Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-45 Tømmerrenne ved N Krokvann

15 Innlegg
12 Deltakere
35 Liker
1,050 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Hvis man skal ta denne posten, er letteste vei fra Losby  med sykkel og ikke fra Vangen, som beskrevet i heftet. Flott og øde område. Ingen på Røyrivannskoia i dag.

Tømmerrenne 1
Tømmerrenne 2

 


   
Aina Grymyr, Liv Paltiel, Morten Møst og 4 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Stod opp tidlig i dag og kjørte til Bysetermåsan. Parkerte der og jogget til denne posten og post 47. Fin tur på 17 km. Artig kulturminne. Ikke så bløtt på blåstien fra Vangen. Det ble en strålende tur.


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Nå står treet med post-tavlen midt i bekken! Godt at man kan notere bokstavkoden på litt avstand, for de som vil klippe anbefales gummistøvler.


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

 


@falken så også i går. Jeg hadde valgt lave og lette sko og ville ikke risikere å bli våt på beina. Glatt var det også i det våte element. 

Turen startet jeg fra Losby gård og fulgte veien innover. Vet fra før at den er litt kjedelig, men samtidig er det noe meditativt deilig ved bare å kunne traske i vei og derfor ble sykkel valgt bort i dag. Litt mer mosjon gir det også.  

På Røyrivannskoia røyk det fra pipen, men det var helt stille, og ved posten fant jeg årsaken: To turgåere på vei bort - og som jeg så igjen da jeg passerte hytta på returen. Jeg har selv hatt en løs plan om å kombinere denne posten med overnatting på koias fine nabo Stallen, men den må leies som en enhet og det koster mer enn det smaker for én person. 

Posten ble ikke klippet av allerede nevnte årsaker. Renna i seg selv er i rett perspektiv rene magasuget!

3DC4FDCE CD2E 4796 9E91 DBAA5220CD38
7C7193B7 204F 4D6B 8B20 7B57DC930F00

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Kristin Bøe og Hans M. Fagerli likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lyderhorn)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 5
 

Med mye nysnø og nypreppa løyper bestemte jeg meg for å ta denne posten på ski fra Krokhol. Gikk gjennom vakre Paradisdalen, over Skålsjøen og Røyrivann. Ingen spor inn til posten ved tømmerrenna denne gang, men mye vann, bekken var delvis skjult under snøen. Derfor nøyde jeg meg også med å registrere koden på avstand, klipping ville vært for risikabelt. Tilbake gikk jeg løypen om Tonevann og Vangen. En flott tur. Nordre Krokvann ligger i et spennende og vakkert område. Skal ta meg et bad der til sommeren, for å se om det er sant at man blir yngre av å bade i vassdrag som renner nordover.


   
Morten Møst, Hans M. Fagerli, Gunnark og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Skipost. Endelig ble forholda for skituren fra Losby, over vanna og opp bakken til toppen av tømmerrenna ideelle. Det var scooterkjørt løype, litt overvann, men helt greit å gå på ski. På Røyrivann gjorde løypa en sving, for det var rent ut mye vann fra bekken fra Skålsjøen og Drettvann. En jeg møtte sa at isen var bare 6  cm! Derfor følg det oppkjørte sporet forbi dette stedet. Synes det er greit å ha på seg ispigger også i januar!

Synes plasseringen av posten kunne vært på siden av bekken og ikke midt uti? Hvem skal utfordres? Jeg brukte staver og stotret meg fram til posten for å klippe. Det lå is på steiner og noen planker!

Tømmerrenna er absolutt verdt et besøk!

Dette innlegget ble endret for 1 år siden av Erik Haugros

   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

@erikhaugros 

Nå fredag 27. januar ville amvibe og jeg  også ta denne på ski. Iflg iMarka så var det ikke preparert på vannene på 2 døgn, og i mellomtiden hadde det også vært mildvær.
Vi begynte på Losby. Løypa til Mønevann var ikke bra, men det gikk på sett og vis. Mønevann strakk seg sydover som en skinnende isflate med  ujevne trikkespor. Med litt bange anelser pigget vi sydover. For amvibe gikk dette nokså greit. Men for meg som hadde staver med butte pigger var det ikke så enkelt. Vi forserte Knurra med hjertet i halsen, men det var fast is hele veien. Fra Røyrivann var det lettere. Her var det et tynt lag med frossen snø som gav feste. Selve posten var helt grei. En del vann i elva, men vi har sluttet å klippe og nøyet oss med foto.
Tilbaketuren ble fin. Vi hadde en nydelig spisepause i en liten vik hvor solen nådde oss. Stille, blå himmelen og til og med varme i sola.

Kan vi anbefale turen over vannene? Vet ikke helt. Du må være forberedt på dårlige skiforhold.

staking østmarka

 

Dette innlegget ble endret for 1 år siden av Beate Heilemann

   
Atle Berntsen, Hans Löwe Larsen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

@beatyschka Barsk beretning! Tusen takk for tips.


   
Anne-Mette Vibe likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@beatyschka Så leit at dere tok turen på det verst tenkelige føret! Å gå på ski fra Losby/Mønevann og sørover når det er gode spor er en flott opplevelse! Når det er skøyteis er det også spennende. Med kano er det også mye natur. Håper det kan komme en post  i framtidige bøker i området. Kanskje Tappenbergkoia der kong Håkon var gjest  når han besøkte verten på Losby?


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Da heftet ble lansert var det enkelt å identifisere årets 17.mai-tur. Vi håpet på flott turvær, og det ble det. Ser at noen her beskriver enkleste vei til målet er på sykkel fra Losby, men kjentmannskomiteen i sin visdom (som vår forumvert ville sagt det) har beskrevet en vakrere rute enn til fots på vei. Kan jo bruke sykkel, men da går det jo veldig fort, da...

Parkerte på Bysetermåsan og tok oss inn til Vangen. Svært få mennesker ute på tur i dag - i motstrid med tidligere års erfaringer. 

Fra Vangen over Pølseberget til Tonevann. Næss-Bo hadde vi tatt i romjulen, så vi slapp en omvei der. Deretter over Vesle Tonekollen, som er en nydelig tur i ordentlig gammel-skog og med gode muligheter for å få litt puls i bakken oppover. Deretter nedstigning til Røyrivann og opp til posten.

Litt kjølig vind i dag, og lite le for vinden ved Røyrivasskoia. Vi gikk opp til gapahuken ved blåstien (enden av veien) - der var det perfekt. Primus, pølser, lomper ketchup og sennep ble funnet fram, og en 17.Mai lunch ble inntatt. Herlig!

Deretter retur til Vangen med alternativ, og om mulig, ennå finere rute. På flott sti langs gammel driftsvei inn mot Steinsvann og deretter strake veien (stien) til Vangen. 700 meter lenger enn ruten vi tok til posten, og det tålte vi.

Da var hele Østmarka krysset av, og heftets 17.mai-post gjort unna på en herlig dag!

20230517 122736b

   
Kari Lohne og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

I dag 7.10 ble det tur til kjentmannsposten ved N Krokvann. Forbausende enkel sak i godvær og med lite vann rundt posten (den sto helt på det tørre). Litt ugrei sti ned fra veien mot Røyrivannskoia (bløt og delvis bratt), tok derfor den litt lengre stien (sykkelsti) tilbake. Hadde egentlig tenkt at denne posten var "skipost", men tar ikke sjansen på at det blir nok snø denne vinteren heller. Men i gode vintre ligger denne posten på en utmerket skiløype innover mot flere vann i Østmarka


   
Morten Møst og Wenche Melbye likte dette innlegget.
SvarSitér
Aina Grymyr
(@ainag)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 9
 

Nå er det sjeldent fine skiforhold i Østmarka og på Losbyvassdraget! Vi tok en rundtur over vannene fra Losby igår til denne posten. Gikk opp Kalddalen via Mønevann/Fløyta/Geitsjøen, så ned på Nordre Krokvann. Derfra var det kort vei bort til posten, som hadde fint skitråkk inn og ingen spor av bekk eller vann. Kan ikke huske sist jeg har gått bratta ned til Røyrivann uten is/holke, så flotte forhold. Anbefales!

20240112 171948[1]

 

Flotte forhold over vannene i skumringstimen med fine scooterspor:

20240112 154757a
Dette innlegget ble endret for 2 måneder siden av Aina Grymyr

   
Wenche Melbye, Kari Lohne, Steinar Roland og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 0811

Sterkt inspirert av Aina og Steinars beretning la også mitt team veien over vannene fra Losby til Nordre Krokvann. Jeg har skrevet litt om turen her. Vi merket oss at Jegerslyboka heller vil ha oss til å ta denne posten fra Bysetermåsan, men turen fra Losby var mer enn bra nok for oss.


   
Kari Lohne og Aina Grymyr likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@store-bernhard 

Hei!

Det er ingen ting i veien med å gå fra Losby.  Jeg gjorde det for noen år siden da det også var en post ved en gammel demning her inne.

Gikk dere på ski over isen? - eller for oss som ikke går på ski lenger, er det greit å gå på isen til fots?

Ingunn


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Ja, vi gikk på ski over isen. Men med væromslaget kan jeg ikke si noe om hvor greit det er nå.


   
SvarSitér
Del dette