Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 16-13 Klevkollen

2 Innlegg
2 Deltakere
1 Liker
2,037 Visninger
Vesle-Bernhard
(@morten-most)
Active Member Administrator
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 4
Trådstarter  

Fabelaktig liten tur i det beste sommervær som tenkes kan. Som på flere andre innfallsporter til marka kan man også her lure litt på hvilken av de mange stistarter som er den rette. Men vi fant den, og travet opp på fin skogsvei og blåsti. Oppe i høyden fant vi en "kjentmannssti" som ledet opp lia til posten.

Her var det sikkert fin utsikt en gang, nå er det bare såvidt man kan se Norefjell mellom granene. Tenk om disse som hogger så ivrig andre steder kunne bedrive litt kirurgisk trefelling på slike steder, for å åpne fin gammel utsikt. Interessant historie om lektorens kart i håndboka!

Selvsagt ble det en tur bortom Kongens utsikt, hvor det er tilrettelagt en hel del med steinlaus sti, benker og en gapahuk så nybeiset at det må ha luktet Tyrilin over halve Ringerike. Bra med folk var det også, fint å se at så mange utnytter slike fine sommerdager. Takk for posten!

 

"Hvor jeg vendte meg hen, saae jeg den nordiske vemodige Pragt omkring mig" - Bernhard Herre


   
Sitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Lørdag 20.5.17 var det klart for det jeg kaller lavterskeltelttur med 5-åringen. Valget falt på Kongens Utsikt - en passe liten gåtur fra P-plass, noen skatter (geocacher) og en KM-post, samt dramatisk utsikt, hva mer kan man ønske seg. 

Vi la i vei fra Kleivstua til utsikten, fant noen cacher på veien og deretter en perfekt teltplass kun 20 meter fra utsiktsplattingen. Her forlot vi sekkene og la deretter i vei mot Klevkollen, anmarsj fra nordvest via stia og traktorvei. Trengte da kun bushe de siste 50 meter.

Ble en fin prat med sønnen om hvordan dette hadde vært et yndet utsiktspunkt og hvor fort trær egentlig vokser, før vi fant veien tilbake til Kongens Utsikt og stekte burgere på primusen. Det ble en nydelig kveld og natt og jammen meg sover vi lenge og godt i telt.

Takk for turen!
Joachim & Erik


   
Pål Schage likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette