Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-33 Strammestasjonen

9 Innlegg
9 Deltakere
4 Liker
5,673 Visninger
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
Trådstarter  

Siden vi hadde vært helt Nord i Marka og ligget i hengekøye ved Store Snellingen gjennom natten var det tid for å ta et par KM-poster før vi vendte nesen hjemover.

Denne så grei ut. Og det var den. Rett opp og rett ned.

Parkerte på Grua stasjon, vandret innover til kalkovnen (første vei til høyre, ikke følg blåmerkene på veien) og rett opp bakken, gjennom en grind og rett opp neste bakke.

For artroseklubben på tur var dette tøft nedover igjen.

Et flott og spennende anlegg, og en kan bare fantasere om hvilket slit, hvilken innsats og hvilken kunnskap de hadde for å løse disse utfordringene med den tidens teknologi. Ikke at det hadde gått bedre i dag, det hadde vel bare blitt 10 ganger dyrere og 10 ganger mer komplisert....


   
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Fridagen i dag var tiltenkt en lengre sykkeltur i Nordmarkas dype skover. Men værprognosen for dagen, tilsa at her måtte alternative valg tas. Og da ble det fotturer i Markas aller nordligste egner i stedet. Utstyrt med langstøvler og skikkelig regntøy, så var vi godt forberedt om "Knud" skulle komme nordover før den var meldt. Vi fikk bare en liten forsmak på den-heldigvis.

Når det gjelder selve posten her, så er det en meget fin og interessant historisk post. Flott område med kultursti og mange informative oppslag. Og her kryr det formelig av spor etter  gammelt slit. Nok en post å bli klok av. En vellykket, kort avstikker fra Grua stasjon.

Jarle


   
SvarSitér
(@hmunthe)
Kjentmann
Innmeldt: 15 år siden
Innlegg: 3
 

Basert på innleggene her var det lenger opp enn jeg så for meg, jeg trodde ikke taubanen gikk så langt inn og opp. Men lett å finne var den der den ligger like bak den store (mobil?)masten.


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Tok toget med sykkel fra Kjelsås kl. 07.14. Gikk av på Grua stasjon kl. 07.55. 10 minutter senere var posten tatt. Enkelt å finne - opp-opp-opp er gode stikkord. Dette var den lille innledningen på en hel dag med kjentmannsposter - resten står under postene 21 til 30.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Parkerte ved Grua stasjon, god plass. Krysset veien og gikk til høyre forbi de ustelte husene. Gikk inn til kalkgruven og kalkovnen. Kulturstien er merket med gult, tok bratt opp før kalkovnen og gikk langs ett bolighus. Kom kom til grinda, men her er det mange stier å velge mellom. Du skal gjennom grinda, videre oppover bar det. Kom til ett skilt med kultursti, - til høyre, men her gikk det også en gulmerket sti rett opp. Valgte varianten til høyre og kom til dagens teknologi, en mast med ett lite hus. Fortsatte videre innover og oppover på den gulmerkede stein, kom snart til posten. Det er ett vel av stier å velge mellom i ett terreng hvor du kan gå omtrent som du vil, rester etter aktiviteter er det mange av.

Ingunn


   
SvarSitér
(@amgrims)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 8
 

Fin tur opp fra Grua stasjon. Etter posten (som vi måtte lete litt etter) gikk vi kulturstien ned og innover og fikk en fin liten tur i hagl, sne og deilig sol. Typisk aprilvær i mai! Men vi hadde vel junivær i april, så? Posten fant vi da vi skjønte at vi kunne følge restene i bakken og at vi skjønte at strammestasjonen ble brukt i overgang fra oppover og nedover... blir det vanskelig, gå til masten og gå videre på den sydligste gulmerkete kulturstien. 


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Dette ble min gullpost i dette heftet, og det var jeg veldig fornøyd med. Det er alltid spennende med poster som forteller hva som en gang foregikk der det det er synlige rester etter virksomhet fra tidligere tider. Og på veien fikk jeg sett igjen kalkovnen og Norges eldste jerngruve. Fin post!

Synnøve


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Gratulerer med gullet, Synnøve!

Som alltid er du noen skritt foran meg og mitt team. Til gjengjeld har vi tatt den posten, og deler ditt syn på dens kvaliteter!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Lørdag 22.5.21 ble det en fin liten tur opp hit fra Grua Stasjon. Solen skinte tidvis og vi rakk turen mellom to regnskurer. 

Vi tok turen opp fra grind i gjerdet ved Taubanen Barnehage, hugstfeltet var greit å forsere og fordelen med slike felt er jo den flotte utsikten det gir. 

Veldig spennende sted å ha med 9-åringen. Vi lette etter fundamenter (og dem så vi mange av), inbilte oss hva de fraktet og hvordan konstruksjonen så ut. Ekstra gøy kanskje å finne restene av steinloddene til stramming. 

Takk for turen! Nå nærmer det seg gull i 2018-21 boken...

KM 18 33 1
KM 18 33 2

   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette