Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-18 Bleiksjøflaka 576

17 Innlegg
11 Deltakere
44 Liker
1,909 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

 

Bleik mapant

Undertegnede har ofte vært her om vinteren ( på myrene), da det kan være et skare-eldorado i mars.

Men nå altså på sommerføre. Langtjern ved Spålsveien er et godt utgangspunkt- følg myrene sørover til de små puttene og gå så opp på den nærmeste ryggen. Flott utsikt og passe sted for en rast.

For å komme til posten, fortsett videre mot øst ( ned over et litt bratt bekke-dråg) og videre ca 200 m- først da kommer selve kollen med topp-punktet frem. Posten er lett å se- der er åpent og fint. Se kartutsnitt.

Retur samme vei.

Lørdagen var varm og fin og myrene hadde en gyllent høst-skjær.

Dette er nok topp 3 mht. poster- litt villmark. Her ferdes kun få.

 

Hilsen Torgeir

Bleiksjø1
Bleiksjø2
Bleiksjø3

 

Dette emnet ble endret for 4 år siden 2 ganger av Torgeir Stenstad

   
Morten Møst, Nina Didriksen, Jarle Karlstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 

EB920BC0 E7D9 458B A184 28210482CF37

Rett inn på topp 10, eller kanskje topp 3!

Til en forandring fra tidligere besøk, inkl senvinterovernatting med ski og pulk, kom vi denne gangen sørfra. Vi syklet inn blindveien og bushet opp (tegnet inn med grønt på kartet).

(Du kan trykke på bildene, da blir de klarere.)

4B7C4214 7698 4410 8F2E ADA2C8984836

 En ren nytelse, dette er noe av det fineste terrenget Marka kan by på.

Deretter tok vi en runde til den vestlige delen av flaka, med en gammel geocache og utsikt mot Storflåtan.

DCCE9D26 9E2F 4724 AA32 2D9952FCFEA1

 

Driftsveien eller slepet på kartet så vi aldri noe til, antagelig gjengrodd  

Vel nede var det blitt flere sykler ved veienden. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Jarle Karlstad og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Vi kom også syklende inn blindveien for så å bushe opp til toppen. Men ved inngangen til blindveien sto det en kar og gjorde seg klar for også å sykle innover. Og det var ingen hvem som helst. Det var selve kjentmannsmerkets åndelige leder (sitat Morten M.), Kåre Haug. Etter en hyggelig prat, så slo vi følge et stykke innover. Og for et herlig sted her oppe på Bleiksjøflaka. Vilt og vakkert med trolske gamle furuer og noen flotte myrpartier. Gikk en runde på topp-platået før vi inntok nistematen. Hadde mest lyst til bare å være her oppe i det knallfine høstværet. Men vi hadde en lang etappe til foran oss, så det var bare å "sela på". 

Jarle


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
Postet av: @jarle

Og det var ingen hvem som helst. Det var selve kjentmannsmerkets åndelige leder

En "Kåre-sighting" i felt setter en spiss på turen. Like minneverdig som å se elg, om ikke mer.


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Tok denne posten som 3. av 9 poster på post-fest i dag. Kom fra Oppkuven-posten. For å få til det, måtte jeg bære sykkelen på en blåsti ved Oppkuven 800 m. Slitsomt, men verdt det. Det var fint terreng inn til posten på Flaka. Et høydepunkt var at jeg møtte en kvinnelig postjeger da jeg syklet tilbake langs blindveien, mens hun var på vei inn. Vi stanset ikke, men rakk å bekrefte til hverandre at vi er kjentmannsjegere i dag.

Hilsen Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

En flott høstdag i ett fantastisk område, bedre kan det ikke bli. Syklet inn fra Damtjern og da er det bare å lese kart å passe på alle veikryss for oss som ikke er lokalkjente. Med denne "teknikken" gikk det greit å finne den blindveien som fører  nærmest mulig flaka og posten. Skjønt, vei og vei. Blindveien gikk greit å sykle om du er forberedt på litt "humping og dumping".

Her var det to stitråkk å velge mellom, vi tok det som førte oppover fra starten. Kom ganske snart opp i åpent lende, har var det flott - og nøt utsikten og terrenget. Tok mot venstre og her fant vi det som kunne se ut som en sti hvor det var benyttet steiner som merker oppover  flaka. Da vi nærmest oss posten så vi at vi ikke var den eneste som oppsøkte denne i dag. 

Her er det bare å nyte!! 

Ingunn

 

 

 


   
Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Besøkt søndag 7.3.21!
Nå er det prime time for Bleiksjøflaka spør dere meg. Nydelig skareføre og jeg ble til og med belønnet med solskinn. 

Gikk på vanlig tynne langrennski med integrert fell og det var helt supert. Stavene med små trinser gikk av og til igjennom, så fjellstaver med stor trinse var det eneste jeg savnet. 
På vi til fulgte jeg veien nor for Bleiksjøen helt til enden. Der var det et annet gammelt skispor, og fryktelig mange trær som har brukket over veien. Fra enden relativt enkel bushing oppover. Det er ikke snakk om så mange høydemetere. 

Vel fremme ved posten blåste det hatter og høy, så ble ikke værende lenge. Men storslagen utsikt og kunne til og med se "hjem" til Tryvannstårnet. 

På returen gikk jeg litt vestover til geocachen, og det var utsikten formidabel over Storflåtan, Vesleflåtan og Oppkunvenmassivet. 
Fulgte høydedraget litt nordover før jeg slapp meg ned mot Langtjernbekken og over til Spålsveien, det var nok den letteste veien. 

Tusen takk for en fabelaktig senvinterpost. En av favorittene, helt klart!

Løypevalg:

4

Fra posten retning Tryvannshøgda:

2

Fra vest på flaka, Storflåtan og Vesleflåtan:

1

Birra, fornøyd ung postjeger:

3

   
Morten Møst, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

You are my hero. Vi har tenkt på denne så lenge. Nå drar vi snart.

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

 

I går (fredag 12. mars) dro vi for å beseire Breisjøflaka. Nå torsdag 11. mars var den store uværsdagen. Vi var jo litt i tvil om dette ville gå, men dro av sted tidlig for å ha god tid til brøyting. Været var bedre enn meldt - blå himmel med lette skyer nå og da. Damtjern lå jomfruelig foran oss. Med stikker, men ingen skispor. Det gikk egentlig riktig bra. Tørr snø.
Storflåtan var en uendelig hvit flate. Vi tok veien på nordsiden av vannet. Den var brøytet. Men med grus her og der, men med litt forsiktighet gikk det bra. Men så ble det tøffere. Det hadde blitt varmere i luften og nå begynte oppoverbakkene. 30-40 cm klabbene nysnø var ganske forferdelig. Vi gav opp etter en halvtime og seg ned mot Storflåtan. 
Vi hadde en hyggelig rast langs vannet. Nå dukket det opp en etterlengtet brøytemaskiner, men ikke i vår retning. Tilbaketuren tok sin tid pga det vanskelig føret.
Vet ikke når vi prøver på'n igjen. Men det ville være gøy å gjøre det på vinterføre.

Damtjern2
Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Kristin Bøe, Morten Møst og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

I dag ble det tur til Bleiksjøflaka som jeg pekte ut som skipost for meg selv omtrent samtidig som boka kom. Jeg parkerte på Jonsetangen, og det blåste friskt da jeg gikk ut av bilen. Turen gikk over Øyangen og ned til scooterløypa ved Vesle Ugla. Både på vannet og i scooterløypa var det isete, og ikke en løype jeg ville gått før den evt preppes på nytt. Det ble mye bedre da jeg kom ned på nyere preppa løype.

 

Jeg gikk inn til posten fra nord - fulgte Langtjern sørover og videre på myrene sørover. Deretter østover til posten. Flere har nok tenkt som meg, for det var skispor helt fram til posten, og veldig fint å gå. 

 

Jeg syntes det var et kjempefint område, spesielt langs myrene og på den ene ryggen jeg gikk over mot posten. 

 

Tilbake gikk jeg via Vambua. Et mye bedre valg - i hvert fall for meg - tilbake til bilen. En strålende dag på kjentmannstur.

Br1
Br2
Br3

 

 


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Jokkolokko likte dette innlegget.
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Hei, hei - jeg ble så inspirert etter å ha lest om de fine turene deres(en særlig takk til Liv for fin veibeskrivelse) og dro i vei på tur i dag. Veldig hardt og isete på morgenen, gikk på snørra i første lille bakken og jeg tror faktisk at det var bare fordi jeg var så redd for å falle - det er vel ganske typisk. Gikk litt greiere etter hvert som det ble varmere men så ble det vel for varmt og stavene fikk liksom ikke feste lenger i den tråkkede løypa. Fant greit frem til posten og koste meg i solen med deilig mat uten noe særlig å drikke...bare litt kakao. Resten av drikken lå igjen i bilen, veldig smart i dag når det var så varmt. Gikk litt på stumpene på slutten - ble temmelig sliten og tørst, men ikke verre enn at jeg stoppet innom Fiskebu på veien tilbake. Gjett om jeg var glad når jeg kom frem til bilen og kunne kaste meg over saft og cola!

Veldig fint vær oppveide for det som ikke var helt i toppsjiktet(mine dumheter og litt slitsomt føre) og det ble en veldig fin opplevelse.

Takk for turen!

image0 (3)
image1 (2)
image2

 


   
Nina Didriksen, Liv Paltiel og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Endelig er denne i boks for meg og følget i gård. (Vi hadde ellers et mislykket forsøk 13. mars). Og nå måtte det jo vel være spor over Langtjern og myrene.
Vi startet nokså tidlig fra Jonsetangen, og tok samme trase som de andre 3 før oss. Alt gikk greit inntil vi begynte offpiste. En blanding av bløtføre og hard snø/is i løypene. Men  altså massevis av spor på Flaka. Så vi fant posten greit.

Takk til alle dere andre før oss.

Reksen Bleiksjøflaka

 

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av Beate Heilemann

   
Morten Møst, Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@vigdis)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

Fantastisk tur til Bleiksjøflaka 10 removed link Nydelige skiforhold i Marka nå og snøen bærer godt utenfor løypene. Deilig med en post med så nydelig utsikt.


   
Nina Didriksen, Liv Paltiel og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Mange fine skiturer beskrevet over her. Og så var denne posten historie ...

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

@ninad

huff ja, men det går jo heldigvis an å besøke stedet uansett og det kan virkelig anbefales en tur hit. Jeg var der på vinterføre men skal helt klart ta en tur på sommerføre også 🙂 Gleder meg!


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette