Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-25 "Enketangen"

13 Innlegg
11 Deltakere
4 Liker
6,236 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Idyll så langt øyet rekker. En liten naturperle som det står skrevet i KB. Flott sted å tilbringe en vakker sommerdag. Og det er heller ingen avskrekkende avstand fra Elnes og opp hit til denne innbydende odden. Gikk først opp til den store Elviksdammen, før jeg tok blåstien langs vannet til posten. Litt småsurt ute på odden i dag, men fint å sitte på den store stokken ytterst på odden uansett. Og øyene med hyttene utenfor tangen, kompletterer liksom hele bildet. Ingen kjentmenn å se i dag heller. Valgte stien/grusveien bak båtnaustene litt bortenfor posten da jeg gikk tilbake til Elnes.

Jarle


   
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg tok denne på min runde i går. Gikk fra Hakadals verk, fulgte blåstien og kom rett på odden og posten. Holdt på å gå forbi, i mitt hode hadde jeg av en eller annen grunn fått for meg at jeg skulle krysse demningen før jeg fant posten. Da jeg sto på odden og snudde meg så jeg rett på posten. . Ett flott sted, men det blåste ganske bra. Bedre enn dette kan det ikke bli i ett fint høstvær som i går. Det sto ett telt på høyden på odden, og i groppen lå det en del søppel.  Får håpe de tar det med seg når det går. Fortsatte over demningen. Her hadde det skjedd ting siden jeg var her, det var satt opp gjerde på det laveste partiet.  Det rant ikke vann over demingen i går, jeg har ikke likt å gå der når det har vannet har rent over og det ikke har vært noe gjerde der.  Fortsatte på en meget god sti i hyggelig terreng ned til Trehørningen.

Ingunn


   
SvarSitér
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
 

Er det grei parkering på Elnes?


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Ja, jeg har alltid funnet ledig plass her. Men husk at det egentlig er to P-plasser. Først en umiddelbart etter den smale undergangen og en til oppe ved bommen.

Jarle


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Samme erfaring som Jarle, alltid funnet plass. Men synd at toget ikke stopper her lenger.


   
SvarSitér
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
 

Nydelig sykkelrunde til tre kremposter på sesongens siste(?) «over 20 plussgrader-dag», med vind i håret og sol i ansiktet. Utgangspunkt Elnes i drøye drag vestover og oppover til Bakken (inkl kort trillesti-etappe). Så på blåsti til Elvannet og dammen, som lett lot seg passere, og ut til idylliske Enketangen. For en perle av en rasteplass. Retur til sykkel og vei med kurs mot etterlengtet gjensyn med  Trehørningen Gård. For en vakker plett på jorden! Fant etterhvert blåstien sydover ved låveveggen og fikk fort øye på den store to-stammede bjerka litt høyere i terrenget mot vest/høyre. Ny sykkeletappe til Sølvvika i p.t. vannfattige men skimrande Helgeren. Deilig rast ved posten på hustuftene ute på odden, mens tankene gikk til de brave menn som for mer enn 100 år siden strevde med tunnelarbeid her. Retur via favorittstrekningen langs Langvann og Trehørningsveien til Hakadal og så langs toglinjen tilbake til Elnes. En lykkelig dag i Nordmarka med tre poster i boks.


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Det er symbolsk fint med tre poster nær Trehjørningen. Jeg parkerte sykkelen ved Trehjørningen etter å ha syklet fra de fire postene ved Grua, via posten ved Katnosa og de to postene ved Heikampen. Hadde nettopp tatt Sølvvika og posten nedenfor gården og var veldig sliten. Det gikk ikke fort der jeg jogget nøyaktig 2,6 km til posten, og det samme stykket tilbake. Etter å ha tatt posten, tok jeg en liten prat med hun som har bodd 30 år på Trehjørningen gård. Veldig hyggelig dame som bor på en nydelig gård. Så bar det videre med meg på sykkel til Ørfiske.

Karl Georg


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

I dag hadde yr lovet godt vær, så det ble en dags høstferie.

2018 10 18 15.42.26
2018 10 18 15.34.07
2018 10 18 15.30.55
2018 10 18 15.21.18
2018 10 18 15.14.57

Hilde, Pål & Caro


   
Kari Lohne og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Praktfull vinterdag! Minus 19 ved start i Hakadal, heldigvis mildere i høyden. Dagen bø på en liten trippel; 16-28, 18-26 og så hit. Totalt ca. 22 km skitur. 

Hit kom jeg sjøveien. Fulgte veiskulderen fra Trehørningen Gård til sørbredden av Elvannet, deretter tvers over i et pent spor. Dette sporet tok meg forbi de to hyttene som ligger på hver sin lille øy i Elvann. Snakk om eksotisk beliggenhet! 

Enketangen viste seg fra sin beste side, så det ble kaffe og lunsj med sol i ansiktet og en furu å lene seg mot. Aaaaaaaaaaah...
Retur langs vannets østre bredd, ned til skiløypa opp forbi Loppetjern og ned til Hakadal. 

Drømmedag! Takk for turen. 

Idyll på Elvann:

KM 18 25 1

Sjøveien mot Enketangen: 

KM 18 25 2

Utsikten fra lunsjrestauranten: 

KM 18 25 3


   
Pål V. Schage likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag var det full sommer på Enketangen.  Her har jeg badet mange ganger opp igjennom årene. I dag ble det bare en dukkert. Vannet er kaldt! Det var ingen kjentmenn å se, men et par rodde i land fra den nærmeste øya for å dra på butikken, og etterhvert kom det en hyggelig familie som holder til på Bråtan denne uken.  Jeg syklet runden fra Hakadal forbi Langvann, Trehørningen og Nordvannet, trillet sykkelen fra Bakken over til veien fra Elnes og så syklet jeg opp til enden av veien hvor hyttefolket parkerer. Tilbake syklet jeg ned om Elnes.  Fin tur og nydelig post! Den 25. jeg har funnet i denne boken.

Synnøve


   
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Tok denne i går. Parkerte ved den innerste parkeringa ved Elnes. Veien under brua og videre er blitt veldig humpete, og det er bare å kjøre forsiktig for å ikke skrape nedi. Jeg fulgte vei helt til hytta ved demningen og blåstien derfra. Sola tittet fram akkurat da jeg kom fram til vannet. Flott sted for en post. Jeg ble stående og mimre litt tilbake til barndommen da jeg var ute på hytta på en av øyene ved flere anledninger.  Husker at vi fikk mange fisk og andre morsomme opplevelser. 


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Egt. ukjente trakter for undertegnede, men grei vei opp fra Elnes- parkerte rett etter jernbaneundergangen.

Mange i telt og noen i kano.

Flott vårdag, om enn litt kjølig. Litt mindre grønt her enn nede i selve Hakadalen.

 

Hilsen Torgeir

Elvann

 Bilde: Fra demningen


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

16. mai tok vi trippeltur i surt vårvær: Enketangen - Trehjørningen - Sølvvika med bil/sykkel/støvler. Kjørte til Elnes stasjon i Nittedal (Hakadal), syklet oppover i skogen til Elvannet, og så en gåetappe fra demningen ut på Enketangen. Fint badested, men med snø i lufta fristet det ikke til å prøve...

Derfra sykkel til Trehjørningen, og da var vi så gjennomfrosne at vi gikk til fots til Sølvvika for å gå opp igjen litt varme i kroppen. Flere strekninger med snø på veien ennå også. Godt med varm kakao ute på tangen ved den gamle hustuften, og nista delte vi med et andepar. 

Hjemover slapp vi oss rett ned fra Trehjørningen til Hakadal stasjon, og tok landeveien fatt til bilparkeringen ved gamle Elnes stasjon. 


   
SvarSitér
Del dette