Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-08 Ondurbakken

11 Innlegg
9 Deltakere
0 Liker
3,114 Visninger
(@pal)
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 5
Trådstarter  

Etter lanseringen på Holen tok vi turen hit.

Vi parkerte ved Haga golf og ruslet opp forbi Madserud, hvor vi tok opp umerket sti til høyre. Dette er en meget fin, bred sti i deilig terreng over høydedraget. Oppe ved Lund møtte vi blåstien fra Skytterkollen (som nok er nærmeste p-plass for denne posten), og fulgte den blå til posten.

Tøff bakke, fint for oss at den er nedlagt.

Morsomt med gammel skihistorie, Ondur hadde vi bare så vidt hørt nevnt ved navn. (Ondur, eller andor/åndor var frasparkskien som ble brukt flere steder i landet frem til slutten på 1800-tallet. Man hadde da en langski med god glid, og den kortere andoren som hadde skinnfell under for godt feste, ofte som høyre ski.)

Returen vår gikk veien ned forbi Vegmyr, Mellom og Holen ned til Ankerveien, fint å kunne gå en runde.

Morsom post i deilig terreng!

Hilde, Pål og Caro


   
Sitér
(@pal)
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 5
Trådstarter  

At Ondur var tidlig ute med slalom er interressant. Første kjente gang det holdes et reelt slalomrenn (kalt "svingrenn") er i Husebyrennet 1886, samme år brukes også betegnelsen slalåm første gang.

I 1890 blir det avholdt et slalåmrenn ved  Skjennungen, trolig svært nær Vossekneika. Så når Ondur tar slalom med i sin formålsparagraf, er de tidlig ute!

Pål


   
SvarSitér
(@pal)
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 5
Trådstarter  

En liten kommentar om skiklubben Fram som nevnes i postbeskrivelsen: Den ble stiftet av noen nokså unge menn (=gutter) i 1890, altså før polarskuta Fram blir bygget. Det er derfor ikke Nansen som inspirerte til det navnet, men eiendommen Framnes (Munkedamsveien 92) der klubben ble stiftet i hjemmet til Thomas Fearnley.

Nansen selv var for øvrig medlem av den eldste Oslo-klubben, Christiania Skiklub, som ble stiftet 1877. Selv var Nansen aktiv i klubben fra starten av, men ble medlem først i 1881 da han som 20-åring endelig var gammel nok til å bli medlem. Før øvrig var det Christiania Skiklub som stiftet Skiforeningen, i 1883.

Pål


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Vi tok også turen hit etter en hyggelig lansering i strålende høstvær. Alltid interessant med nedlagte hoppbakker. Parkerte ved Østernvannsvingen og gikk på tydelig sti/kjerrevei inn mot målet. Utrolig mange ute på tur i finværet her i dag. Og ved den koselige plassen, Nygård, var det noe som så ut som et yogatreff. Stadig noe nytt man kan få med seg på tur i Marka. Etter en matbit ved Nygård, gikk turen tilbake blant hester, barnevogner, syklister mm. "Alle" var ute på tur i dag.

Jarle.

 


   
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg parkerte ved Skytterkollen tirsdag 11. september rundt kl. 17.45. Det var nesten fullt på parkeringsplassen, og mye bråkete skyting på alle baner den kvelden. Jeg kom meg av gårde, men ca 1,5 km unna presterte jeg å løpe feil i et stikryss selv om det var godt skiltet. Dermed endte jeg opp rett nord for Sæteren gård og bushet meg nordover igjen langs elva. Det hadde regnet veldig mye den dagen og gjennomvåt 30-40 min senere etter å ha vasset over bekker og myr kom jeg til Nygård. Rett før posten tok jeg igjen feil sti, men denne gangen tapte jeg bare 5 min. Det var behagelig å klare å løpe riktig hele veien tilbake fra posten. Det ble en løpetur på totalt over 1 time. Men alt i alt en fin tur, selv om det ble flere km ekstra.

Karl Georg


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Gøy å lese om folks ulike tilnærminger og hastighetsvalg. Jeg hadde også joggesko, men gikk, er ofte litt daff etter tidligvakt, så dette ble en helt passende tur med start fra Løvenskioldbanen tidlig mandag ettermiddag. Der var det forresten fullt av politifolk med maskinpistoler. Ikke så rart, de må vel øve, de også.

Underveis til posten måtte jeg vade over en bekk som hadde forspist seg på regn og var blitt sikkert tre ganger så bred som normalt. Med nyvaskede føtter svuppet jeg videre forbi Nygård og mot posten på blåmerkede og umerkede stier. Underveis lette jeg også opp et par geocacher, som turkrydder, men den ved posten fant jeg ikke (ikke at jeg lette så lenge, heller, mobilcaching ble plutselig lite gøy med ny modell).

Hoppet sett fra stien:

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Nok en variasjon for å komme til posten. Jeg startet fra p -plassen ved Steinskogen gravlund, inn på Ankerveien og den blåmerkede stien som også er en del av pilgrimsleden. Fulgte denne til den kommer inn på Murenveien ved Mellom, derfra videre inn til Muren og blåsti (kleiva) mot Brunkollen. Gikk rett på posten i bakken hvor det var en familie på tur og samlet poster.Tok blåstien om Nygård tilbake.

Ingunn


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Fin runde fra Haga til Ondurbakken med sønn (7 år) og hund. Blåsti opp og skogsbilveien ned. Klissvåt og sølete på bakken, men vi slapp unna regnet, så da var det bare fryd og gammen. 

Gamle hoppbakker begynner vi jo etterhvert å bli eksperter på. Det er alltid gøy å se for seg hvor ovarenn, hoppkant og unnarenn har vært. Her var det i alle fall umulig å tenke seg unnaredd etter 100 år med vekst. 

Heldigvis rundet klokken 11 akkurat da vi var ferdigstemplet, og det betyr åpen servering på hyggelige Nygård. Så kaffe og vaffel som belønning for posten og fin rusletur nedover på vei som var tørrere enn sti. Vel nede rundet vi av trimmen med å slå noen golfballer på driving rangen. 

Takk for turen!

KM 18 08 2
KM 18 08 1

   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Styrtregn er ikke til å spøke med, men er turen bestemt, er det bare å kle på seg. Parkerte ved Øverland og fikk innover forbi bommen. Litt ukjente trakter for en Østmarka-kjenner og med kart i 1:50 000 er det ikke lett å fin-orientere. Men posten ble funnet greit og med litt lefse og kaffe under en gran, ble det samme vei tilbake.

Hilsen Torgeir

 


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

En grå og sur oktoberettermiddag fikk jeg veldig lyst til å besøke en av postene jeg hadde tatt tidligere og som ikke lå 4 mil av lei. 
Altså Ondurbakken. Men jeg er veldig lei av terrenget fra Øverland mm. Og klokken var allerede 1500.

Men sørfra har jeg aldri gått denne veien. Jeg bilte til Lommedalen, forbi Burud og en golfbane og opp til en stor parkeringsplass syd for Burudvannet. Derfra går det en blåmerket sti  rett østover mot Brunkollen og Fleskumkleivene (flott navn). Jeg tok av tidligere og gikk ned til Skriverberget, derfra vestover igjen mot Muren. Samme veien tilbake. Ingen lang tur, men skumringen, tåken opp mot den bratte Brunkollen, alt vannet og de steinete stiene gjorde dette til en morsom og litt "spooky" opplevelse.

 

Dette innlegget ble endret for 4 år siden 9 ganger av Beate Heilemann

   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag ble det en nydelig tur fra Øverland i strålende vær. Vi gikk blåstien fra Svingen til Mellom og det var som å gå i et blomsterbed. Blåveis alle steder! Langs veien og forbi posten var det endel folk, men ikke så mange at det var noe problem å følge reglene. Returen gikk via Skriverberget og Fiskelaus. Fin post!

God påske!

Hilsen Synnøve


   
SvarSitér
Del dette