Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-16 Fjerdingsbekken

9 Innlegg
9 Deltakere
4 Liker
6,219 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Hit fulgte jeg blåmerket sti fra Kustein. Småkupert i et veldig flott område!

Heftet nevner Merratjern-Søndagsbrenna naturreservat, men dette heter fra 2016 Krokskogen naturreservat, som er nesten dobbelt så stort.

Et idyllisk poststed!

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

I dagens høstprakt oppsøkte jeg denne posten, men kom fra motsatt side i forhold til hva Nina gjorde. Kom fra Stubdal over Løvlia og fulgte stien mot Kustein. Møtte også noen turorienterere både underveis og på Løvlia, ellers ikke mange turgåere å observer.  Så ganske annerledes her nå enn da jeg og en venninne var her på tur i fjor vår og nærmest druknet her (og på Krokskogen forøvrig). På veien møtte jeg en postjeger som hadde vært på posten og m.a.o. hadde valgt samme innfallsvinkel som meg.

Noen steder kunne nok turistforeningen spandert litt mer blåmaling, den var rimelig slit og manglet noen steder helt. Men det er heldigvis ikke så mange stier her, det blir særlig når man skal ta 90 grader det kan skape litt utfordring. Jeg hadde valgt å gå blåstien fra Stubdal, ett herlig terreng om enn litt vått noen steder, ikke verre enn at det gikk an å gå rundt de våteste partier. Flotte lyngpartier og herlig utsyn. Ett gjensyn med L -`en i Skrotkleiva ble det også.

Retur samme vei.

Hilsen Ingunn


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Tåketuren fortsetter fra Langtjerna mot nok en post i et herlig område. Syklet ned Kjagdalen til demningen mellom Nordre og Søndre Heggelivann. Fulgte blåstien mellom Kustein og Løvlia. Og hva passet vel bedre enn en rast her ved bekken. Litt trolsk stemning her inne i stillheten og tåka. Så noe positivt er det også med den. Naturen viser seg fra en litt mer magisk side i dette været. Hadde nesten forventet å se noe vilt her, men dengang ei. Retur samme vei til sykkelen.

Jarle


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Ingen tåke i dag, men heller ingen bekk å se ...

Jeg tok 170 meters avstikker fra skuterløypa mellom Løvlia og Dammyra og fant dagens høyeste post over snønivået (ref post 14):

2019 03 20 12.32.55 (3)

Pål


   
SvarSitér
(@amvibe)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 5
 

Vi gikk fra Løvlia idag til denne posten. Valgte først blåmerket sti, men etter å ha gått et stykke støtte vi på noen forferdelig traktorspor som nesten var umulig å gå over. Sporene fortsetter sannsynligvis et stykke langs blåmerkingen. Vi anbefaler istedenfor å velge rødmerket løype (skiløype) fra Løvlia, den kommer inn på blåmerket rett før Stormyra og er da fin å følge videre. Gå rett frem etter røde merker etter å ha passert broen, der er det blåmerket til høyre og venstre.


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Turen fra Kustein var nydelig. Blåstien opp fra demningen var spektakulær i starten. Tungt opp bakken, og deretter nydelig og småkupert terreng fram til en vakker bekk.

 

Karl Georg


   
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Enkleste adkomst er å sykle fra Damtjern til Løvlia, men kartet frister med en vei  litt syd for Løvlia som kan korte ned distansen på stien. Ikke prøv dette! Veien slutter før tiden og går over i et traktorspor som er så vått at det er nærmest ufremkommelig. Dette fortsetter den første del av stien, som nevnt 2 juni.

Det er  vått overalt, og bekkene er store. Å hoppe over Fjerdingbekken på steiner er nå en risikosport for de mest spenstige, og siden posten stod på den andre siden ble det ikke noe klipp i boka.


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Besøkt på en nydelig sensommermorgen. Kom syklende fra nord til Mellomdammen i noe som kjentes som kuldegrader i nedoverbakkene, men ble fort god og varm i bratta opp mot Kustein. Her er det sikkert et tiår siden jeg har vært sist. Praktfull panorama! 

Stien mot Fjerdingsbekken og Løvlia går i svært variert terreng, alt fra åpen furumo til myr til fuktige daler med bregner - dette må være blant de flotteste blåstier Krokskogen har å by på. 

Fant din fine bekk med beskjeden vannføring, og smakte på godt vann før det ble retur samme vei. 

Takk for turen!

KM 18 16 2
KM 18 16 1
KM 18 16 3

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Det ser riktig så idyllisk ut ved Fjerdingsbekken en sommerdag, i dag var det mye vann i bekken og ikke enkelt å ta seg over. Med gummistøvler i sekken og tålmodighet nok til å finne et passende sted å krysse holdt jeg meg tørr på bena. Det gjorde ikke de to andre vandrerne jeg traff på turen - de var søkk våte men like blide og skulle gå fra Damtjern til Hosle - det er en drøy tur. Tipper de kommer til å sove godt i natt

Fjerdingsbekken

   
Nina Didriksen, Jokkolokko og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette