandsveien på ski, men sko med spikes på skogsstiene funket meget greit. 
Runden ble Vestmarksetra - Grønland - Tanumvollen - Persbånn - Vestmarksetra. Møtte 1 mann med hund, men det var også det eneste, til tross for fint vær. 
Deja vu på denne runden fra et KM besøk like i nærheten for ca. 3 år siden. 

Takk for turen!
Joachim 

Grønland i vakkert desembervær:

Tja-føre vest for Tanumvollen:

 
 

 

 
From:  mavra3 DelphiPlus Member Icon 5/26/18 12:33 PM 
To:  Jokkolokko   (13 of 15) 
   
 

Etter stempling ved Eikestøa og noen herlige timer ved Sandungen, syklet jeg oppom Grønland og gikk bort til Tanumvollen. Jeg har gått forbi før uten å tenke over hva jeg passerte. Kjentmannsposter er som allerede nevnt noen ganger fint! Det jeg husker best fra forrige tur som er noen år siden, var en hare som lyste opp i hvitt mot grønt gress en tidlig vårdag. Og nå sitter jeg og lurer på hvor jeg var på vei den gangen? Enda en fin dag i marka!

Synnøve

 
 
 

 

 
From:  skogtroll 5/28/18 9:36 AM 
To:  mavra3 DelphiPlus Member Icon   (14 of 15) 
  1572.14 in reply to 1572.13 
 

Hei Synnøve

Kanskje det var til Latinerstein på Butterrudbonn? Jeg - og flere med meg gikk over Tanumvollen for å komme dit.

hilsen Ingunn

 
 
 
 

 

 
From:  mavra3 DelphiPlus Member Icon 5/28/18 2:46 PM 
To:  skogtroll   (15 of 15) 
  1572.15 in reply to 1572.14 
 

Tusen takk for hjelpen med hukommelsen! Det var Latinerstein. smile

Hilsen Synnøve

 

 

 


   
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

17. mai ble det tur fra Vestmarksetra via Grønland til denne fine gamle posten. Eiendommelig stemning ned i Steindalen, der det lå pollen i tjukke kaker som vi skled i og fikk mye gult på klær og sko. Fysjom!

Men posten sto der trofast etter disse årene, rett ved stien og merket med kode som lett lot seg dekode til en like trofast kjentmannsmerketstøttespillers initialer. Litt å se på var det også, blant annet rustent husgeråd fra dengang da. Mange takk for posten her.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette