Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-23 Bislingflaka

12 Innlegg
11 Deltakere
8 Liker
11.1 K Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

I dag kunne Bislingflaka oppleves i vakker høstlig skrud. En klassisk ski-post som med fordel også kan tas på en vakker høstdag. Og sola varmet godt her opp på nesten 700 moh. Mye kjent å se i det fjerne. Men husk å lukke øynene når du går forbi den slitne og nedlagte fjellstua. For den ser ikke bra ut nå. Forresten spennende å se hvor lang tid det tar før også dette topp-platået gror igjen. Synes særlig utsikten nordover begynner å forringes litt. Men for all del, fortsatt kjempefin utsikt. 

Gikk opp stien fra Mylla, krysset veien og gikk bortom Bislingsetra før jeg gikk bort til posten på topp-platået. Nydelig post til alle årstider.

Jarle


   
Sitér
(@hmunthe)
Kjentmann
Innmeldt: 15 år siden
Innlegg: 3
 

Tungt å sykle opp fra Mylla dam. Den gamle stua er et sørgelig skue i alt sitt forfall. Grei post, men myrene var våtere enn godt var for mitt fottøy. da jeg var der på lørdag (29. september) lå det en Garmin GPS på bakken like ved posten. Jeg hang den opp på en kvist på det samme treet som posten henger.


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Post fire i nærheten av Grua ble tatt om morgenen den vakre dagen 3. oktober. Jeg kom syklende fra Mylla og det var virkelig tungt opp grusveien til posten. Det var høst da jeg startet men der oppe føltes det som vinter med frosne vannpytter og stedvis et par cm med snø. Jeg rotet litt for å finne posten, hovedsakelig fordi jeg ikke hadde lest nøye nok. Det er ved det høyeste punktet i flatt terreng og ikke i et løypekryss, som jeg først trodde. Men tapte bare 10 min på maraton-dagen med 11,5 t postjakt.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Værmannen på YR hadde en strålende sol i morges, både for Nordmarka og Krokskogen. Det passet bra for en tur i høyden, men dengang ei. Da jeg parkerte på Mylla dam var det tåkete, men greit nok. Verre skulle det bli. Jeg gikk blåstien hele veien opp. Den var grei å gå til du krysser veien 1. gang, men herfra var det vått, våtere og våtest - selv om det ikke regnet. Det lå mye trær over stien, men jeg kom meg forbi eller over.

Da jeg ankom Bislingen fjellstue var det godt overskyet og redusert sikt, men bare herfra og opp på flaka tetnet det til. Dette er ett område jeg ikke er kjent, og det var såpass tett at jeg lurte på om jeg skulle avbryte turen, men,men. Jeg fikk ikke oversikten over alle skiløypene samtidig, så jeg holdt meg til den blå som forsvant for meg inn i mellom. Vått i myrene, men ikke verre enn at det gikk (med godt fottøy). Gikk for langt inn, da jeg snudde slet jeg med å se blåmerkede pga tåke. Klarte - utrolig nok, å finne posten,men noe trig punkt så jeg ikke. Det lå noen litt store steiner som utgjorde en bålplass på flaet. På tilbakeveien møtte jeg en som var på vei til posten. han vurderte også å snu, men når du først er der? Kaffepausen ble tatt der blåstien kommer opp til flaten og det ligger noen rødmalte steiner. Dråpene hang tydelig på kvistene, men det regnet ikke. Da kom det en dame som også skulle til posten. Hun forsvant inn over og etter ca 30 m så jeg henne ikke.

På vei ned til parkering letnet det litt og det var helt andre forhold enn oppe på flaka.

Ingunn

 

 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Trodde det gikk an å kjøre opp, men veien er stengt med kjetting, det ble blåsti om Bislingsetra opp og veien ned igjen.  Startet i dag med strammestasjonen før Olsknappen og avsluttet etter Bislingflaka med Aursjøsætra.  Den siste posten er nok mer sjarmerende om vinteren selvom vannet var idyllisk.

Benthe S


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Påsketur! Påsketur! Fantastisk dag å stemple denne posten på! Strålende vær og flotte løyper, og bare hyggelige mennesker. Jeg gikk fra Mylla dam til Åssjøvika og opp Formoløypa.  Det var fortsatt 50 cm sne ved målestaven nede ved Mylla og 90 cm på Bislingen. Det var så fint oppe på flaka at jeg tok en tur i trimrunden før jeg kjørte bilveiløypen ned igjen. Denne posten går rett inn på toppen av favorittlisten min. 

Synnøve


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Jeg ble inspirert av forrige innlegg, og tok en liten ettermiddagstur til Bislingen.  Helt nydelig. Ordentlig påskeføre og sol. Parkerte ved Mylla og gikk veien opp og ned. Møtte både gående, akende og to andre på ski.  Det ble nok sesongens siste skitur for min del - delvis i t-skjorte.


   
SvarSitér
(@amgrims)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 8
 

Fin sykkeltur (el) opp i skyet, men tørt vær. Lette etter posten nesten en time. «På en furu ved trigpunkt.punktet mellom de tre skiløypene som krysser platået» står det i boka. Lette på alle furuer rundt trig.punktet i større og større omkrets. Ringte søster som sa det var over myra og langt bortover. Gikk langt. Fant ikke. Så tok jeg opp Forum og fant en som skrev at det var noen store stener som en bålplass. Ja, det hadde jeg sett. Og DA jeg kom andre veien (fra vest) på blåstien, fant jeg den. Posten er IKKE ved trigpunkt.punktet, men 200m? vestover blåstien og på nordsiden av stien akkurat før det begynner å gå nedover. Se etter stenene og bålet. Kartet er nesten riktig,- dog på andre siden av stien enn pilen peker, men altså ikke i nærheten av trigpunkt.punktet. 

Så takk ❤️til Ingunn Sætervadet som fant posten i tåke og ga meg stikkordene, «steiner og båll! Det hadde vært ergerlig å sykle helt opp uten å finne posten.


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Det var morsomt at du hadde nytte av Kjentmenns forum. Og du er ikke den første som har hatt glede av Ingunns beretninger.


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 
Resized 20200609 130607(1)

Fint turvær i dag! Grei (el)sykkeltur opp alle bakkene fra P-plassen nede ved Mylla dam opp til det nitriste vraket av Bislingseter fjellstue. (Burde det ikke vært vrakpant på slikt?) God, men stedvis litt blaut sti innover mot 693-punktet - og ifølge iMArka-appen, var posten akkurat der. 

Det som var mer spennende for en molte-elsker, var hele Bislingflaka full av molteblomster! Med gunstig miks av insekter, varme og regn de neste månedene, blir det gull å finne her når det bikker mot høst! 

 


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Søndag 14.3.21 parkerte jeg på Svartbekken kl.09 og var klar for en nydelig dag på ski. Tåke i Nittedal og Oslo, men her oppe sprakk det tidlig opp og ble en nydelig dag på ski med stekende vårsol og supre forhold i løypene. 

Først en rask t/r Auretjernsetra og posten der, før turen gikk opp til Bislingflaka. 

Løypa oppover i åssiden er fin og ikke altfor bratt. Da jeg kom til Svartbekktjern så jeg til min store glede at to scootere hadde kjørt løypa Bislingen - Folaputten - Svartbekktjern for første gang i år, og de må ha kjørt den rett før meg for den hadde ikke fått grønnfarge i Skiforening-appen. Dette er en vill og vakker løype som gir storslagen utsikt mot Grua og østover. 

Vel oppe på Flaka møtte jeg jammen meg de to løypebasene på scooter og fikk en hyggelig prat om både den løypa og snø og føreforhold generelt. Løypebasene er virkelig markas helter. 

Oppe på Flaka har de store maskinene kjørt og her går jo trikkeskinnene på kryss og tvers - rene paradiset. Rett ved posten var det noen som hadde laget en fin sittegrop så her ble det lunsj i solsteken. Eneste problem var glemt solkrem! 

Forøvrig ganske fint å se at hele ruinen til Fjellstua er borte, så før det bygges noe nytt er det bare vakkert og hvitt her oppe. 

Returen tok jeg på hovedløypa vi Grønntjernet. 

Takk for vinterens kanskje flotteste tur! 

Løype 353 med jomfruelige scooterspor og utsikt ned mot Grua:

KM 18 23 3

Markas ekte helter:

KM 18 23 1

Trikkeskinnene på Flaka:

KM 18 23 2

 


   
Nina Didriksen, Morten Møst, Kristin Bøe og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

For en ... story!

For noen ... bilder!

Hvilken ... fortellerglede!

Jeg finner bare ett ord: Takk!


   
Jokkolokko likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette