Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-13 Mørkreiåsen

11 Innlegg
11 Deltakere
6 Liker
5,983 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Denne kollen har jeg besøkt før, men da gikk vi fra den andre siden. I dag syklet jeg til Kampeseter og så ble det surr med stiene. På kartene er det litt forskjellige inntegninger, noen bare slutter, noen er merket, andre ikke. Det ble noe bushing, men det gikk greit etter at jeg kom meg forbi skrentene (stupene) på sørvestsiden. 

På returen fant jeg en sti i starten, men jeg ville tilbake mot den lille hytta som ligger i lia og bushet dit. Derfra går det nemlig en sti som jeg tenkte gikk mot Kampeseter (på vei opp traff jeg på denne stien et stykke før hytta). Og ja, det viste seg at den fører hele veien tilbake til Kampeseter. 

Den kan finnes slik: Litt før porten inn til Kampeseter-området går det en blåsti som deler seg mot øst og nord. Følg skilt mot Skansebakken, og i det tredje skiltkrysset (hvis jeg husker riktig) står det Skansebakken 8,5. Ca femti meter langs stien tar det av en svak sti til venstre, mellom en bitte liten bjørk og en enda mindre rogn. Følg den og du kommer til topps!

Forøvrig en våt dag, først yr og så timevis med regn. Jeg møtte ikke et menneske på hele turen, og bare én HLF. Etter tipptanken og denne åsen syklet jeg til Kustein-demningen og tok Fjerdingbekkposten før ferden fortsatte til Langtjernkoia. En variert, lang dag i skogens dyp.

Nullutsikt i tåka bak posten:

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
Aud Repstad Magnussen likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Idag har jeg besøkt denne posten på Krokskogen i flott høstvær.Startet fra Lommedalen og gikk inn fra Kampeseter. Jeg hadde lest Ninas innlegg og var litt spent på om jeg ville finne stien som er står på kartet og veien videre. Dette gikk faktisk ganske så bra.

Når jeg kom inn på Kampeseterområdet tok jeg blåstien på høyre side av veien. Her er det mange deler, den første går til Lommedalen, den neste til Sørkedalen og den 3. fortsetter langs gjerde til setra - før den deler seg mot Kampvaddammen og Løvlia. Jeg fulgte det 3. alternativet. Etterat du har passert de fleste husene på Kampeseter kommer du til en bekk, står på kartet. Rett etter denne tar en umerket sti (står på kartet) til høyre og opp til en hytte som du ser fra stien. Vel oppe ved hytta gikk jeg over tunet og i venstre hjørne av tomta fortsetter stien, på kartet til en hytte som ligger noe lavere enn topp-punktet på kollen. Denne stien tok jeg og det gikk bra helt til jeg sto ved en staur som var plassert i en liten "steinrøys", kunne se ut som ett grensemerke på flata. Da forsvant stien for meg. Jeg tok kompasskurs mot hytta og posten, kom ganske snart inn på en sti igjen som brakte meg til den omtalte hytta. Herfra tok jeg kompasskurs mot posten. Siden det er ganske så bratte og steile høyder her, gikk jeg mot venstre for å ta meg opp mot toppen. Herfra gikk det greit å gå i tråkk videre innover til jeg fikk høydepunktet og posten rett til høyre for meg. Ned igjen valgte jeg å gå litt lengere øst for å slippe de steile høydene, da kom jeg ned på en sti som visste seg å komme østfra og gikk bort til hytta. Herfra tok jeg stien ned igjen, Da kom jeg ned igjen til "grensemerket". Det viste seg at stien tok til venstre rett før denne, dette hadde jeg oversett på oppturen. Fulgte stien ned igjen - trodde jeg, men kom ikke ned igjen til hytta, gikk rett på blåstien og tilbake til setra.

Topp punktet var ett flott område, i dag skinte sola på alle høydene jeg så rundt meg.

hilsen Ingunn


   
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 14
 

Etter flyvrakdelen i Dammyrdalen syklet vi vidre oppover.  Tenkte å sette syklene der veien stoppet, men den stoppet ikke!  Veien til Løvenskiold var ferdig, så nå er det mulig å sykle fra Sørkedalen til Lommedalen eller omvendt.  Veien var fin den. Men håper at den ikke blir brøytet slik at vi mister de fine skiløypene.  Etter å ha passert et skiløypekryss uti en myr syklet vi ca 50 meter videre, der kom vi til et nytt skiløypekryss og parkerte syklene og fulgte skiløypa nordover, kom til en stor myr som kan passeres på høyre side.  Kom til en blåsti, tok denne litt vestover til vi kom til en sti som gikk rett nordover, etter et par hundre meter kom vi til stien som går til hytta under Mørkreiåsen,  litt etter hytta klatret vi oppover mot posten.

BentheS


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Her satte jeg fra meg sykkelen ved Dammyra. Fulgte så skiløypa nordover til jeg kom på den kryssende blåstien. Tok til venstre her og fulgte den noen hundre meter før jeg tok av fra den og startet en herlig bushing opp den bratte lia mot toppen. Vilt og vakkert, helt etter min smak. Lett å finne posten og L`n i fjellet. Møtte en dame på blåstien som gikk tur fra Kampeseter. Var litt spent på hvor jeg kom inn på blåstien på vei tilbake da jeg bushet nedover den bratte og ulendte lia. Men det gikk helt greit. Kom ned omtrent der jeg gikk opp. Glad jeg valgte langstøvler på dagens langtur. Skikklig våte myrer nå. Og myrgåing ble det mye av i dag. Glad og fornøyd satte jeg meg på sykkelen ved Dammyra og trillet ned dalen og snart var jeg tilbake ved utgangspunktet ved Skansebakken. En herlig tåketur på Krokskogen ble avsluttet med noen godsaker ved Sørkedalen landhandleri.

PS: 5 HLF (4 tatt i bilen på vei hjem fra Sørkedalen. Den siste tok jeg etter dusjen. Skjønt siste og siste...)

Jarle

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Jarle Karlstad

   
SvarSitér
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
 

Tusen takk, Nina for god hjelp med stivalg! Fikk en herlig tur oppover mot toppen på en flott oktoberlørdag. Sopp til middagen ble det også. 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Det er fine vårkvelder og det gjelder å utnytte dette til postjakt i den lyse årstid!

Også undertegnede + 10 andre Kjentmenn tok posten i går via Dammyrdalen og skiløypa nordover til blåstien og opp på toppen sørfra. En bar kolle i søndre åsrygg ble et bra sted for rast.

Første gang undertegnede syklet den nye og omdiskuterte skogsveien over Dammyra og den var jammen bred nok, i alle fall!

En regnbyge ødela ikke turen, men kjølig var det, og det var bare å kle seg med jakke og lue.

Deilig å suse nedover bakkene igjen til Sørkedalen!

 

Hilsen Torgeir

Mørkreiåsen

   
SvarSitér
(@line-w-mork)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 7
 

Jeg er veldig dårlig til å lese meg opp på forhånd.  Blir tidvis noen dyrekjøpte erfaringer av det.   I går kom jeg med sekk, bikkja og kløv på vandring vest-øst over Krokskogen.  Det var tid for en matstopp og jeg leste kartet mitt - dvs Skiforeningens skjerf over Nordmarka 🙂 _, litt feil. Trodde det lå en hytte ved en «odde» ved myra og siktet meg ut den.  Det skulle jo vise seg at den hytta lå mye høyere enn myra - men for er sted!! Denne hytta ligger rett sør for tidligere omtalte hytte og jeg vil anbefale å legge tur om den og beundre stedet og utsikten.  Eier kom mens jeg var der og vi hadde en hyggelig prat.  Hytta ble bygget av folket på Kampeseter i 1943 og i 1953 overtok nåværende eiers familie. 

Det går et greit tråkk mellom disse to hyttene og deretter fortsatte jeg nordvestover til terrenget innbø til dreining mot toppen. 

På vei ned sørøstover oppdaget vi stupene ja..  To ganger møtte jeg fire ned sekk og kløv før bikkja og jeg hhv hoppet og klatret ned.  Men det er jo krydder i hverdagen.


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag syklet jeg fra Skansebakken og den nye veien over Dammyra. Jeg har bare vært til der gammelt og nytt møtes før og ble ganske overveldet over størrelsen på veien. Fant og fulgte delvis skiløypen nordover. Det var såpass vått etter alt regnet at det ble en del krumspring. Jeg endte i allefall opp mellom Kampeknerten og Mørkreiåsen. Akkurat da jeg var kommet over bekken der, hørte jeg så truende gjøing nordfra at jeg snudde på hælen og trakk sydover noen meter. Det førte til at jeg fikk øye på en bratt, men grei sti opp der jeg et øyeblikk tidligere ikke hadde trodd at jeg kunne komme opp. De siste par hundre meterne var lettgåtte. Etter stempling ble det kaffepause ved bolten med litt utsikt nordvestover. Ned igjen gikk jeg litt lenger mot vest. Det var ikke verken bedre eller verre. Spennende post!

Synnøve


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

På lørdag fikk Mørkreiåsen skiltene som viser at den er høyeste punkt i Hole.

skiltet

Jeg fikk være med komiteen fra Hole som sto for dette.

Samtidig fikk jeg mitt tredje besøk på denne fine toppen, og omsider fikk jeg se L'en. Tidligere har jeg bare vært der oppe på ski.

I går gikk turen på sykkel fra By, og på sti fra Kampeseter. Ikke så lett å finne stien opp, som tar av fra blåstien etter et par hundre meter.
Men da vi først fant tråkket, som ledet oss forbi den øverste koia, var det lett å følge det til topps.

Sti til Mørkrei

Pål

 

Dette innlegget ble endret for 5 år siden 3 ganger av Pål V. Schage

   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg var der i går (søndag), dvs dagen etter at det nye skiltet kom opp. Det var til og med et flagg der. Vakkert!

Jeg fulgte også stien, det fungerte fint. Jeg gikk også den lille omveien opp og den raskere veien tilbake, akkurat slik du gjorde. Eneste avviket var at jeg droppet å gå flatt da jeg kom til hytta rett under toppen. Da klatret jeg litt i stedet for, for å spare littegrann tid.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Hei, hei - tenkte jeg skulle besøke denne fine posten i går og som tenkt så gjort. Syklet fra Lommedalen til Kampeseter og ferden videre gikk på bena oppover i åsen, fulgte Ninas anvisninger og det gikk merkelig bra selv om det var en haug med snø og til tider umulig å se noen sti. Heldigvis hadde det vært kuldegrader om natten så jeg kunne gå på skaren. Det var spesielt kjekt at den lille snøbroen over bekken på bilde nummer to bar meg...men, jeg hadde jo bare blitt våt(og veldig overrasket).

Vil nok ikke anbefale å ta turen på en stund dersom det ikke er kaldt om natten, jeg gikk herlig på snørra et par ganger på tilbaketuren da snøen hadde begynt å mykne litt. Ja, ja - fin tur var det uansett!

Mørkrei3
Mørkrei2
Mørkrei1

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette