På kartutsnittets post K 8 er det ett hus, er dette gapahuken som har stått der i noen år? Iflg. ett eldre o-kart jeg har går tilsvarende sti som visst her og går ned på ditt karts K 8. Jeg trodde kanskje jeg kunne bruke denne stien. Blir det helt galt? Ingunn @skogtroll Ja, orienteringspost K08 var en gapahuk/bålplass/rasteplass på toppen av en kolle når jeg var der i mai - med en flott utsikt mot Kolsåstoppen: Har ikke besøkt KM-Post 24-07 ennå. @vahansen nevner at det er flere stier enn de som står på orienterings-kartet. Skiforeningens turplanlegger viser flere av disse stiene. Det enkleste er kanskje å følge beskrivelsen i kjentmannsheftet. Her må jeg innrømme at jeg «juksa litt» og brukte GPS. Jeg fulgte beskrivelsen i heftet, og fant greit riktige stier. Men hvor var hytta og posten? Plutselig dukket det opp en pipe rett foran meg - denne er ikke lett å se! Og ja, dette må være den «spesielle detaljen» på orienteringskartet. Hevnen er søt! Og hevnen over en post jeg ikke fant sist jeg prøvde, er enda søtere! 🙂 Turen begynte ved busstoppet Holo. Hurra for post! Sist kom jeg fra nordvest, men i dag kom jeg fra sør, og det var en god del lettere å finne hytta fra sør. Etter postfunnet gikk jeg via Jordbru tilbake til bussen der den snur på Kattås. Fint utsiktspunkt litt sør for posten Før kjentmannsposten tok jeg månedens post hos Flaggspretten, ved en utsikt sør på åsen. Utsiktspunkt sør på Ringiåsen, nær månedens post hos Flaggspretten Nå i mai måned er det et gratis o-kart over Ringiåsen tilgjengelig på https://www.turorientering.no/next/orienteering/organizer/280/courses/4659 @atle, jeg kan nå bekrefte at det dreier seg om det krysset på o-kartet som du viste til Etter å ha lest innleggene her, måtte jeg i tenkeboksen; nedenfra eller ovenfra? Jeg valgte å kjøre til Jordbru, den nederste p-plassen. På den øverste lå det mye tømmer. Etter parkeringen gikk jeg opp til venstre innerst på p-plassen. Her står det en stor oppslagstavle som forteller om Jordbru området. Stien starter her og er nesten som en kjerre vei og stemmer bra med hva som er gjengitt i boken. Når du nærmer deg der hvor stien tar av får du en kolle på venstre side av stien. Her tar det av en sti som går nedover - og er den rette for å gå direkte til posten (ett lite merke her kan være den grushaugen som ligger inntil kollen, da er du på rett sti). Ved å holde denne hele veien kommer du ned til hytta - som da ligger på høyre side. Ingunn
Fint sted med utsikt til Stovivann!