Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-48 Myrsetra

13 Innlegg
13 Deltakere
12 Liker
4,715 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

For mange er kanskje dette en vinterpost, men kan også tas på barmark. Men det er utrolig kronglete langs stiene og man må må beregne god tid.

I dag fra Rausjø og via Bøvelstad til posten. Her inne er det øde og du møter garantert ingen eller få.

Hyggelig vertskap på Bøvelstad i dag, der det var dugnad.

Merk at det er en dårlig ide å ta posten fra syd (Børter gård/Ekebergdalen): Her er mange av veiene stengt av en grunneier og det er vanskelig å ta seg innover i skogen.

 

Hilsen Torgeir

Myrsetra
Dette emnet ble endret for 6 år siden av Torgeir Stenstad

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 
50872442 4E9E 451F AB84 6010AF88475A

Innfallsvinkelen i dag ble å sykle fra Streifinn og gå blåstien via Holtoppsetra. Forrige besøk her kom jeg fra Bøvelstad-siden. Det var strålende vær og kjølig i skyggen. Møtte hverken HLF eller andre turgåere. 

Stien innover er ganske kupert og det er lett å skjønne hvorfor reservatet er blitt et reservat. Den ville dalen nord for posten så ut som et skikkelig gaupeterreng.

Dette ble første post i oktober for min del. Etter de 45 første i september har  heftet fått hvile. Kanskje siste post blir Hjellsåstårnet med overnatting under stjernehimmelen? Med alle tårnene som popper opp i markene nå er det snart mulig å bytte ut hytte til hytte-turen med tårn til tårn-tur.

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Torgeir Stenstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

I dag fikk vi en forsmak på vinteren med lette snøbyger og litt sur vind. Syklet sammen med min bedre halvdel fra Streifinn til den kryssende blåstien sør for Gjeddevann. Her fortsatte vi til fots på den kuperte og fine stien mot Myrsetra. Vi likte spesielt godt å gå den ville dalen sør for Bøletjernet rett før dagens mål. Og det å komme til gamle boplasser i Marka, gjør meg alltid litt ettertenksom og nostalgisk. Det var nok ingen dans på roser å livnære seg her i ødemarka for over hundre år siden. Fin post. Fant forresten en gammel rusten gjenstand som så ut som en liten plog like ved posten. Møtte ikke mange i skogen i dag. Bare noen få turgåere i nærheten av Streifinn. Herlig å være i Marka igjen etter en ufrivillig pause pga et realt overtråkk og en megastor blålig ankel.

Jarle


   
Torgeir Stenstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Yr hadde lovet strålende sol og det passet jo svært bra da jeg skulle avslutte årets sesong med den 50. posten. Sesongen har gitt meg - og noen ganger turfølge, mange fine turer i kjent og ukjent terreng. Noen poster får nok gjenbesøk, men kanskje som en annen tur enn høstens. Det er jo noe av det fine med kjentmannspostene; vi blir kjent på nye steder og kan lage våre egne variasjoner.

Dagens tur startet ved parkeringen på Streifin (Enebakksiden). Her er det kun en blåmerket løype så løypevalget er enkelt. Vi kunne jo ønsket oss litt mindre veistrekning, men slik blir det noen ganger. På kartet kan det se ut som stien tar av helt innerst i veien, det gjør den ikke, du skal ikke helt inn. Det er satt opp skilt der den tar av veien så bare følg med. Langs store deler av stien er det hugstfelt, her forsvant merkingen noen ganger, men stien var tydelig. Sjelden har jeg gått på så mye klopper, det var ikke vanskelig å komme seg frem på våte steder, de fleste av disse var forøvrig frosset, men ikke isete. Typist Østmarka terreng som det er ble det en del opp og ned, men dette skapte ikke noe problem med litt forsiktighet ett par steder. Jeg hadde tatt med brodder for sikkerhets skyld, disse fikk jeg ikke bruk for. Særlig stien der vi krysser den siste bekken (ved gjerdet) og ned til posten var fin - kunne se ut som en gammel setervei der den gikk i terrenget. På returen møtte jeg tre unge menn som var på vei til Øvresaga ellers kun noen få turgåere i nærheten av Streifin.

Takk til alle som jobber for at vi får kjentmannsposter og til Morten som gir oss mulighet til å kommunisere med andre jegere.

God jakt til alle, hilsen Ingunn

 


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Takk for den, Ingunn, og takk for drahjelp i form av alle turopplevelsene du har delt med din gode penn og skarpe blikk for detaljene ved en god tur.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg tok posten fra Flateby. Først jogget jeg 3 km på grusvei, og deretter 2-3 km på blåsti inn til Myrseter. Vakkert sted! På andre siden av Myrseter var det overvann på stien, ca 1,5 m... Så videre til post 47 førte til en betydelig omvei.


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

17.mai-turen gikk i år til Myrsetra. Vi har jo vært innover her noen KM-turer nå, og erfart at veien tilbake til Streifinn er lang...

Derfor benyttet vi i dag sykler fra Streifinn til blåstien, deretter ble det en sommerdags-tur inn til Myrsetra - som alltid er et vakkert sted å komme til på slike dager. "Den mest øde bosetting i Østmarka" - det er et utsagn vi kan forstå når vi sitter og spiser 17.mai pølser med lompe på setervollen.

Så fikk vi fikset litt på cachen vår, siden det var blitt flyttet av "noen".

En flott dag!

20190517 133915

   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Denne tok jeg 5. juli 2019. Ingen post har gitt meg større utfordringer (frustrasjoner) enn denne posten (i boka 2018-2021). Har tenkt og fundert og planlagt utallige turer til denne  - til fots, på ski, med sykkel og med kano, nordfra, vestfra, østfra og fra syd. Startet nå vestfra med sykkel fra Bysetermosen, om Bøvelstad og østover mot Myrsætra. 
Nå  eller aldri midtsommers, varmt og tørt. Ble en slitsom tur, men Myrsætra er et fantastisk sted. Så ensomt og vakkert.

 

Dette innlegget ble endret for 4 år siden 19 ganger av Beate Heilemann

   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Jeg prøvde å ta denne poste i fjor vinter - på ski, men fra Hellertjerna var det ikke skispor, så jeg snudde.

Har ventet på snø i år, men har gitt det opp - og med 9 minus, barfrost og kanskje is på vanna,  så bar det i vei i dag til Streifinn. NB. Jeg skulle samtidig ta en skijegerpost ved Bølertjern.

Det ble vei, skiløype, over isen på Hellertjern (har alltid med ispigger!),og delvis sti og igjengrodd skiløype og ned til Myrsetra var det blåsti. Stien fra Hellertjerna til Bølertjern var merket med røde bånn!

Tilbake fulgte jeg blåstien (flyktningeruta) til Holtoppsetra, så blåstien mot Streifinn og veien til slutt.

Fint at det er en slik "langt unna"-post i Østmarka!


   
SvarSitér
(@kenneth)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 3
 

Tok denne fra Enebakksiden. Undervurderte hvor lang tid det tok seg å komme til startpunktet, noe som gjorde at jeg ikke passerte Streifinn før 2130, noe som kanskje var litt sent for en tur i april. Måtte etter hvert gi tapt for mørket, men fant heldigvis en ganske bra plass for å henge hengekøya mi ved Hellertjerna. Etter en natt ute i strålende (dog kaldt) vårvær fulgte jeg stien videre til posten. Føret er veldig fint i Østmarka nå, så denne helgen er nok et godt valg for de som ønsker å ta denne på barmark. Gikk deretter videre mot Søndre Kytetjern.


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

8. mai gikk turen til Myrsetra i sommerlig vær og føre. Takket være gode tips på dette nettstedet, fant vi den greieste veien for oss med bil til Streifinn i Enebakk, sykkel noen km innover til blåstien, og så den fineste etappen til fots på blåstien til Myrsetras tufter.  En utrolig flott tur i denne forsmaken på sommer. 

Tenk på at her - 7 veiløse km fra skole og butikk - bodde en enke med 4 barn helt til for 100 år siden! 


   
SvarSitér
(@line-w-mork)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 7
 

Takket være Kjentmannsmerket har jeg fått meg mange fine "langturer" i Østmarka (og andre for meg litt fjerne marker).  Det har blitt en årviss tradisjon å ta med telt (i år: tarp) og bikkja og traske 2-3 dager med Kjentmannspostene om inspirasjon til veivalg.  På denne måten blir det mye tid i indrefileten, og lite tid brukt på transportetapper av ymse slag.  Østmarka egner seg ekstra godt for tur mens snøen ikke helt har smeltet i Nordmarka synes jeg.   

Etter jobb onsdag (før Kr. Himmelfart) tok vi bussen til Flateby, den går hvert 10. minutt fra Lillestrøm!  Derfra er det fin og lettgått sti til Myrseter, anbefales! Vi skulle dog ikke tilbake, men slo leir på en fin plass akkurat der stien kommer ned til Børtervann. Derfra fortsatte vi torsdag til posten ved Søndre Kytetjern og fredag Marikollenslottet, og avsluttet ved Blystadlia.  Det ble tre dagsetapper a ca 10 kilometer,  hvorav turen fra Børtervann til Geitsjøen (også der fant vi en fin, liten leirplass ) var den mest krevende - og flotteste selvsagt.  Bratte skrenter og store trevelt er krevende å forsere med stor sekk og bikkje med kløv i kobbel.


   
Nina Didriksen og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

1. Gjorde et forsøk fra Ekebergdalen, men ble avvist av en hissig grunneier. Jeg burde lest innlegget fra Torgeir på forhånd lol  🙂

2. gikk fra Streifin idrettsanlegg ved Flateby og fikk med både post 47 og 48. Det ble t/r 2  mil i svært varierende terreng. Det er ganske rett fram til begge poster da det er blå sti nesten hele veien, dog med mange myrpartier. Etter Myrsætra gikk turn over Deliseterkoia og Bøvelstad til Søndre Kytetjern. Fin tur dette. Rakk å komme tilbake til parkering ved skumring 🙂


   
Liv Paltiel likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette