Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-50 Rambergøya/Gressholmen

12 Innlegg
12 Deltakere
4 Liker
4,895 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

Et fint sted for en kveldstur på en solfylt septemberdag.

Dette er første gang jeg har sett en sel mens jeg var på vei til en post!

Denne posten er vel nr. 2 på listen over lavestliggende, etter Høvikodden.

Det går båt hit hver time https://ruter.no/reise/rutetabeller-og-linjekart/baat/ Vanlig billett gjelder. Drar du en hverdagskveld, så vær obs, fra 17.9.2018 er siste avgang fra Gressholmen kl. 20.20.

Jeg brukte ca et kvarter fra brygga til posten, så hvis du vil fort hjem, rekker du neste båt. Eller du kan bruke god tid rundt på øya. Det er mye fint å se!

Nina

PS. Ingen hjortelusfluer. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Sitér
(@karmab)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 4
 

Ja veldig fin post. Ble først litt stresset over at jeg var avhengig av båt/ferge, men det gikk jo veldig bra! Var der allerede mandag i flott vær! Først idag klarte jeg å registrere meg på nytt. 

KarMa


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Så kult med en maritim øypost i Indre Oslofjord!

På en varm og fin septemberlørdag kom vi båtende fra sør og fant en brygge som så sånn medium privat ut, og i alle fall folketom.
Derfra flott sti og strand på vei mot posten. Litt folk var det her i dag, men vi møtte ingen andre jegere. 
Dette var en svært barnevennlig post, og øyene her er definitivt verdt en post i ny og ne.

Gresshoomen/Rambergøya sett fra sør:

KM 18 50 2
KM 18 50 1

   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Nyyydelig og barnevennlig post. Det var virkelig høy vannstand da vi tok den på lørdag. Rambergøya var en egen øy denne dagen, men enkelt å tråkke over til øya på noen planker fra Gressholmen.


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Samme tur kan oppleves forskjellig - om du går den i regn eller sol. I går var definitivt ikke dagen hvis man skal ha solskinn, men turavtale er turavtale og ble gjennomført været til tross. Det har også sine positive sider og vi fikk ikke bare regn. Etter båtankomst ruslet vi litt rundt med posten som mål. Det gikk helt greit å gå fra Gressholmen til Rambergøya. Vi valgte å gå over høyden for å få litt utsikt. Observerte flere mennesker som var i aktivitet på øya før stien ledet oss til posten som vi så på god avstand.

Til tur hører termos og matpakke, rakk å innta denne før regnet kom. Vi fortsatte å vandre rundt omkring på øyene og var her i 3 timer før båten brakte oss tilbake. Sammen med turen fikk vi en fin sightseeing blant indre Oslofjords øyer. 

Ingunn


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@ella-elghund)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 3
 

Det jeg la mest merke til når jeg leste om posten var skytebanen.

Med en av Norges mest aktive ungdomsskyttere i Det frivillige skyttervesen i hus, måtte vi ta denne posten i høstferien.

Vi ble nok mest opptatt av restene etter skytebanen, og måtte legge ut et par bilder på facebook. Der kom det bl.a. respons fra redaktøren i Norsk skyttertidene, og i nr 5/2018 som blir utgitt denne uka er det en reportasje om skyteaktiviteten på Gressholmen.

Her står det at banen ikke ble nedlagt i 1985, men at det siste stevnet ble  avviklet det året.

Artig å se restene etter skyteaktiviteten, og fin reportasje i NST.

Morsomt å tenke på at flere venner har skutt stevner på øya.

Fra Team Ella Elghund


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Et smart trekk av Kjentmannskomiteen å legge en post til en av øyene i Oslofjorden. Vi hadde to fine og interessante timer på disse øyene denne solrike søndagen. Og sannelig kom det to kjentiser padlende  ut hit til Rambergøya også. Det er de to første "likesinnede" jeg har møtt siden åpningen 2.sept. Uvant å ha utsikt fra fjorden mot Marka. Som regel er det jo motsatt. Mange kjente topper og åser kan beskues. Håper ikke dette blir den siste øy-posten. Dette ga mersmak.

Jarle

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Jarle Karlstad

   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

I dag var det vår tur for øyhopping, i det letteste sommerantrekk.
Og det under en uke etter skibestigning av post nr 30.

To timer på disse tre sammenhengende øyene var rikelig til å finne posten, besiktige rester etter skytebane, flyplass og industri, samt bestige de tre toppunktene.

2019 04 21 13.58.54 (P+C)

Ved posten

2019 04 21 14.15.51 1 (skyteskiver)

Blåveis bak skyteskivene

2019 04 21 14.43.16 (H+C)

Ved det eldste fyret, fra Peak of Heggholmen

Hilde, Pål & Caro


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Dette var også en spennende post! Egentlig rart at det ikke har vært post på disse øyene før? Å ta båt gir jo turen en ekstra dimensjon. Vi valgte hele båtturen, dvs om Langøyene. 


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Badepost!

Det var bare noen få mennesker med båten kl.11 i dag. Vi ble møtt med en liten regnbyge akkurat da vi gikk i land, og så ble det sol og varmt. Masse blomster og lukt av sommer. Etter stempling av posten gikk jeg ned til bukten mot vest - den mot øst var opptatt. Jeg fikk en deilig svømmetur i nydelig og klart vann. Badetemperatur over 20 grader! Jeg har sett meg om på øyene før, så dette ble en kosetur. Denne posten kommer høyt opp på min topp ti liste! 

Synnøve


   
SvarSitér
(@kristineb)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 6
 

Denne hadde vi spart til en dag med skikkelig finvær!

Båten fra Aker Brygge bruker 20 minutter over til Gressholmen. Derifra  brukte vi ca 15-20 minutter på å gå til posten på Rambergøya. Vi fant en nydelig badeplass med utsikt til Nesodden, og rakk to bad før vi tok båten hjem igjen. Det fungerte fint å ta denne posten etter jobb.

Gressholmen og Rambergøya er et virkelig flott sted, anbefales! 

Kan være greit å vite at sør-øst siden av Rambergøya er en uoffisiell naturiststrand. Så får det være opp til deg om du vil bade med eller uten klær 😉 

Hilsen Ida og Kristine


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

https://www.aftenposten.no/oslo/i/rl0mXa/sperrer-av-deler-av-gressholmen-paa-grunn-av-forurensning

Her har vi vært utsatt for skjulte farer i vår kjentmannsjakt! "Stenges av med umiddelbar virkning" - og ikke minst "ikke spist sand".

Siden jeg har min barndom i Porsgrunn, med Norsk Hydro som hjørnesteinsbedrift er jeg alt godt fylt opp av tungmetall og kvikksølv. Jeg må behandles som spesialavfall etter min død, så litt påfyll fra Gressholmen er for en bagatell å regne....

Så: Det er langt tryggere dypt inne i marka - utenfor bynære områder med skummel historie...


   
Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette