Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-07 Filosofsteinen

9 Innlegg
9 Deltakere
4 Liker
3,697 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

En virkelig nydelig post! Og særlig hvis man går deler av eller hele den fantastiske kyststien. Vi startet ved Sarbuvollen rett nedenfor Høvik kirke. Har virkelig fått øynene opp for disse flotte kyststiene vi har fått flere steder den senere tiden. Og med det strålende høstværet vi hadde i dag ble det en minnerik tur med bølgeskvulp og tang og tare-lukt. Hele stien kunne jo egentlig blitt kalt "filosofistien". Det er jo balsam for sjelen og sted for de dype tanker å vandre langs vannkanten her. Spesielt for en "innlandskrabbe" som meg. Herlig bilde av Arne Næss i KB forresten.

Carpe diem !

Jarle.

 

 


   
Pål Schage og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Gjett hvor jeg var i går?

Måtte jo prøve kyststien forbi her, på sykkel hjemmefra. Litt kronglete å sykle fra Strand, men fra Høvik verk er det jo fint.

Prøvesatt steinen, og dinglet like fint som Arne.

Som Kåre var jeg klubbkamerat av Arne i Norsk Tindeklub, og vi var nesten-naboer på Midtstuen. Så jeg traff ham noen ganger, mest minnerikt på biltur en helg tur-retur Midtstuen-Årdalstangen.

Fint sted, kommer nok tilbake hit flere ganger.

Pål

Filosof

   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Takk for den historien, Pål!

Jeg møtte ham aldri perosnlig, men jeg likte Arne Næss meget dårlig i årene etter at jeg tok Examen Philosophicum (=forberedende) på seks uker eller så. Særlig " En del elementære logiske emner", signert Arne Næss, var slem. Tror jeg fikk enda dårligere karakter i logikk enn  filosofi, faktisk.

En strekning på denne stranden het for øvrig "Tysker'n" da jeg var tenåring, og det var her blomsten av Bærums ungdom gikk på seriøs grøftefyll på 70-tallet. Nevner det her, siden det ikke står noe om det i Kjentmannsboka.


   
Nina Didriksen og Pål V. Schage likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Ble drive-in på meg her, da det mørknet alvorlig rundt meg. Jeg parkerte en knapp km unna og fikk meg en fin joggetur. Fint sted jeg ikke ante noe om.

Karl Georg


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Etter besøk på Post 50 på Gressholmen ble det is og kaffe på Oustøen, og så fortsatte vi båtturen mot Høvikodden. På Veritas fant vi en grei brygge å legge til ved, og så ble det en morsom tur bortover stranden i varm ettermiddagssol. Her var det statuer, furutrær som sto på stylter på røttene sine, og en nydelig strandpost. 

Må si dette har vært en høydare av en kjentmannsdag, selv om den skiller seg meget ut fra de sedvanlige poster i de dype skoger. Oslo har så mye spennende natur å by på at et par slike skjærgårdsposter er helt på sin plass. 

Beachen sett fra båten:

KM 18 7 1

Maritim kjentmannsnavigering:

KM 18 7 3

Er ikke ofte man kan bevege seg under en furu:

KM 18 7 2

Kunst og vakker natur:

KM 18 7 4


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Min tur ble nok ikke så innholdsrik som din, men grei likevel. Jeg tok kystsiden fra Sandvika. Startet vis a vis Rådhuset nede ved strandkanten og fulgte merkingen. Den er litt dårlig enkelte steder, men jeg kom meg frem. Flott høstvær og mange turgåere som vannlig i dette området. Slurvet litt med kartlesningen, det er fort gjort der man tror man er kjent. Kom litt for langt, men det gjorde ikke noe på en så hyggelig og kort tur.


   
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 15
 

Utstilling med Håkon Bleken først og tur hit etterpå var en fin kombinasjon i dag. Ingen fotspor i nysnøen ved posten, men et par gjenglemte Swix vandrestaver hvis noen savner disse.

Gunnar K.

 


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Med fravær av skiføre i nærområdene, ble denne posten tatt i dag. Men OBS! OBS! Piggsko/brodder  er nå et must, for glattere turvei skal man lete lenge etter.

Fjorden islagt og noen våghalser gikk på skøyter midtfjords.

Fint å sitte på stenen og filosofere i et flott vinterlys.

 

Torgeir

Filosof stenen

   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag ble det en nydelig tur på kyststien. Været var mer som om det skulle ha vært en dag i april enn i slutten av januar.  Som det er nå, kan denne  posten anbefales for folk som er lei av isbelagte stier. 

Synnøve


   
SvarSitér
Del dette