Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 18-49 Hjellsåstårnet

16 Innlegg
13 Deltakere
6 Reactions
9,318 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden

For en herlig nær-post! Og nye utkikkstårn i Marka, er jo egentlig grunn nok til en kjentmannspost. Som dette solide og flotte tårnet i delikate Sørmarka. I dag hadde jeg et hyggelig turfølge av tre andre kjentmannsjegere. Vi gikk også som de fleste andre, ut fra Granerud skyteebane som byr på parkering (men heldigvis ingen smell i dag, Morten). Grei tur til toppen ved å følge de hjemmelagde treklossene langs panoramastien . Selv om det var litt disig i det fjerne, var utsikten fra tårnet "helt innenfor". Og sikteskiven på toppetasjen, er en av de fineste jeg har sett. Etter å ha skrevet oss inn i gjesteboka, vandret vi tilbake via det lille Abbortjernet og det vakre Vientjernet. Herlig rast her ved vannkanten. Bortsett fra noen hundeluftere, var det ikke mange vi møtte denne lørdagen.

PS: 2.sept. i høst fikk Hjellsåstårnet et tvillingtårn på Lushaugen på grensen mellom Oppland og Akershus. Hvor visstnok to av tårnets bein skal stå i Gran kommune og to i Hurdal kommune. Det var etter sigende en storslagen åpning med musikk og taler. Men 2.sept. i høst var jo de fleste av oss opptatt med noe helt annet et visst sted i Sørkedalen. Et nytt fantastisk turmål i Oslomarkas periferi har dermed oppstått.

Jarle

Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 26 år siden

Apropos tårn: Det har dukket opp flere slike i det siste.  Nå holder jeg på å plotte dem inn på et kart og drømmer om å gå fra tårn til tårn i stedet for fra hytte til hytte. Til det trengs det kanskje mer tid enn jeg ser for meg, men det kunne vært gøy å besøke alle og overnatte i dem!

God tur! Hilsen Nina

Jarle Karlstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden

Fredag ble det en nydelig tur i Sørmarka. Turens høydepunkt ble på alle måter Hjellsåstårnet.  Vi inntok nisten i toppen av tårnet, og utsikten var bedre enn vi hadde regnet med på en disig dag.  Det var ca et år siden vi var i tårnet forrige gang, og det kan gjerne bli en årlig tur hit. Fin post!

Synnøve

SvarSitér
(@wenche)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

Posten skal stå "på en stake festet til en furu vest for tårnet". Fant tårnet + mange furuer, men ingen post. Er den blitt fjernet ?

Wenche

SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 5 år siden
Trådstarter  
Så trist! Noen som vet mer?

SvarSitér
Side 2 / 4
Del dette