Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-11 Utsikten på Stuteskallveien

9 Innlegg
8 Deltakere
7 Liker
5,672 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Jeg kan uten videre slutte meg til Kjentmannsbokas bruk av gloser som unik og fantastisk om dette utsiktspunktet.  Stuteskallveien er velegnet for en rundtur, og i så fall vil mitt team slå et slag for å gjøre runden medsols - fra Skansebakken til Øvre Lyse, deretter nordover på den fabelaktige blåstien som tar av fra veien rett under den siste g-en i Høghaugen på mitt kart. Den er bratt og noen steder våt, men byr også på rudimentære arenaer for stubbesittere og en solid, profesjonelt bygget bro et sted. Mer om vår tur her. På denne ruten opp møtte vi ingen selv om det var blank septembersøndag. Ved posten var det derimot folksomt, og det virket som fleste brukte den slagne landevei om Lysedammene både frem og tilbake.

Ved posten fikk vi ikke en gang satt oss ned for å innta nisten, så vi ruslet litt nordover på veien og deretter opp en liten blindvei. Vi fant en lysning med fin utsikt nær kraftmasten der oppe, men det skal sies at HLF også fant oss. 

Den kraftmasten var også grei å peile etter da vi senere kom ned forbi de Lysedammene. Det kan være vanskelig å se utkikkspunktet på Stuteskallveien nedenfra (selvsagt), men fra visse punkter ved Lysedammene kam man skimte de grove klippene omtrent 400 meter til venstre (sør) for masten.


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Ingen HLF i kveld, de hadde kanskje blåst bort, vi har jo fått en svak føling med vestlandsuværet. Det førte til sykkeltur i motvind innover mot Lysedammene.

Eller kan vi håpe på at de har pakket sammen nå som vi har hatt en frostnatt?

Jeg kan bare skrive under på Mortens/heftets beskrivelse av utsikten, den er fantastisk. Sist jeg var her, var i vinter, på en nydelig skitur. I dag var det fin, lav kveldssol.

Perfekt sted for en kjentmannspost!

Sykkel i solnedgang:

 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

En tåketur på Krokskogen. I dag var det mye mer tåke i høyden enn jeg hadde tenkt meg. Men i Marka er det jo fint uansett. Kom syklende opp Stuteskallveien (herlig navn forresten) fra Skansebakken til denne antagelig flotte utsiktsposten. Måtte nøye meg med å se på utsikten i KB i dag. Men utrolig vilt med stup på alle kanter her. Nytt sted for meg dette. Gleder meg til å komme tilbake hit for å nyte utsikten i godvær. Og da kanskje ta blåstien oppover. Ferden går videre nordover i Marka på sykkel.

Jarle


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

På Yr var det lettskyet vær og litt sol, men ved utsikten var det fortsatt tåke midt på dagen i går, ellers mildt og behagelig. Heldigvis vet jeg hva jeg ikke så, både med og uten sne på. Veldig fint sted! Jeg fortsatte opp til Søndre Heggelivann, ned til Storbekkhytta og opp til Dammyra.

Synnøve


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Mange høydemetere å sykle fra Sørkedalen i dag, men med klarvær ble det gevinst nok å nyte utsikten!

Syklet videre til veiens ende - ikke ofte jeg er her.

Retur Pipenhusveien og mange deilige nedoverbakker til parkeringen igjen.

Stille og fin ettermiddag i skogen.

 

Torgeir

Stuteskallen

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Det ble en tur i forumvertens fotefar på oss. Korte dager gir korte turer, men lyset holdt denne dagen selv om den blå timen kom raskt på oss mot slutten av turen.

Eneste å tilføye er at vi leste Nina sitt innlegg fra Hotellet på Oppkuven, og rådet hennes om å ta med brodder viste seg nyttig for oss. Det fryser på rundt omkring, og i skumringen ser du ikke alltid de skumle stedene.

En flott rundtur dette, anbefaler den variasjonen som valg av forskjellige blåstier  opp og en ned vil gi.

20181201 144707

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

En kjentmannspost på TV er ikke hverdagskost. Men i dag da jeg så dokumentaren om dagens gullvinner, Jarl Magnus Riiber, på NRK 1, åpenbarte det seg et veldig kjent område. NRK følger nemlig Jarl Magnus opp Stuteskallveien til utsikten med kjentmannsposten i bakgrunnen.Posten gjorde seg godt også på TV. Artig! Men vi fikk ikke se om han stemplet. 

Jarle

 

 

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Jarle Karlstad

   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var en fin post, ja. Tipper den og Pipesteinen er de to mest populære i heftet. Slik var det for meg, i hvert fall.

Jeg startet dagen på Ringkollen og tok postene 18-20-16-14-10-13 før denne. Det ble en lang dag! Startet med sykkelbussen på Ringkollen kl. 10.21 og var ved denne posten ca kl. 17.30 - hjemme på Korsvoll med sykkelen igjen kl. 18.51. Og tidligere i helgen hadde jeg tatt 8 poster, så det ble 15 totalt denne helgen. Ny rekord på en helg. Dagsrekorden er 11, satt i fjor høst etter togtur til Grua.

Og med denne posten er alle 50 tatt. Det var den 6. boka, så 300 poster er tatt. Dette er en herlig hobby. Tusen takk til alle som får oss til å kose oss i skauen. Jeg la ut masse bilder på Facebook fra helgens turer, og reklamerte for Kjentmannsmerket for alle vennene mine. Det falt i god jord.

Karl Georg


   
Ingeborg Roald og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Lørdag 2.mai ble denne besøkt - på sykkel som seg hør og bør. Nærmere bestemt el-sykkel med 6-åringen på en påhengsykkel bak - vi var litt av et opptog! Utgangspunkt Åmot. For det meste sol og relativt varmt. Vi ble overrasket av en del snø siste stykket, så vi måtte av sykkelen et par ganger, men det var bare gøy. 

Storslagen utsikt! Har vel passert her før, men det er lenge siden. Vi nøt en skolebolle og så etter kjente og ukjente tårn og andre landemerker i det fjerne. 

Retur ned til Pipenhus og så opp Langliveien til koia vår der vi overnattet.

Takk for turen!

KM 18 11 01
KM 18 11 02

   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette