Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 24-07 Hytte på Ringiåsen

17 Innlegg
10 Deltakere
45 Reactions
3,207 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

@atle 

På kartutsnittets post K 8 er det ett hus, er dette gapahuken som har stått der i noen år? Iflg. ett eldre o-kart jeg har går tilsvarende sti som visst her og går ned på ditt karts K 8. Jeg trodde kanskje jeg kunne bruke denne stien. Blir det helt galt?

Ingunn

SvarSitér
(@atle)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden

@skogtroll Ja, orienteringspost K08 var en gapahuk/bålplass/rasteplass på toppen av en kolle når jeg var der i mai - med en flott utsikt mot Kolsåstoppen:

Ringiåsen mot Kolsås

Har ikke besøkt KM-Post 24-07 ennå. @vahansen nevner at det er flere stier enn de som står på orienterings-kartet. Skiforeningens turplanlegger viser flere av disse stiene. Det enkleste er kanskje å følge beskrivelsen i kjentmannsheftet.

SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann

Her må jeg innrømme at jeg «juksa litt» og brukte GPS. 

Jeg fulgte beskrivelsen i heftet, og fant greit riktige stier. Men hvor var hytta og posten?  Plutselig dukket det opp en pipe rett foran meg - denne er ikke lett å se! Og ja, dette må være den «spesielle detaljen» på orienteringskartet. 
Fint sted med utsikt til Stovivann!

Ingeborg Roald, aholmesl, Hans Löwe Larsen og 4 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Victor Hansen
(@vahansen)
Innmeldt: 8 år siden
Trådstarter  

Hevnen er søt! Og hevnen over en post jeg ikke fant sist jeg prøvde, er enda søtere! 🙂

Turen begynte ved busstoppet Holo.

IMG 20250509 182533 1 krymp

Hurra for post!

Sist kom jeg fra nordvest, men i dag kom jeg fra sør, og det var en god del lettere å finne hytta fra sør. Etter postfunnet gikk jeg via Jordbru tilbake til bussen der den snur på Kattås.

IMG 20250509 180831 1 krymp

Fint utsiktspunkt litt sør for posten

Før kjentmannsposten tok jeg månedens post hos Flaggspretten, ved en utsikt sør på åsen.

IMG 20250509 174556 6 krymp

Utsiktspunkt sør på Ringiåsen, nær månedens post hos Flaggspretten

Nå i mai måned er det et gratis o-kart over Ringiåsen tilgjengelig på https://www.turorientering.no/next/orienteering/organizer/280/courses/4659

@atle, jeg kan nå bekrefte at det dreier seg om det krysset på o-kartet som du viste til

Ingeborg Roald, Torgeir Stenstad, Atle Berntsen og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann

Etter å ha lest innleggene her, måtte jeg i tenkeboksen; nedenfra eller ovenfra?  Jeg valgte å kjøre til Jordbru, den nederste p-plassen. På den øverste lå det mye tømmer. Etter parkeringen gikk jeg opp til venstre innerst på p-plassen. Her står det en stor oppslagstavle som forteller om Jordbru området. Stien starter her og er nesten som en kjerre vei og stemmer bra med hva som er gjengitt i boken. Når du nærmer deg der hvor stien tar av får du en kolle på venstre side av stien. Her tar det av en sti som går nedover - og er den rette for å gå direkte til posten (ett lite merke her kan være den grushaugen som ligger inntil kollen, da er du på rett sti). Ved å holde denne hele veien kommer du ned til hytta - som da ligger på høyre side.

Ingunn

Torgeir Stenstad og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 4
Del dette