Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-24 Sydvest ved Lenseløken

16 Innlegg
9 Deltakere
15 Liker
6,537 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  
Lens

En strålende post dette, selve essensen av Kjentmannsmerket: Et kulturminne dypt inne i marka, noen meter fra skogsvei, men ved en herlig elvelangs blåsti som man med fordel kan gå både opp og ned mellom Sandungen og Katnosa. Mer her.


   
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Krempost i hjertet av Nordmarka.  Et vemodig vakkert område som beskrives på en utmerket måte av vår vert her i forumet. Herlig minnesmerke over tømmerfløternes virke fra en svunnen tid. Jeg blir gjennom kjentmannsmerke stadig minnet på hvor flinke folk var før i tiden med enkle midler. Men det var nok mye slit og mange vonde rygger også. Til sommeren skal jeg gå hele blåstien ned til Sandungen.

Dagens runde på sykkel fra Stryken: Nyseterveien-Snøploghøgda (sauesanking her)-Katnosa-Sandungen-Manntjern-Stryken. Litt småsur vind, men ellers helt topp. Denne posten kommer nok til å få mange rosende ord i forumet. Nordmarka på sitt beste.

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Enig! Imponerende arbeid fra gamle dager. Jeg parkerte i nærmeste sving og bushet rett inn. Nå var de lange skyggene kommet, så solen skinte bare i bakgrunnen. 

Jeg synes jeg ser mer tydelig tråkk til postene nå enn jeg kan huske fra tidligere perioder, såpass kort tid etter lansering. Er det flere som har kjøpt heftet, tro, eller er det bare tilfeldig at folk har gått i samme fár inn til postene? I hvert fall fint å se at postene blir besøkt, for komiteen har lagt ned et imponerende stykke arbeid!

etter klipping syklet jeg til Leveringsvika og tok en kort rast. Utrolig lav vannstand!

A36D2399 FB68 45A4 A93F DEDAFC2A52D1

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Kom syklende fra postene ved Grua, passerte Gjerdingen og Katnosa, og det var en lang og hard tur sydover. Det var godt å ta den lille turen på blåsti og sette seg ned for lunsj ved denne nydelige posten.

På vei tilbake til sykkelen møtte jeg to stk som kjørte bil for å ta posten (!)

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

For oss som går på to ben kan slike poster bli litt langt inn i marka. Jeg valgte derfor å ta det som en overnattingstur. Kjørte til Svartbekken og gikk inn derfra. Litt kjedelig på vei så langt, men i fravær av merket sti ble veien benyttet. Måtte bare passe på å ta riktig blåsti, de som går av fra veien ligger litt tett her. Gikk ned til Lenseløkken, ett flott sted og for ett arbeid som er utført. Man må bare la seg fasinere av innsatsen, det var karer som kunne sine saker. Turen videre gikk - litt tilbake og til Katnosdammen for overnatting. Det er nok flere kjentmannsjegere som velger å overnatte her skal man dømme etter hytteboka. Men hytta er fin, det var ny bru fra veien og inn så adkomsten var enkel.

Ingunn


   
Lene og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Du har så rett, @skogtroll. Jeg lå på Katnosdammen forrige helg for å lette diverse postbesøk i området. Dessverre er ørepropper blitt nødvendig utrustning på Katnosdammen, som ser ut til å tiltrekke seg store selskaper som typisk tar lite hensyn.  

Posten er fantastisk, synes jeg - flott plassert akkurat ved den kritiske svingen hvor forsterkning måtte til. 

Håper du får sove, og god tur tilbake, Ingunn !


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei forumvert

Det var ingen som skapte søvnproblem for noen når jeg var der - heldigvis. Det er jo trist hvis det skal bli slik at noen skal ødelegge for andre, men jeg så i hytteboka at tilsynsvakten heller ikke var fornøyd med det som da var "den siste gruppen".

Ingunn 


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Besøkende til Lenseløken er velkommen til å benytte gjestboken som nå er lagt ut noen få meter vest for posten. Ganske lett å få øye på.


   
Lene og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@mortenmost

10 Kjentmenn i flokk startet fra Sørkedalen på sykkel i 27 grader og sol, men ved Sandungen ble det pause for å la uværet gli over.

En grei post, kun 100 m fra veien om man gikk ned til elva på rett sted.

Ferden gikk videre rundt Sandungen og til Fyllingskollen.

Bildet viser Pikene på broen anno 2020.

Lenseløken

 


   
Hans Löwe Larsen og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

I går var dagen kommet for å krysse av siste post i Nordmarka på dette kartet, og Lenseløken var utvalgt som desserten i Nordmarka.  Kortest kjøretur til Stryken fra min side av markene, og greit å parkere ved stasjonen, hvor Sykkeltoget gikk til i gamle dager. Tross mange planer i studietida på 70-tallet, ble det aldri til at jeg tok sykkeltoget til Stryken for å sykle hjemover til Oslo. Nå går det ikke sykkeltog mer, men jeg fikk med meg første del av sykkelturen, til Sandungen og oppover mot Katnosa. Posten var veldig grei å finne, og like vakker og interessant som vi hadde forventet. Historien om tømmerfløtingen i Nordmarka er fascinerende.

Vi glemte dessverre gjesteboka, for plutselig begynte det å regne og vi ble opptatt av å komme oss tilbake til syklene, men dette er jo et sted man får lyst til å komme tilbake til!

Resized 20200708 131241

 


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Da ble dette vår post nr. 50 i dette heftet. Vi er klar for neste hefte! Vi sparte denne posten til slutt, siden vår forumvert hadde en neste euforisk beskrivelse av denne i en "teaser" som ble lagt ut pre-åpning for denne perioden.

Og MM hadde rett, som vanlig. Parkerte syklene der blåstien startet og labbet langs elven oppover. Gamle kjente poster - Kvernfossen som vi tok i 1997 og Målfossen i 2001. Hadde nesten glemt hvor flott dette var. Greit med en reprise, og nå hele veien opp.

Vi så vel på forsiden av neste kjentmannshefte(bok) at dette ikke blir siste tur hit...???

Uansett - nå blir det caching fram til neste lansering om få uker.

Mission completed 🙂


   
Lene og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Besøkt på lørdag 22.8.20 underveis fra Mylla til Maridalen med kano. 

Lenge hadde vi planlagt Ekspedisjon Nordmarka på langs 2020. 3 mann og en 4-mannskano. Vi hoppet i farkosten ved Mylla dam fredag kveld akkurat i det uværet "Ellen" ga seg for dagen, og padlet Mylla og Ølja første kveld. Lørdag morgen ble det Tverrsjøen - Skarvvannet - Pershusvannet - Finntjern - Aklangen - Katnosa - Sandungen - Hakkloa og overnatting på Sauøya i sistnevnte. 
Søndag Bjørnsøen - Rottungen - Gåslungen - Øyungen - og trilling ned til Skar. 
Ca. 45 km all padling, trilling og bæring inkludert. Mye sønnavind som var varm og fin, men som ble motvind på alle vann lørdag, men vi hadde så og si ikke en regndråpe hele helgen, så meget fornøyd med både vær og turen i sin helhet. 

Etter landgang i Leveringsvika i Katnosa var det en lengre trilleetappe ned til Sandungen, og da var det lett å ta en ørliten detour bortom Lenseløken. Dammer har vi sett mange av denne helgen, og man ser jo spor av fløtingsarbeid og tilrettelegging så og si i hele vassdraget. Spennende historie. 

Takk for en flott post - den første med kano 😉

Screenshot 20200821 174132 Messenger
KM 18 24 1
KM 18 24 2

   
Lene og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Takk for flott referat fra en tur av type PPP: "Padlende postjegeres privilegium". Var vel like greit at dere ikke ikke padlet helt frem til posten, og enda greiere at dere ikke fortsatte på vannveien videre.

Jeg har også gjort den turen noen ganger, med noen små variasjoner. En av dem var via Fortjern og Myrtjern. Det var vel ikke noe sjakktrekk, siden vi måtte dra kanoene over åsen til Gåslungen. 


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
Postet av: @lowe

Vi så vel på forsiden av neste kjentmannshefte(bok) at dette ikke blir siste tur hit...???

Forsidebildet er fra Hakloelva, såvidt jeg har skjønt (mellom Hakloa og Bjørnsjøen).

Hilsen Nina
God tur!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

OK, da 🙂

En elv er en elv.....not!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette