Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-15 Pipestein

7 Innlegg
7 Deltakere
3 Liker
4,221 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

Denne posten tok jeg for noen dager siden i strålende høstsol (har bare slit litt med "Nye" kjentmannsforum).

Jeg startet fra Kleivstua og tok den blåmerkede stien mot Retthella og Mørkganga. Hadde en fantastisk dag på Krokskogen med sol og flotte høstfarger. Vel forbi Lårviktjern som man kan se mellom trærne hvis man følger litt med - eller løvet har falt, så forøvrig også hytta i enden av vannet og gikk videre innover. Som det står i boken, går blåsti og skiløypa parallelt/sammen her. Så deler stien og skiløypa seg, blåstien går opp på en liten rygg og følger denne innover. Her kommer du til ett skilt med "post 15". MEN, her er det også en blåmerking, ikke mindre enn tre ringer på samme tre som postmerket står. Tok den fine stien innover,men gikk for langt. Det står i boken at tråkket blir merket, tråkket er nok mer en sti og merkingen fortsetter lenger enn vi skal. (Denne merkingen vet jeg ikke om komiteen var klar over). Jeg kom til en liten slette, her fant jeg både ett lite blått bånd på en kvist og ett merkebånd av typen plast, rødt og hvit. Men ingen post.  Jeg hadde gått for langt. Når du står på denne "sletten" og ser mot fjorden og til venstre, ser du nesten til posten. Det er en ganske steil fjellvegg. Du må tilbake og gå ned mot kanten av berget. Ta av før du kommer til den lille kløfta du passerte på veien. Gå rett ned her og du kommer til posten - du skal ikke ut på den fjeggveggen du så fra sletta - men litt til bakover . På tilbakeveien fant jeg ett lite merkebånd (hvit og rødt) i ett tre der vi skal ta ned mot posten.

Av ren nyskjærighet fulgte jeg merkingen videre for å se hvor den havnet. Den ble litt svakere, men kom så svært godt igjen. Denne førte nedover og kanskje mot pipestein? Jeg gikk ikke ned bratta, men snudde her og tok samme vei tilbake.

Når man går uten GPS gjør slike avvik det litt vrient i ett slikt terreng.  Kanskje hadde jeg hengt meg for mye opp i at det skulle merkes.

Ingunn

 

 


   
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Posten med høyest wow-faktor! Friskt!

Jeg kom også blåsti over Retthella og tok av ved skiltet med «Post 15» på. Det peker rett venstre når du kommer sørfra, og utover der er det noen gule bånd (rød ring på bildet under). Jeg antar det er komiteens merking og fulgte den. Tendenser til bushing. Litt før posten så jeg igjen den blåmerkede fra skilttreet, den som er merket med store flekker eller prikker i en blåfarge som er mørkere enn DNTs. Hvis jeg skulle valgt om igjen, ville jeg fulgt disse blå prikkene helt fra treet med skiltet (rød pil midt i bildet), der DNT-stien fortsetter mot høyre og nordover (rød pil i høyre del av bildet). Når du nærmer deg posten er det flere plastbånd som markerer retningen, de er inlitt ulike farger, men det var veldig intuitivt, synes jeg,

2352B21C 928F 4184 9178 DB2077E6654A

 

Flott skue:

6984CBF4 2104 44BC 8EE5 681C0570F219

I disse plastsøppeltider er det litt trist å se at det er slikt på denne klippen også. Det henger diverse tau og slynger ned fra toppen  

 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Som damene over, kom også jeg på stien fra Retthella etter først å ha stemplet ved Kleivmyra. Men jeg skjønner ikke helt at det skulle være noen problemer med å finne fram etter "post 15-skiltet". Stien har nok blitt mye tydeligere nå. Helt problemfritt. Og for en herlig post med en Krokskogens utsikt verdig. Luftig rasteplass. Bak "Pipesteinen"og Steinsfjorden langt der nede, kunne snødekte fjell skimtes i det fjerne. Det var også flere ute på tur i dag. Møtte to terrengsyklister og fem damer. Damene var av det lystige slaget og kunne høres på lang avstand. De var nok oppstemt og "gira" av de flotte omgivelsene de befant seg i. Når det gjelder denne posten, så får den en sikker pallplass av meg når årets poster skal rangeres. Tilbaketuren til Sundvollen gikk via Retthella og Nordkleiva. En herlig tur på Krokskogens rand.

PS: Endelig har HLF sagt takk for seg for denne gang.

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Vi hadde heller ingen problemer med å finne frem fra "post-15 skiltet".  Været var fint, en liten anelse høst i luften tidlig på dagen. Utsikten er fantastisk ved posten, og Pipesteinen er et imponerende syn.  Helt enig i at dette er en pallplass-post. 

Synnøve


   
SvarSitér
(@svarktander)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 10
 
  • Hadde gledet meg til denne. 
  • Var ganske bløtt i marka som forventet. Fant posten greit, men fikk bare sett toppen av steinen fordi det blåste ganske mye på platået, og med høydeskrekk på nivå 8 turte jeg ikke å bevege meg ut der de fleste hadde stått. 
  • Nøyde meg med utsikten som var nok for meg. 

Christer 


   
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

@svarktander

Vi tok denne på torsdag og håpet var at sola som var meldt litt utpå dagen skulle komme fram. Den gjorde ikke det, men skydekket var høyt, så utsikten var veldig bra likevel. Vi valgte å parkere nede på veien mellom Åsa og Sundvollen og følge den blåmerka stien opp til Skardet og videre sørover derfra. Ble noen ekstra høydemeter i forhold til å ta den fra Kleivstua, men vi syntes det var verdt det. Oppover var det stadig flotte utsiktssteder og høydemetrene gikk fortere unna enn fryktet. Vi gikk også og så på selve stien, som vi antok er en gammel ferdselsvei.  Det er helt klart noen som har lagt ned et godt stykke arbeid i den. Da jeg kom hjem, kikket jeg i gamle kjentmannsbøker for å se om den hadde vært post tidligere. Selve stien har ikke det, så vidt jeg sant ut,  men i 92-94 var det post der Migarsbekken krysser stien, og det stod i en bisetning at det er en gammel postvei. Er det noen her på forumet som vet noe mer om denne?

 

Etter å ha kommet opp til Skardet, var det å følge blåstien sørover. Det ble et par små avstikkere for å se på utsikten her også . Ut mot posten ble det bushing for undertegnede, mens  turfølget gikk bort til den merkede stien og fulgte den inn. Posten i seg selv er veldig flott. Vi hadde en lang matpause der mens skravla gikk og utsikten ble utforsket.  

 

Turen tilbake til samme vei, og så var det bare å sette seg i bilen og kjøre tilbake til hverdagen etter enn flott fridag.


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

En sommerdag på Krokskogen i dag, men innlagt tur til Pipestein. Vi syklet fra Kleivstua til Retthella, og fulgte derfra blåmerket sti. 

En flott tur og en fantastisk utsikt!

Resized 20200723 145014

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette