Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-05 Vestergyllen

8 Innlegg
8 Deltakere
27 Liker
1,069 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

En nydelig sted! Her er vakre myrer og flott utsikt. Jeg syklet til Engersetra, sa hei til en mann med sykkel, han sa også hei, før jeg fulgte skiløypetraseen innover. Da den dreide nordover tok jeg rett vest og gikk gjennom kratt og lyng, opp og ned et par skrenter, før jeg traff på skiløypas neste del og fulgte denne sørover til post og utsikt. 

Posten henger ikke på det treet som er avbildet i heftet, samme tre som har et bleket blått bånd, derimot noen meter lenger sør.

Flott utsikt, bl.a. mot et gammelt kjentmannspoststed, Hørtekollen (2004).

Underveis møtte jeg et skummelt vesen, men det sto helt i ro, og en innpåsliten sau. Dessuten kunne jeg gumle massevis av blåbær, kjempegode!

(Husk at du kan trykke på bildene så de blir litt større.)

C26BFDAB D76E 4BAD B15B 0A2C48C9FDCE
A7A103E6 2888 4478 B116 E7B2DF9FA123
91472FF8 320B 4872 B1FB 315FE39CCE29

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad, Gunnark, Kristin Bøe og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

Hei, hei - deilig å kunne gå løs på noen poster igjen. Eller, det endte vel ikke så veldig deilig - men det kommer til å gå så fint, så!  Tur til fots fra Vestmarksetra i nydelig høstvær så det begynte svært bra. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg alltid skal gjøre ting vanskelig for meg - det står helt tydelig at man skal følge skiløypa, men jeg er en råtass til ikke å høre på velmente råd så jeg fulgte min egen vei etter å ha tatt av fra skogsbilveien. Det ble en temmelig bratt oppstigning på siste del mot posten og jeg er egentlig glad for at det stod en benk der. Jeg driver og går inn noen nye støvler og det byr på utfordringer, viste det seg for ca 10. gang. Kan hende at jeg aldri blir venn med disse støvlene til tross for turer i myra, smøring og andre triks. Norges største gnagsår på oversiden av foten!! Heldigvis har jeg litt småtterier på lur når det gjelder bandasjer etc og kan varmt anbefale noe som heter Duoderm 🙂 storesøster til Compeed, tenker jeg.

Vestergyllen

 

Tips vil vel være å følge skiløypa og ikke gå inn støvler på en såpass lang tur(helt selvsagte saker for de fleste). Kos dere! 


   
Synnøve Kjærstad, Gunnark, Hans Löwe Larsen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Fin post med vakkert navn! Denne ble tatt på langtur fra Vestmarksetra utfartsparkering. Dette var 3. av 4 poster en fin lørdag i oktober. Etter denne posten jogget jeg til post 4 Bjørnehiet. Omveien til Bjørnehiet gjorde turen til 27,8 km totalt, og 4,5 timer i marka. 

Det er behov for å traske gjennom mange myrer til Vestergyllen, så løpeskoene måtte tørkes skikkelig da jeg kom hjem igjen.

Karl Georg


   
Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei

En fin høstdag ble denne "beseiret". Mine ambisjoner er nok lavere enn både Nina og Karl Georg sine, men en flott tur ble det. Turfølge og jeg startet fra parkeringen på Vestmarksetra til fots. Fulgte blåstien forbi Furuholmen - her er det for øvrig oppe også på onsdager, og inn til Lushattvika i Store Sandungen. Herfra vekselsvis på vei og sti til vi kom dit hvor skiløypa starter. 

Fulgte skiløypa frem til posten. Underveis var det noen våte partier, men det ga ikke den store utfordringen. Gikk rett på posten, ved hjelp av fuglekasse og benk som er omtalt og avbildet i heftet. Utfordringen på slike poster kan jo være å ikke gå verken for kort eller langt. Flott sted og selv om jeg har vært her før gjorde det ikke noe med ett gjensyn.

På mitt Vestmarka kart (1:20 000) er skiløypa opp til posten og litt forbi stiplet som sti sammen med skiløypa.  Etter hvert forsvinner den litt og det er nok en del våtere på strekningen fra posten og til Engersetra hvor du kommer på veien igjen. 

Turhilsen Ingunn 


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@sande)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 14
 

Vi syklet fra Vestmarksetra oppom Paiåsen og videre til Engersetra.  Begynte langs rødløypa, men myra så veldig våt ut, så vi fulgte en sti som gikk oppover i sørvestlig retning.  Vi hadde ikke gjort hjemmeleksen så vi trodde at posten befant seg på toppen!  Vi stod ved noen merker etter et gammelt trigpunkt, men der var det ingen post!  Frem med GPSen, der hadde vi heldigvis lagt inn koordinatene, den viste 325 m i sørvestlig retning.  Mye bushing opp og ned.  Posten fant vi, tilbaketuren ble våt.  Vel hjemme studerte vi imarkaappen og la inn vintermodus.  Vi mener at det beste og tørreste alternativet må være å ta av sideveien til høyre litt før du kommer til Engesetra, ta stien videre der veien slutter, følge stien til den krysser rødløypa og så rødløypa nordover til posten. Glemte å si at det var MANGE HLFer.


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 18
 

Nå er det perfekt å ta denne på ski!

Flotte løyper, og i dag var det sol og ikke alt for mye folk - men utsikten er super og myrene er fine å gå på. 
Anbefales!

 


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 4479

Palmelørdag bar det til Vestergyllen for mitt team, sterkt inspirert av selveste Kari Lohnes påminnelse i denne tråden. Vi gikk fra Solli gård i en tilnærmet

åttetallformet rute, med og fortsatte rundt Vestrylen etter besøk på posten.

Mer om turen her.

IMG 4507

Jeg må si at myrlandskapet holder hva Kari lover. Det var mye folk ute, og nesten like mange hunder, hvorav cirka ni av ti gikk løse. Kanskje båndtvangen er opphevet i Asker? 

Det såkalte kartet i kjentmannsboka hadde vi som vanlig ingen nytte av. Får håpe forfatterne av kommende bøker innser at dette var dårlig tenkt, og går tilbake til kartutsnittene som ble brukt før.

 


   
Kari Lohne og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Inspirert av @store-bernhard dro jeg (uten løs hund) like til Solli etter jobb i går. Meget god plass på parkeringen ...

Jeg hadde felleski, og det var lurt. Mye bøss i løypen, men mykt hele veien. Jeg gikk via Myggheim, her er jeg nesten der:

2023 04 19 14.49.08

Jeg møtte like mange til fots som på ski, men utvilsomt lettest på ski. Mye av skogen er hugget de siste årene, så det ble rene parademarsjen i solskinnet. Bærrelækkert!

2023 04 19 15.54.11
2023 04 19 15.54.00
2023 04 19 16.03.52

Jeg besteg også selve toppen av Vestrylen, dit går nok ikke så mange. Men nå bærer snøen så bra, at det bare var gøy å få med seg den også.

Pål


   
Hans Löwe Larsen, Kari Lohne og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette