Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-21 Olsknappen 534 NV for Grua

26 Innlegg
19 Deltakere
15 Liker
15.6 K Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Vanligvis har heftet fyldig info om mulig adkomst til en post, men på denne er det blankt. Er det en glipp eller er det for ikke å sende folk inn forbi hytta «Malmberget»? Der var det ingen i dag, og det går fint an å gå på utsiden av gjerdet på østsiden av hytta. 

Jeg visste om en innfallsvinkel etter en cacahetur for mange år siden, nemlig øverst i Voldstadenga på Grua. Der er det en åpen plass over veien for villaene, og en grind som er lukket, men ikke låst (jeg så en stavdame gå inn der litt bak meg, så det er nok ok). Her går en kjerrevei bratt oppover til nok en grind, låst med hengelås, men grinda er uten gjerde og det er en tydelig sti inn på veien videre. Da er du på nedsiden av tidligere nevnte store hytte. Etter å ha gått forbi langs gjerdet på østsiden begynner moroa: et gigantisk hogstfelt. 

Olsknappen er tydeligvis ikke rammet av folkehelsetanken i tiden, nemlig merking av stier i lokalmiljøet. Slike popper opp over alt, til glede for lokalbefolkning og besøkende som ikke er kjent i området. Men til Olsknappen ble det hogstfeltforsering over en lav sko. Her og der antydning til sti, men den kan like gjerne være laget av kyrne som bjellet rundt. På et av kartene jeg konsulterte er det tegnet inn et svakt tråkk i nord-sørlig retning, men ikke via Olsknappen. 

Fra midt oppi hogstfeltet er det flott og vid utsikt mot nord. Fra posten er det utsikt andre veien, bl.a. mot nok et hogstfelt bratt nedenfor. Bratta gjør det luftig og spennende.

Posten henger på et tre ved trig.punktet, leser jeg, men jeg så ikke punktet (ikke lette jeg heller).

Et helt nytt sted for meg. 

Nina

Dette emnet ble endret for 6 år siden av Anonymous

Hilsen Nina
God tur!


   
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ville du valgt samme rute hvis du skulle besøkt Olsknappen igjen, eller ville du valgt en annen vei? Hva ja, hvilken?


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Jeg kjenner ingen andre ruter. Fra øst, over tunnelen, virker det som om du må krysse både vei og toglinje. Det virker litt vrient. Men kanskje jeg ville forsøkt fra nord. Nå har jeg ikke satt meg inn i om det finnes kjerreveier der eller om det bare er veier som ender opp på noens tun, men jo, neste gang vil jeg undersøke mulighetene nordfra. Kanskje sykle fra Roa sentrum. 

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@ekalle)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 9
 

På Harestua/Grua-kartet som mange hadde nytte av for å finne post 16-22 er det avtegnet en kjerrevei/sti fra nord, se vedlagte. Tror nok jeg, slik Nina antyder, satser på ankomst fra Roa - når den tid kommer. 

Egil

 

IMG 0001

   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Vi hadde samme opplevelse som Nina til toppen, trodde at stien på kartet fantes.....men det var bare rundt "Malmberget" og deretter traving i hogstfelt.

Ned igjen fant vi løsningen - det går en sti inn til høyre midt i bakken opp til hytta "Malmberget". Der hvor den tar en svak venstresving før den tra en kraftig høyresving forbi de første hyttene.

Den går inn gjennom mye smågran, men du ser den tydelig. Den går rundt åsen som Malmberget ligger på og fortsetter opp et skar hvor du ser den i søkket rundt hogsten. Så fortsetter den opp gjennom hogstfri sone og passerer på nedsiden av Olsknappen. Da er det bare å ta siste kneika opp. Så den er fult mulig å ta fra Sør også.


   
TorsteinO og RJK likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
 
 
ekalle skrev:

På Harestua/Grua-kartet som mange hadde nytte av for å finne post 16-22 er det avtegnet en kjerrevei/sti fra nord, se vedlagte. Tror nok jeg, slik Nina antyder, satser på ankomst fra Roa - når den tid kommer. 

Egil

 

 

IMG 0001

Takk for det innspillet, Egil - og ikke minst for kartutsnittet!


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Interessant å se det kartet. Hvem har utgitt det?

Kartet i Skiforeningens kartapp imarka ser slik ut:

Altså ikke helt de samme sti-inntegningene.

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@ekalle)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 9
 

Kartet er utgitt av Harestua IL. Anskaffet etter tips i Kjentmannsforum for post 16-22 om at det finnes og at det kan kjøpes på Shell-stasjonen på Harestua (finnes så vidt jeg forstår i to versjoner, dette kostet 100 kr). Det var det beste for 2016-posten og er det kanskje også for denne.  

Egil 


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Aha. Da husker jeg at det har vært snakk om det før. Takk!

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Ja, denne var jeg spent på. Tok den fra nord i dag. Kjørte først inn mot Roa stasjon , og rett før stasjonen svingte vi inn under jernbanen og kjørte inn Ryenengveien. Parkerte noe tvilsomt langs et jorde der veien mer og mer fortaper seg i en krøttersti. For dere som velger denne ruten etter oss- parker ved Roa stasjon. Så var det dette med kart og terreng da. Jeg har også det omtalte kartet med tilsynelatende tydelige stier inntegnet. Stier og stier fru Blom, sier nå jeg. For her hadde jeg akkurat samme opplevelse som Nina som gikk opp fra sør. Hogstfelt, masse trær på kryss og tvers, antydning til sti som kommer og går, og utrolig nok så vi ikke et eneste skilt på hele turen vi heller. Men når vi endelig hadde tråklet oss gjennom hogstfelt og buskas, så var det jo et spennende og fint topp-parti med utsikt og steile styrtninger. Helt ukjent område for meg også. Litt feilnavigering, men det var vi innstilt på. Så på spørsmålet om det er mye bedre å angripe denne posten fra nord; mitt kontante svar er NEI. Men selvfølgelig kan det være andre der ute som finner smartere veivalg enn det vi gjorde. I så tilfelle gleder jeg meg til å høre om det. Spennende med nye steder åkke som.

God tur til dere alle, om dere velger å starte i sør,nord,øst eller vest !!!

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@ella-elghund)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 3
 

Valgte og gjøre som Jarle over her. 

Ved Roa stasjon kjørte jeg inn Ryavegen, men antakelig ikke like langt inn? Ved 2 skjul/garasjer kjørte jeg til høyre og så til venstre igjen og inn på en helt ok parkeringslomme med plass til et par biler.  Dette er i forbindelse med en "rundkjøring". 

Gikk en fint bygget trapp over gjerdet og gikk traktorvei og stier til toppen. Noen steder var riktignok stien litt mer utydelig, men lett å finne fortsettelsen.

Ingen merking der jeg gikk heller.

God tur!

Fra Team Ella Elghund


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg gjorde det samme som Nina beskrev i åpningsinnlegget. Det var effektivt å følge vei og traktorvei så langt som mulig fra sør og deretter gå noen hundre meter over hogstfeltet. Tok ikke mange minuttene det siste stykket. Det tok faktisk under en time å ta post 33 og 21 med sykkel og til fots fra Grua stasjon.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Må innrømme at jeg var litt spent på denne posten etter å ta sett innleggene her. Fikk ett tips fra en annen jeger som hadde vært der - ett område hun var kjent i. Olsknappen er den eneste av høydene som er skogkledd. Jeg tok posten nordfra, fra Ryaveien. Fulgte anvisningene ovenfor med "to garasjer/skjul". Veien til høyre kan fortone seg som en "kjerrevei" en liten bit.

 Grinda til traktorveien videre sto oppe i dag og her har det skjedd ting. Det var kjørt med maskiner både på den veien som er avmerket på kartet og i terrenget på østsiden. Jeg valgte å følge den avmerkerede veien og holdt til venstre der en kjerrevei tar ganske rett frem på kartet. Etterhvert dukket det opp en skogsmaskin som sto parkert, omtrent på samme sted var det satt opp det som nok skal bli "grindstolper". En sti går nesten rett frem, mens maskinsporene svinger ganske rett sør. "Noen" er i gang med å sette opp ett langt gjerde.  Fulgte sporene videre, gjerdet var ferdig ganske langt opp, flere stolper var satt opp og to menn var igang med å sette opp mere gjerde.  Gjerde som starter fra N mot S, svinger etterhvert mot øst, det gjør maskinsporene også. Fulgte disse til de neste grindstolpene. Her sluttet sporene. Ved å gå forbi stolpene har du Olsknappen rett til venstre for deg. Den er litt bratt så jeg valgte å gå opp sør på kollen, fin sti over kollen. Jeg fant først ikke posten fordi jeg kom forbi den bakfra, men på returen lyste den rett mot meg. Tok samme vei tilbake. Utsikten mot dalen og Romeriksåsen var bare flott i dag og vel verdt turen.

Ingunn

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Ingunn Sætervadet

   
SvarSitér
(@torsteino)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 6
 
Postet av: Hans Löwe Larsen

Vi hadde samme opplevelse som Nina til toppen, trodde at stien på kartet fantes.....men det var bare rundt "Malmberget" og deretter traving i hogstfelt.

Ned igjen fant vi løsningen - det går en sti inn til høyre midt i bakken opp til hytta "Malmberget". Der hvor den tar en svak venstresving før den tra en kraftig høyresving forbi de første hyttene.

Den går inn gjennom mye smågran, men du ser den tydelig. Den går rundt åsen som Malmberget ligger på og fortsetter opp et skar hvor du ser den i søkket rundt hogsten. Så fortsetter den opp gjennom hogstfri sone og passerer på nedsiden av Olsknappen. Da er det bare å ta siste kneika opp. Så den er fult mulig å ta fra Sør også.

Vi har verifisert turen til Hans. Noe av strekningen har vi også "vardet" ved å sette stein oppå stubber.

OBS at stien som begynner i svingen slik Hans beskriver (se varder 🙂 ) ser ut til å stoppe, men det går en sti like nedenfor som nok kommer fra Vollstad. Den er lett å få øye på.

Olsknappen

Vær litt forsiktig akkurat her - Det ligger rester av et gjerde litt skjult i gresset.

Se forøvrig inntegning i kartet over.

Det var veldig fint der oppe synes vi, og kanskje spesielt utsikten vi fikk nordover.

Dette innlegget ble endret for 5 år siden 2 ganger av TorsteinO

   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 

Denne posten er svært krevende, men hvis du MÅ ta denne, bør du følge disse erfaringer hvis du skal unngå å havne i det verste hogstfeltet.

Vi kjørte opp Sveavegen og tok inn til høyre Vollstadbakken og videre opp Vollstadenga hvor denne slutter i en liten plass. Vi gikk opp veien og fulgte deretter Hans råd da vi fant en stien/tråkket til høyre midt i bakken opp til Malmberget hytta. Der hvor den tar en svak venstresving før den tar en kraftig høyresving. Den er merket og har en liten varde på høyre side. Den går inn gjennom smågran, og her må du se opp for rester etter et gammelt gjerde som ikke er lett å se. Følg denne stien/tråkket (nord-øst) og som etter hvert går litt ned til en gammel driftsvei. Følg denne nord-øst ned til skaret/søkket. Vel over søkket finner du en ganske tydelig sti som fører helt frem til posten. Lykke til.


   
Morten Møst og Torgeir Stenstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette