Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-40 Kroktjernet

24 Innlegg
14 Deltakere
30 Liker
2,551 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

Dette er absolutt en av mine favorittområder i Romeriksåsen. Her er det vilt, vakkert og med gode sjanser for å se dyr og fugler (så tre rådyr i ettermiddag). Vi går over koller og myrdrag med trolske spillfuruer blant blinkende putter omkranset av trær og lyng i høstlig skrud. Og som alltid er jeg ekstra fascinert av disse postene som ligger langt utenfor allfarvei. I ettermiddag syklet jeg opp og inn i Marka fra Ås gård. Ved Hakkim tok jeg av vestover langs Damsortungen,Lauvtangen og Vrangen. Mellom Nordre og Søndre Tvekjelleren tok jeg av vestover igjen på en blindvei til Malarputten hvor jeg satte fra meg sykkelen.Her fulgte jeg en kupert blåmerket sti med noen bløte myrpartier. Nydelig terreng.For å ta seg ned til posten ved Kroktjernet, blir det bushing ned fra blåstien. Jeg tok av fra stien under en bjørk som står som bokstaven A over stien rett før et stort myrparti.Tjernet skimtes ganske snart mellom granleggene. Posten og gapahuken ligger idyllisk til helt ute på odden.Her er det bare å sette seg ned å nyte livet og stillheten. En krempost! På vei tilbake til Ås gård tok jeg samme vei med noen korte avstikkere.F.eks var jeg bortom fossen mellom Lauvtangen og Damsortungen som var KP 1994-1996.Og etter Guritjern var det bare å glede seg til den herlige nedfarten til dagens utgansgspunkt.En flott avslutning på en prima tur.

Jarle


   
Kristin Bøe, Lene, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

For noen år siden var det en post på Solobservatoriet.  Da kunne du kjøre på en bomvei rett nedenfor observatoriet. Lurte på å ta denne inn for å gå langs Langpiperen. På mitt  "turkart Harestua" i 1: 20 000 er det merket en tydelig sti sør for Langpiperen og mot Kroktjern. Denne blir litt mer utydelig etter hvert ser det ut til, men ukjent som jeg er i disse trakter tenkte jeg kanskje å ta denne veien. Går det fremdeles av å kjøre inn mot Solobservatoriet?

mange takk for hjelp

Ingunn


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Ja, @skogtroll, det er jeg nesten helt sikker på at du kan. 

https://www.solobservatoriet.no/praktisk-informasjon#Veibeskrivelse

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@ninad

mange takk Nina. Etter at jeg hadde sent meldingen kom jeg også på at Solobservatoriet har noen arrangementer hvor du kan kjøre inn.

Men vet du noe mer om stiene jeg nevner?

mange takk og fortsatt fine turer 

Ingunn


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Nei, så lokalkjent er jeg ikke der. Men kanskje @jarle vet?

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

@skogtroll

Som regel kommer jeg inn i dette området fra øst med kombinasjonen sykkel og fottur. Men stien mellom Kolsjøen og øst for Kroktjern er tydelig og fin. Så et alternativ blir da å gå på blåstien nord for Langpiperen- Kolsjøen- til myra (Stormyra) øst for Oberstputten og ta ned til Kroktjern derfra. Men hvis du har med sykkel, så ville jeg ha parkert utenfor bommen og syklet til sørenden av Dampiperen og bushet over til Kroktjernet. Om ikke stiene i området er av beste merke hele veien, så vil du med kart,kompass og moderne "duppeditter" greit finne fram.

God tur!

Jarle


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@jarle

mange takk Jarle. Det med nye "duppeditter" er jeg dessverre ikke helt godvenner med, men takk for fine innspill.

Ingunn


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

En HLF-fri tur, kryss i taket! Vi kjørte inn ved Hakadal stasjon, syklet Råsjøveien og så sørover til veien inn mellom Tvekjellerne. Fra veienden til fots.

Etter cirka 100 meter plumpet jeg i et lite synlig, men til gjengjeld både dypt og vannfullt myrhull, så støvelen ble full av vann. Heldigvis var det mildt i været og sokken av ull, så jeg led ingen nød

Etter ca 1,5 km bushet vi vestover mot tjernet og fulgte så en slags sti ut til tuppen av odden med gapahuk og post. Riktig så idyllisk og fint

Samme vei tilbake.

Grunnet omstendigheter jeg ikke var herre/frue over var det allerede blitt langt på dag, så Rudskampen måtte utgå fra dagens kjøreplan. Til gjengjeld rakk vi å oppleve det svært sjeldne fenomenet «polkø på Jevnaker» og sikret oss noen herligheter til hytteoppholdet 🙂

Hilsen Nina
God tur!


   
Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Lørdag, og turdag siden Søndagen var varslet med drittvær. Vi pakket bilen og kjørte på gamle og kjente (!!) veier opp til solobservatoriet. Forbi Bjørgeseter stasjon og videre oppover. Rart...det sto et skilt med "innkjøring forbudt for uvedkommende" - vi definerte som som "vedkommende" og kjørte videre inntil veien endte i en bom og en grushaug.

På tide å ta fram Google, vår allvitende venn.

Veien går nå inn fra Harestua stasjon (nye), for deretter å komme inn på våre kjente veier etter hvert. Forstår at det skjer ting når det er år mellom hvert besøk. Men google hjelper oss i sivilisasjonen!

Parkerte bilen ved Nordre piperen (stor parkeringsplass før bommene) og vandret i fantastisk terreng inn til posten. Fulgte blåstien til vi hadde ca. 500 meter i luftlinje til Kroktjernet og skar rett inn. Greit terreng. Ingen stier som vi fant, bare myr.

Et fantastisk fint sted som gir mindfullness og fysisk ro. Gardermoen er nede i 30% av normal trafikk, det hjelper jo også på sjelens hvile....

Ellers var Romeriksåsene på sitt gamle kjente, vått, vått og ekstra vått. Langstøvler er påkrevet. Vi vil også anbefale - som boken - å ta denne på sommerføre, vi tror det gir en bedre naturopplevelse i forhold til omgivelsene på posten. Eller Heilemann-metoden selvsagt, så får man det gode fra begge verdener.

Dette var flott! Og litt snø fikk vi se også!

20201024 152936 b
20201024 162818 c

   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
Postet av: @lowe

Et fantastisk fint sted som gir mindfullness og fysisk ro.

Hør! Hør!


   
Lene, Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Romeriksåsen er flott, ingen tvil om det. Her befinner vi oss også i verneområdet og vi så ingen hugst der vi ferdes i går. Utrolig hvor mye finere skogen er uten alle merker og sår etter dagens skogsdrift. Dessverre så vi ikke noe til dyrelivet, hørte ikke engang en fugl.

I følge med en ganske lokalkjent tok vi veien inn fra Søndre Tvekjelleren. Ett av mine problem med å "bli kjent" i Romeriksåsene er at at det er så mange vann hvor samme navn går igjen. Hvor mange sortunger og pipere det er har jeg ikke klart å finne ut. Men jeg blander de og da blir det bare røre når man prøver å holde litt styr på geografien.

Vi gikk fra nevnte vann og tok blåstien mot Kolsjøen. Vel passert Skomakerputten tok vi av fra blåstien og gikk ganske rett vest til vi nærmet oss vannet. Da var vi vis a vis odden og gapahuken. Her tok vi en tur oppover og rundt, ut på odden og ned til gapahuken. Mens vi satt der prøvde sola og tvinge skal frem mellom skyene med litt større og mye mindre hell. Det kom også ett par på postjakt som hadde kjørt til Solobservatoriet og gått ned forbi Langpiperen og sti derfra.  Stien hadde vært grei, men som der vi ferdes var det mye vått. 

Vi fortsatte opp til Kolsjøen og tok en rast ved det fine vannet før vi returnert på blåstien til Søndre Tvekjelleren. For de som ikke har vært på posten; jeg ble fortalt at det går an å kjøre inn til Botnetjernet hvis du synes den veien er bedre enn Pipperen.

Ingunn

 

 

 


   
Nina Didriksen og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
David Aleskjaer
(@david-aleskjaer)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

Er det slik å forstå at det går en sti fra enden av Langpiperen og helt fram til Kroktjern? 

Har allerede vært her, men kom da fra Kolsjøen og bushet fram til tjernet etter den "A-en" på blåstien som ble beskrevet her, gjennom litt vått og myrete terreng.
Tenkte å ta en ny tur hit med noen mindre kids denne helgen, så om det finnes en sti helt fram, tror jeg at jeg nå heller velger å dra inn fra Harestua-siden enn fra Nannestad-siden ...   

Dette innlegget ble endret for 3 år siden av David Aleskjaer

   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@david-aleskjaer

hei

På mitt kart Harestua i målestokk 1 : 20 000 går det en sti (umerket) fra sydsiden av Langpiperen og mot Kroktjern. Den er tydeligst i starten. Jeg spurte om det var denne stien de hadde gått og hvordan den var da dette opprinnelig var min plan. Jeg oppfattet det slik at det var denne de hadde benyttet og at den var helt grei, men våt nå. Hvor er det ikke det i marka nå?

lykke til. Ingunn


   
Nina Didriksen og David Aleskjaer likte dette innlegget.
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Så vidt jeg kan se har Ingunn ikke fått noe svar på spørsmålet om status for en mulig sti fra sydenden av Langpiperen mot posten.

Etter dagens tur kan jeg bekrefte at en gammel driftevei tar av innover rett nedenfor utløpet av Langpiperen, snirkler seg rundt noen berghammere og ender i en myr rett etter at man har gått under høyspentledningen. Det kan være tråkk videre også men ikke noe tydelig i ønsket retning. Tok peiling på bekkeutløpet og fant enkelte tråkk rundt tjernet. 

Drifteveien er vist på "Norgeskart". Jeg er ikke i besittelse av Harestuakartet, jeg tror det var noe enkelte skaffet seg på den lokale Shell-stasjonen for å finne Kølabonn - post 16/22.(?)

Fin dag i skogen. Rundt den idyllisk beliggende gapahuken var det stille og fredelig, men til å være tirsdag var det mange turgåere og trenende.


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Mange takk Jon.  Det var nok denne veien de hadde tatt de vi snakket med som kom fra denne retningen.

Ingunn


   
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette