Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-43 Gullsmedgrana

8 Innlegg
8 Deltakere
2 Liker
5,570 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Egt en grei post, som kan kombineres med flere poster i Østmarka.

Dråget ned mot posten kan være vått, så følg gjerne stien fra den skarpe svingen ved Gullsmeden, forbi østre Gullsmeden ( tidligere KM post) og videre rett nord mot posten.

Det høyeste grana er den som står nord for bekken, inntil bergveggen.

Mvh Torgeir


   
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Fra Guldsmeden går det en sti til treet, ca 300 meter.

Veibeskrivelse: I dette krysset ved Guldsmeden tar du til høyre:

Deretter ser du en lem som er lagt over en grøft, gå over den og videre forbi et halvt, tørt tre, derfra skal du se stien videre:

Treet er imponerende. God tur!

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Vi fant den veien Nina beskriver da vi gikk nedover til Grana. Vel nede lunchet vi ved vannkanten, fine lunch-plasser nede her

På vei tilbake havnet vi på en annen sti (jeg vet, hvor mange stier kan det gå til denne grana og denne bortgjemte vika) som bragte oss langs vannkanten og deretter opp til Gullsmeden. Den hadde færre bløte områder enn den vi tok ned til grana.  

Det viste seg at den starter rett oppe på haugen ved siden av lemmen som Nina viste på sitt meget informative bilde. Her har vi kopiert inn anbefalingen fra Geocachen som har ligget her fra pre-KM tid:

Morsom post!


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

I dag fikk jeg skyss til Ellingsrud. Syklet derfra inn til Gullsmeden via Mariholtet. Tok meg så ned i den trange dalen til fots. Og med Nina sine bilder i bakhodet, kunne man jo bare ikke bomme på veivalget her. Første gang jeg hilser på dette gedigne treet. Fin post. Så ventet en fin sykkeltur hjem til Skedsmokorset via Fjellhamar og Strømmen.

Jarle


   
Torgeir Stenstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg fulgte Ninas anvisninger. Stien var tydelig nok til at jeg kom rett til treet. En meget fin post! Det var post to på løpetur Ulsrud t-bane-42-43-44-45-Bogerud T-bane.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

På utflukt til Østmarka må en jo få med seg mest mulig, kom hit fra post 42 etter å ha gått en fin blåsti over Slettfjell. I stikrysset møtte jeg Bente som også var på vei inn til posten. Vi traff også ett par som hadde vært der og etter eget utsagn hadde rotet veldig.

Vi valgte å følge Ninas fine og informative bilder og beskrivelse. Fant greit stien hvor vi så lemmen og treet. Stien gikk over høyden til høyre for treet og førte oss rett til posten. Litt vått på siste del. Jammen var det bratt her, så å gå ned fra stien på oversiden er ingen mulighet. Vi valgte også å lunsje ved vannet, her traff vi 4 som hadde vært både på post og lunsjet. Flott var det her nede ved vannet. Grana hadde tydeligvis godt besøk i dag for da vi kom til veien igjen møtte vi en som var på vei inn.

Ingunn


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Gikk innover forbi Rustadsaga i formiddag på godt strødd vei helt til Ødegården.  Hvor glatt det var videre er jeg ikke sikker på, for jeg gikk med piggstøvler. Fra Gullsmeden var det tydelig tråkket sti i den harde sneen langs bekken frem til post. Mye greiere forhold enn sist jeg var der på vått sommerføre. Etter stempling gikk jeg ned til vannet. Der er det en stor stenoppbygning ca 60 m rett øst for posten. Noen som vet hva det har vært?

DSC 0477 1

Stort og flott tre og fin post. 

Synnøve


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Må nesten si at sommersesongen er i gang, for i dag ble det årets første KM-tur på barmark. Og det etter flott skitur på Krokskogen i går. Mars kan være fin sånn. 

Koronavirus herjer og preger hele samfunnet. Det blir flere og flere begrensninger på hva man kan gjøre og hvem man kan omgås, således er jeg er glad vi har KM-jakt som hobby som vel er omtrent det tryggeste man kan gjøre i disse dager. Om da ikke alle går på tur på likt fra de store utfartsstedene, som avisene nå skriver om. 

Vi ankom Rustadsaga før søndags"rushet", og fikk en fin 10 km tur til post 44 og 43 med retur samme vei. Akkurat passe søndagstur med en 6-åring og 8-åring. Pølser på primusen halvveis og generell god stemning. 
Begynte med ruinen på 44, før vi fant Oslos høyeste tre etterpå.

Her var det mange kjemper, så det var gøy for de små! 

Takk for turen!

KM 18 43 1

   
SvarSitér
Del dette