Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-02 Blåfjell

9 Innlegg
8 Deltakere
3 Liker
3,790 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Et sted med flott utsikt, bl.a. mot Håøya. Vi gikk opp alle bakkene fra bunnen, der det er en liten utfartsparkering (og slutt på offentlig vei). Rett før Blåfjellhytta så vi en rekke biler, så det er visst mulig for de bedaglig anlagte å slippe høydemetre. 

Svaene er virkelig fine! Sikkert best å gå i tørt vær  

Ved posten tok vi en liten rast og filosoferte over tilbakelagte og kommende poster. 

(Her skulle det ha kommet et bilde, men siden svarer at det er for stort til å bli lastet opp. Da jeg forsøkte fra mobil fikk jeg bare feilmeldinger, dessverre.)

Hilsen nina

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hvis du vil ha en tur i Kjekstadmarka i forbindelse med turen kan det anbefalles å starte fra Dikemark/utfartsparkeringen. Følg blåstien til Småvannsbu - ta turen bortom "kjempesteinene" (tidl. kjentmannspost) opp til Breimåsan og ned til svaene. Tilbake kan du gå lenger øst (umerket) og komme opp på den andre siden av Breimåsan om du ønsker. Fortsette blåstien rett ned til Stineløkka og Dikemark.

Flott tur som jeg har hatt med meg flere på.

God tur! Ingunn


   
SvarSitér
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
 

Fascinerende blankskurte svaberg på Blåfjell (tester bildebruk)!

0EB11EFE 0DDD 443D AAFF E1EA5A545423
3B194C40 361F 4DC3 B92C E4694150DE32

   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

I dag ble det en liten runde i Kjekstadmarka for å få med meg 18-02 og 16-03. Lett yr og 11 grader, så høststemning indeed. 

Parkerte før siste kneika opp til Blåfjellhytta (50 m før toppen). Først sto et skilt med "Kun parkering for besøkende til hytta", men så var det markert med P-avgift 20 kr., så jeg betalte villig og følte meg rimelig velkommen selv om det ikke var en eneste annen bil her. 

Flott speider/klubhytte, og kort og grei tur ut på de spennende svabergene. Dette er spennende natur! Fin utsikt også selv om lavt skydekke, jeg så fjord, Drøbak og Håøya.

Stemplet og fortsatte over toppen av Blåfjell mot post 16-03.
Takk for en spennende liten tur på et nytt sted!

KM 18 02 1
KM 18 02 2

   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette ble nok ikke den korteste turen til posten! Vi er 3 damer - alle pensjonister - som har avsatt tirsdag til en skikkelig turdag.

I dag ble det også postjakt på turen, men vi valgte nok en annen runde enn de fleste vil gjøre til denne posten. Vi startet fra Dikemark/Krokeika p-plass. Herfra tok vi blåstien om Torsbråtan, videre til Trangeberga og fortsatte ned til Vesledammen. Her var det forandringer siden jeg gikk her sist, den nedre del av stien er oppgradert og tilrettelagt for rullatorer/barnevogn/rullestol. Det ble ingen bading ved Vesle-dammen i dag, en flott høstdag med sommerlige temperaturer til tross. Herfra tok vi stien opp til Svartvannsåsen, gikk åsen på langs før vi tok stien ned til svaene, her var det som før utrolig flott. Returen gikk via varden som står på flaene, - tok mot venstre her og fulgte denne til vi traff skiløypa. Deretter 1. sti til høyre og vi kom opp på østsiden av Breimåsen og inn på blåstien her. Fulgte denne rundt måsan og ned til Dikemark.

I alt ble turen på drøye 16 km i flott høstvær - selvfølgelig med matpause underveis, vi var jo på tur. Vi hadde også med oss en dansk gjest som var strålende fornøyd med dagen og naturopplevelsene.

Ingunn


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Etter omsider å ha besøkt Bjørnåsen i forrige hefte, tok vi denne på hjemvei.

Parkerte rett nedenfor Blåfjellhytta og rakk posten rett før solen gikk ned.

Flott utsyn mot Drøbak og Håøya:

2018 11 18 15.12.41a

Hilde, Pål & Caro


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Vi var her tydeligvis noen timer før dere i dag, Pål. Nydelig i sola ved disse imponerende svabergene. Masse folk i området. Vi kom opp langs stien fra området rett nedenfor post 2 i perioden 2004-2006 (under kraftlinjen), "Storhella i Kjekstadmarka". Herlig utsikt fra åsryggen overfor Svartvann. Herfra kunne vi lett beskue "kula" i Østmarka, tårnet på Røverkollen og Tryvannstårnet. Oppom "Storhella" på vei tilbake.

Og etter stemplingen her ved Blåfjell, kunne jeg krysse av den siste posten på oversiktskartet bakerst i KB.

Takker Kåre Haug og Kjentmannskomiteen for nok en variert og innholdsrik bok med mange høydepunkter.

En takk også til Morten som sørger for at vi har denne fine arenaen å boltre oss på.

PS: Kun 653 dager igjen til ny KB !

Jarle

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Jarle Karlstad

   
Kari Lohne, Nina Didriksen og Pål V. Schage likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Alle høydemeterne fristet ikke, og etter at jeg hadde lest meg opp her i forumet, slapp vi dem. Vi parkerte nedenfor Blåfjellhytta. Der stod det bare en bil da vi kom. Verken følget mitt eller jeg har vært i nærheten av dette stedet før. Blåfjellhytta så veldig fin ut, og utsikten fra verandaen var flott! Det var svabergområdet også. Det ble matpause der før vi dro videre.

Flott post!

Synnøve


   
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 43
 

Jul I Blåfjell... må innrømme at de fleste(les alle) andre bilder herfra var finere enn mitt men det var litt fint med tur i dag likevel. Kjørte nesten helt opp til hytta så dette ble vel årets korteste tur. Neste gang(må tilbake til sommeren) skal jeg ta meg sammen og gå fra Heggedal stasjon.

Blåfjell 2 (1)
Blåfjell 1 (2)

 


   
SvarSitér
Del dette