Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-49 Prekestolen (i helvete)

32 Innlegg
21 Deltakere
36 Liker
3,661 Visninger
(@sverres)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 1
 

Tok 49 (ca 150 m sydøst for tretoppen) først (forbi Langbråtan og så holde høyden rundt åsen). Tilbake til grusveienden - derfra gammel "vei" forbi Snekkerstua til 47. Egentlig ganske enkelt med GPS med godt kart - med nesten alle stier inntegnet. Anbefales - da kan man finne mange gode alternativer.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@svarktander)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 10
 

@sverres

Enig i at denne er veldig grei når man har gps. 

Fant en sti opp til åsen fra den fjerde (femte)? strøm -stolpe etter trøyte. 

Vel oppe var det bare å følge sti. 

Gpsn førte meg til ca 120 m (i luftlinje) fra posten. Da måtte jeg ned i mer tett skog, og da mistet jeg signal og måtte navigere på gammeldags vis med kart (på tlf) en stund før jeg igjen fikk inn signal. 

Posten ble da raskt funnet

Samme vei tilbake. 

Turen tok 1,5 time, og det som var mest spennende var om jeg kom meg tilbake før det begynte å mørkne.

Takk til alle som har beskrevet turer slik at jeg kunne lære av det og få en god opplevelse av denne posten

 

Christer 


   
Nina Didriksen og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@karlgeorg Takk for tipset om å gå rundt kollen. NB. Kollen er ikke avmerket på 1:50 000 kartet!  Vi gikk litt for langt opp og kom følgelig for høyt ved å følge høyden. Vi måtte derfor litt ned. Hørte bekkesuset og fant posten relativt greit. På tilbaketuren fulgte vi et opptråkket spor og rundet kollen som vi burde ha gjort på vei inn!  Fra  snuplassen der grusveien slutter er det greit å følge traktorhjulsporene. Utrolig spennende post!

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Erik Haugros

   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Lørdagen opprant ikke med det beste været, men ut må man. Orienteringen langs vei 154 og p-plassen vis a vis Trøyte gikk greit og turen var i gang.

Endelig har jeg klart å lære meg såpass om GPS'en at jeg fikk glede av den! Etter å ha tatt veien opp forbi Trøyte gikk jeg opp til snuplassen og fulgte traktorsporene rett frem til jeg fikk en hytte på høyre hånd. Her var det åpent over ett hugstfelt, tok til venstre langs skogkanten, over ett skogsparti før nytt hugstfelt. Takk for tipset om ikke å gå opp på kollen, jeg holdt meg i kanten av denne, her var det mye nedfall - men sti/tråkk kom og gikk i retning posten. Bekken hørtes godt når jeg nærmet meg - ett hint om at jeg var på rett vei.  

Dette er ett ganske vilt område, så at det kalles helvete er kanskje ikke så rart. Jeg nøt omgivelsene og gledet meg over naturen, bekken gikk ganske stri som bekkene generelt i marka nå. Jeg har ikke møtt mange på postjakt i år, men her var det folksomt.  Møtte først en som hadde vært på posten ca 100 m fra denne, så  ett par ved snuplassen på vei til posten og siden ett følge på 6 som også skulle til posten!

Ingunn


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

@skogtroll

Hei Ingunn. Godt forberedt både mentalt og materielt dro jeg og en venninne av sted i går 19. desember med Buss 550 og 515 fra Oslo bussterminal. Nærmeste busstopp heter Gjedsjø. (ikke Gjetsjø, som ville være naturlig i våre dager). Buss fungerte fint. Fulgte deretter ditt opplegg med å følge gårdsveien forbi Trøytve og videre til snuplassen. Deretter fulgte vi  traktorsporet opp til venstre. Kom så opp til det uryddige  myr-hogstfeltet, som vi fulgte østover langs den bratte åskanten. Gikk rundt åsen og prøvde å holde samme høyde. Hørte det liflige bruset fra Rustadelva. Deretter en del utfordrende bushing, men ikke verre enn at posten skinte mot oss etter ca 10 minutter. Nydelig, vilt og spennende sted. På tilbaketuren ønsket vi å utforske høydedraget  Kollerøysåsene. Bushet først rett mot nord på noe som vi trodde var en sti, men vi var ikke sikre. På selve åsen var det fint og åpent og med et imponerende nett av stier på kryss og tvers. Vi gikk rett nordover og tok sikte på en falleferdig hytte oppe på åsen.

Var litt nervøse på tanken om at det skulle være like så ulendt nedover mot RV 154. Men det var det ikke. Kom greit ned en sti omtrent ved Trøytve.

Prekestolen

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av Beate Heilemann

   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@ninad

Post 49 mapant

Dessverre ble det medlemskap

i klubben "vi som ikke fant post 49" i dag. Til tross for å ha lest forumet mht postplassering , var vi 3 stykker som trålet åsen opp og ned og bortover; "ringte en venn " ( deg), men etter en halv times leting gav vi opp, GPS var med koordinater nok en nødvendighet her .

Legger ved et kartutsnitt fra mapant.no ; vil gjerne ha forklart hvor posten er.....

 

Mvh Torgeir

Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av Torgeir Stenstad

   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@ola-dilt Jeg tok posten i fjor høst. Brukte Mapant også (takk for tipset for resten) , men kastet dessverre kopien med detaljene som jeg noterte ned!

Fra Trøyte - grusveien - skogsveien - over noen myr- over et parti med nedfall -tok til venstre ved kollen (viktig å gå rundt åsen)- noe opp - og så følge høydedraget- fant posten da ganske greit. Drister meg ikke til å tegne inn posten!

Lykke til andre gang?


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Her er vår beskrivelse fra vårt besøk på cachen for noen år siden. Vi fulgte ikke den beskrivelsen når vi jaktet på KM-posten i vinter, dermed ble det uforholdsmessig mye kronglete bushing.

"Parkerte på lunneplassen nede ved vannet og spaserte opp til Snekkerstua. Ganske spooky omgivelser der oppe, hvor forfallet og rotet/søppel flyter rundt. Venter bare på at skumle skapninger skal hoppe fram .

Ved første røde stuen oppe ved Snekkerstua dro vi inn gjennom plantefeltet mot cachen. Ikke ofte å gå gjennom slik granskog, helt jevn avstand mellom trærne og de har strukket seg høyt opp i kamp om lyset. Underskogen her helt død, og det var tydeligvis et jorde her tidligere siden grunnen er helt jevn. Artig opplevelse.

Deretter var det bare å holde høyden og gå rett til cachen. Den sto pent plassert der den var forventet å være. Vannet som falt ned i høst hadde trutnet veden i kassen, og deretter hadde vannet frosset. Var ikke lett å få opp spikeren, nei.... men til slutt - ved hjelp av varme fra hender og pust - måtte isen løsne og skatten plukkes frem.

Gikk ut på kanten, og langt nede så vi at elven nå har frosset, så det var bare lyd av brusende vann uten noen form for bevegelse. Vinteren er på vei og det er bra. Mye lettere å gå i skogen i dag hvor myrer og terreng er frosset og fint å gå på.

Tusen takk for dette stedet, visste ikke at det var så spennende opplevelser ikke i skogene her!
La ikke igjen TB, siden vårt besøk fort kan bli det siste i år."


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@nilspg)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 1
 

@david-aleskjaer Toppen av grantreet ligger akkurat på 200 m-kurven. Da jeg var der, målte jeg høyden til 165 m. Ikke noen ubetydelig feil i dette rotete terrenget! - Nils Petter Gleditsch

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av nilspg

   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

På 2.forsøk og med betydelig forarbeid, ble posten funnet greit i kveld.

Første gangen ble hele åssiden saumfart, men vi var altså ikke langt nok ned: Posten ligger på Prekestolen- høyt hevet med elven nedenfor.

Kart Prekestolen

 

Legger ved et kartutsnitt som viser posten ( lilla ring).

Mye råtne trestammer i nærheten og ikke det beste terrenget å rote rundt i.

På returen hyggelig prat med gårdskona på Trøyte gård.

 

Torgeir S aka Ola Dilt

T på Prekestolen

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden 2 ganger av Torgeir Stenstad

   
Morten Møst, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Var her for andre gang. Vi bilte forbi Trøytve og parkerte ved Langbråten.

Så var det samme ruten som første gang 19. desember 2020. Like lurvet terreng som første gang. Men det jeg vil fortelle er at samboer og jeg har vært på tur  i dag med DNTOslo Nordre Follo turlag til en del av Rustadelva som kalles Helvete. Området kalles Helvete fordi det er så uvanlig uframkommelig og vilt her nede. Her var det Milorg hadde et av sine største våpenlagre under krigen. "Gutter" i flere aldre fra Ski historielag har laget et spennende opplegg ved flere av hulene

Helvete1


OBS. Det er ingen merkete stier inn her. 

 

 


   
Kristin Bøe og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@carina-nilstun)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

Jeg skulle finne post 49 i helgen og skjønner at jeg skulle lest her først.. Vi kom oss fint fra Trøyte/Trøytve og frem til Prekestolen, men posten fant vi ikke. Det står i boka at posten ligger INNENFOR Prekestolen. Jeg tolker det som bakenfor, altså lenger opp i terrenget, men vi lette lenge uten å finne noe. Er det sånn å forstå at posten ligger mellom Prekestolen og elva??


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

@carina-nilstun - her er bilde av posten. En bjørk - i sikker avstand fra kanten. Litt inn i terrenget fra selve prekestolen.

Som du ser av sporet vårt, kom vi litt langt ned, og måtte gå opp lia til prekestolen.

Dette burde gi et lite inntrykk av hvor posten er.

20201205 142337 2
 Skjermbilde 2022 08 09 213417

   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@carina-nilstun)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

@lowe Takk for svar. Ga posten et forsøk til, og denne gangen gikk det. Med koordinater, riktignok. Teksten og kartet i boka fungerte dårlig på denne posten. Jeg trodde jeg fant Prekestolen forrige gang, men det var et sted som bare lignet veldig. Jeg gikk over ryggen begge gangene. Kjempefin tur og nå er det mengder av tyttebær der.


   
Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Caro og jeg parkerte i "sommerværet" sist lørdag ved Trøytve og tok denne og 47 Dammyrsdammen derfra.

Først hit, på grusveien og deretter de røffe 400 m med bushing til posten. Slike etapper hører med til KM-jakt, synes vi ...

Returen over Kollerøyåsen på god sti, hvor vi tok av mot sør under kraftlinjen og barskt ned på grusveien igjen.

Så via bilen til post 47, den var greiere.

Og så 48 Hebekkmåsan på vei hjem, i lav høstsol.

Pål / Caro


   
Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 3
Del dette