Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-41 Marikollslottet

12 Innlegg
10 Deltakere
6 Liker
4,655 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

En post med vid utsikt! Veldig flott! Opp fulgte jeg den nye traseen som er anlagt pga anleggsarbeidene (som forøvrig var svært godt hørbare), en sti som feilaktig er skiltet «Marikollenslottet», men postboken har heldigvis navnet riktig.

Stien er ørlite bløt her og der og to av gangbanetømmerstokkene vippet faretruende, men ellers er traseen fin og utsikten er verdt en god rast. Underlig nok ingen hjortelusfluer her (to i Maridalen).

Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg jogget fra post 40 og det ble tungt opp bakkene etter å ha passert Ahus osv. Jeg hadde ikke lest Ninas anvisninger og rotet meg etter hvert inn på anleggsområdet, som var svært bråkete. Men jeg kom meg heldigvis tilbake på stien til posten og dermed ble det lett. Tok bussen hjemover fra Blystadlia.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

En flott tur hit i dag. Svært greit å parkere ved skolen/idrettsanlegget. Noen rester etter hoppbakken så vi ikke, men anleggsarbeid var det både i "bunn og topp", godt hørebare og svært synlige.

Fulgte den "Nye" blåstien til venstre for bakken (sett mot bakken), den nye, fine broen gjorde susen i dag, det var mye vann i bekken. Stigningen var vi godt forberedt på, da er det bare å ta tiden til hjelp. Stykkvis var stien våt, men også helt grei flere steder, godt skodd kom vi ganske tørrskodde hjem. Etter stempling og kaffekoppen på utsiktspunktet - mens solen virkelig kom frem og himmelen ble blåere og blåere, fortsatte vi turen til Bjønnåsen og tusenårsstedet. Flott her også, grei blåsti helt opp. Tok samme sti tilbake og ned til bilen.

Ingunn

 


   
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

Egentlig en grei post, men det er mange stier som er merket i området ved posten og det er lett å gå litt surr.

I dag fra Sandbekkhytta og oppover i lia mot posten. Mye is på stiene og greit med nye piggsko.

Ingen sol, men hvitrimet og fint i høyden og brukbar utsikt østover.

Torgeir

Marikollen 2
Marikollen 1

   
Nina Didriksen og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Jeg var også her i dag, Torgeir. Det ble skigang med staver på favorittrunden min i Østmarka: Marikollen-Marikollslottet-Bjønnåsen -Blåtjerngrana-Barlindåsen-Ramstadslottet- tilbake til Marikollslottet-Marikollen. Nydelig og vinterlig i Marka i dag med noen kuldegrader og et tynt rimlag på bakken. Men mest vinterlig var det i alpinanlegget i Marikollen hvor snøkanonene gikk for fullt.

Jarle

Dette innlegget ble endret for 5 år siden av Jarle Karlstad

   
Nina Didriksen og Torgeir Stenstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 81
 

Gjorde som alle andre parkerte på parkeringsplassen. Brukte skiene 100 m opp i bakken til jeg fikk øye på blåstien og broa.
Egentlig litt unødvendig å skrive her, men bare for å opplyse om at det er tråkket en bra sti gjennom snøen  og opp til posten. Hvordan det blir her når snøsmeltingen virkelig setter i gang her kan jeg bare gjette. Veldig bløtt!


   
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

Vi parkerte ved fotballbanen ved Sandbekkstua i dag og gikk opp til toppen av Kongeveien og sydover og oppover på blåsti. Vi så toppen av anleggsarbeidet fra baksiden før vi svingte oppom Bjønnåsen. Der er det vidt utsyn og veldig flott. Delvis skydekke sperret for utsikten til Gaustadtoppen. Det kom og gikk stadig folk selv om føret var vått, glatt og sølete.  Etter en liten pause gikk vi ned igjen og fulgte skiltene og blåmerkene til Marikollslottet. Der var det også folk, men ikke så mange som på Bjønnåsen. Flott utsikt over Øyern mm.  Ingen av oss hadde vært på toppen her før, så dette ble en ny og flott opplevelse. Vi gikk ned til sydøstenden av Åmotdammen og fulgte østbredden nordover igjen. Fin runde som med noen avstikkere ble på ca en mil. Fin post!

Synnøve


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@skogtroll

Hei Ingunn og Nina, hvilken skole / idrettsanlegg?  Og hvilken bakke snakkes det om her??   Er 3 valg her , nordfra, østfra og syd... og bakker på alle stedene.  Ikke så lett å forstå 🙂


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei Ingeborg og turfølge

Vi markerte ved Marikollen skole (mener jeg den het) I bunnen av hoppanlegget.

lykke til og god tur

Ingunn


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

Godværet sist søndag lokket oss hit.

Vi parkerte på romslig P-plass i bånn av bakken og fulgte løypa mot Ramstadsjøen, til blå-løypa tok av til høyre på fin liten bro.

Ideelt fottøy var slagstøvler med pigger, for her var det stålis, rennende vann og gjørme i skjønn forening. Caro har riktignok 4 ben, men uten stålpigger, så han valgte gjørmen:

2020 01 19 Marikollslottet2

Vi kom oss vel opp og nøt den deilige toppen.

Deretter var vi på posten ved Kjonesteinen, tørrere i terrenget der.
Vi møtte for øvrig en lokal person, som fortalte at han hadde sett ulv ved Myrdammen i romjulen.

Hilde, Caro & Pål

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Pål V. Schage

   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  
Postet av: @ingeborgpersonligcoach-no

@skogtroll

Hei Ingunn og Nina, hvilken skole / idrettsanlegg?  Og hvilken bakke snakkes det om her??   Er 3 valg her , nordfra, østfra og syd... og bakker på alle stedene.  Ikke så lett å forstå 🙂

Jeg parkerte ved Marikollen idrettspark (navn ifølge googlemaps), som ligger ved siden av Marikollhallen og Marikollen ungdomsskole. Skolen har adresse Øvre Rælingsveg 201, 2008 Fjerdingby.

Hilsen Nina

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 105
 

Søndag 1.11.20 ble det topptur til Marikollslottet med barna. 

Vi parkerte i bunn av slalåmbakken/hoppbakken og gikk så og si rett opp på gjørmete underlag. Virkelig ikke et vakkert syn med så mye grå grus og gjørme, men om noen år gror vel gresset her og åssiden blir grønn igjen. Omsider inn på fin blåsti og opp til Slottet der vi grillet pølser på primusen og nøt en flott utsikt. På returen fulgte vi blåstien sør for slalåmbakken. Klissvått, men en fin turopplevelse på et nytt sted. 

Takk for turen! 

KM 18 41 2
KM 18 41 1

   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette