Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-26 Ved Trehørningen

6 Innlegg
5 Deltakere
3 Liker
5,746 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Fint sykkel-vær i dag. Syklet oppover bakkene fra Hakadal Verk til koselige Trehørningen gård. Så den korte fotturen på stien bort til posten som er lett å finne. Men husk å gå bort til den fine plassen ved dammen også. På vei tilbake til sykkelen og gården, kom jeg i snakk med den over 80 år gamle damen som bor på gården (Åse Marie). Den kunnskapsrike damen fortalte om masse interessant Marka-historie. Jeg fortalte om kjennmannsposten mm. Og da tok det ikke lang tid før hun nevnte guruen, Kåre Haug. Etter denne hyggelige praten, syklet jeg videre mot Sølvvika.

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
Stikkord
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg tok også denne posten i dagens fine høstvær. Brukte imidlertid apostlenes hester, kom fra Elvannsdammen. Blåstien derfra og ned til Trehørningen var flott å gå, hyggelig terreng og lettgått sti.  Hvis du ser på bilde, kan du bli litt lurt. Her ser man låven på gården fra posten - og det gjør du i virkeligheten også. Selv om den ligger noe lengere unna. Posten ligger litt i høyden. Jeg fortsatte på blåstien forbi gården, passerte ett litt vått område, når du kommer til en gammel stokk med blåmerke på, har du posten på høyden til høyre for stien.

Fortsatte til Sølvvika.

Ingunn


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Hyggelig å høre at du kom i prat med Åse, Jarle. Hun og Gunnar var mine naboer de årene jeg hadde hytte et stavkast fra gården. Det var alltid hyggelig å gå og hente vann hos dem og slå av en prat. 

Over et glass av hennes hjemmelagde saft i dag fikk jeg høre at bakken ned bak låven ble kalt Stallbakken, fordi det sto en stall der for lenge siden. 

Etter at jeg hadde besøkt posten møtte jeg to andre postjegere i det de parkerte syklene ved låven. Det er sjelden, men alltid hyggelig å møte andre «kjentmenn».

Det ble fire poster i dag, med utgangspunkt Stryken (slake bakker opp, brattere ned igjen) (og kaldt på nedturen!).

Vel installert på hytta med dagens premie:

2232CA46 2EBD 4D69 B27A E9B9BAE950B0

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Ja, det er et lite land vi bor i. Jeg har faktisk ikke møtt en eneste postjeger på mine turer til nå. Gullbrød- vel fortjent etter høyt aktivitetsnivå i september. Nyt den ! ( ta to,du). Jeg tar mine poster i det tempo som passer inn i min timeplan. Ønsker deg fortsatt mange gode turer til fullt brett !

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg pratet også med Åse - en hyggelig dame som bor på en nydelig gård.

Jeg burde ha lest innleggene her, fordi jeg tapte 10 minutter på å ikke forstå at det å følge blåstien er enkleste løsning fram til du ser det karakteristiske treet 30-40 m fra stien.

Karl Georg


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Praktfull vinterdag! Minus 19 ved start i Hakadal, heldigvis mildere i høyden. Jeg kom langs veiskulderen (uten å få grus under skia) fra post 16-28 Vanntunnelen, og var litt rask med å stå ned bakkene ved låven i deilig pudder. Jeg og bikkja ble knipset av gårdens viltkamera(!) og kom så uheldigvis alt for lang ned i forhold til posten. Dermed ble det bushing gjennom pudder og kjerr og de siste 50 meter opp til posten tok sikkert minst et kvarter. 

Deilig sol oppe på høyden, så passet med en kaffepause og lesing i heftet. Utrolig nok hadde det nylig vært andre jegere her, de hadde valgt å parkere skiene borte ved låven, så de har også hatt en strabasiøs anmarsj. Fint å følge sporene deres for raskest mulig retur i alle fall. 

Nå videre mot Enketangen i Elvann. Takk for turen!

Fra posten:

KM 18 26 1

Sliten gammel postjeger:

KM 18 26 2

Trehørningen Gård:

KM 18 26 3

Fra Langvanns nordside på returen: 

KM 18 26 4


   
Pål V. Schage likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette