Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 16-14 Øvre Lysedam

8 Innlegg
3 Deltakere
3 Liker
603 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

 

Ovre Lysedam

Ny artikkel på kjentmannsmerket.org: Lyse øyeblikk rundt Lysedammene 

En tur til gamle kjentmannsposter og en ny, perfekt for korte dager.


   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
Sitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Denne artikkelen kunne like gjerne vært ført i pennen av Bernhard Herre selv. 

Eksellent !

Jarle


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Takk for den generøse kommentaren, Jarle. Jeg får si som Ole Paus engang sa om flasken man har gitt bort: Gjør den deg glad, er gleden min.

Her en natt drømte jeg at noen fant en bunke med ukjente, upubliserte fortellinger av Bernhard Herre. Gulnede illeluktende papirer med blek blekkskrift. Det hadde vært noe!


   
Gunnark likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@mortenmost

Ja, det hadde vært "gull". Jeg har nå forresten begynt å lese "En jegers erindringer" enda en gang. Den er bare så god. Jeg blir i godt humør av å lese hans herlige skildringer av naturen. Som f.eks dette:

"Jeg stod en aftenstund ved Nordsetervangen på Krokskogen. Himlen var så gjennemblank, solen sank blussende rød ned bak Krokkleven, de lange skygger lå over vangen og skogen var så dyp og ugjennemtrengelig."  Eller:

"Forkjernbråten- denne romantisk beliggende plass lå som en grønn og vennlig oase i de mørke skogers ørken, der overalt møtte øyet. En sortladen fordypning betegner elveløpet, der hist og her fra sine fosser kaster støvskyer opp mellem granene".

Tenk om den mannen ikke hadde gått bort så tidlig. 

Mitt helgebudskap: Skru av TV`n og les Bernard Herres "En jegers erindringer".

God helg alle sammen!

Jarle


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@jarle

og hvor får du tak i den?

Ingunn


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

@skogtroll

Jeg har fått den i gave. Ta kontakt med meg, så kan du få låne mitt eksemplar.

Jarle


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

@skogtroll Den kan også leses på Nasjonalbibliotekets utmerkede nettsider: En jegers erindringer.

Men det er jo en bok det er ualminnelig hyggelig å lese i på gamlemåten.

 


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

 

Bernharderrecover1967.2

Bærum Bibliotek har venteliste på 3-5 uker. https://barum.bib.no/cgi-bin/m2?pubsok_txt_0=%22Bernhard+Herre%22&hpid=9711&mode=vt

Men du man kan jo kombinere lånet med et besøk til det nye Deichman Bjørvika, hvor ett av to eksemplarer er ledig.

https://deichman.no/utgivelse/pcf6df10c9b0d2a0199af65511b258293

I begge tilfeller er det snakk om pocketutgaven fra 1966, som blant annet er berkelsesverdig for en "artist's impression" av Bernhard Herre på forsiden, i full jegermundur.

Som gammel fan av Bernhard Herre synes jeg det er veldig artig at boken nå er etterspurt med ventelister på disse bibliotekene. Når skal Gyldendal ta seg sammen og gi den ut på nytt? Siste utgivelse var i 1997, en utgave som pussig nok ikke kommer opp i søk på ovennevnte samlinger.

Jeg kjøpte for øvrig et eksemplar av 1966-utgaven bare for noen dager siden, da jeg ikke har den utgaven selv. Pris 125 kroner, men siden selger er et antikvariat i Danmark, kostet frakten litt mer enn boken selv.

 

 


   
SvarSitér
Del dette