Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-02 Aukeåsen - Aukevarden

9 Innlegg
8 Deltakere
9 Liker
1,424 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

 

02636698 6CEC 4D14 8A3A 91B2FBA42BBB

 

9BD55562 20EF 4188 960C 173C0C5E73A5

Her er det flott utsikt og en diger varde. Vi syklet inn til damhuset og fulgte umerkede stier opp, før herlighetene åpenbarte seg. Vennesamkjøring på åpningsdagen, tradisjonen tro, fint å være flere veifinnere i ukjente områder. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
Sitér
(@svarktander)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 10
 
  • IMG 20200927 111623
  • Parkerte på torvbråten barnehage, og gikk derfra på lysløype og sti til posten. Veldig enkel tur. 

Har vært her en gang før, da på gapahuken, men den fant vi ikke i dag. Møtte derimot mange folk som brukte lysløypa og stien opp til å lufte hunder. 


   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Jeg tok også denne posten fra  Torvbråten barnehage. Fint område og fine farger i skogen på en fin høstdag. Det er litt "rotete" her i forhold til merkingen av skiløypa nå da de har revet den gamle skolen og det nå er ett flott, nytt skolebygg som troner her og ser ut til å nærme seg ferdigstillelse.

Hvis du står foran barnehagen, kan du ta til høyre opp rett forbi noen hus. Da kommer du inn på en bred sti. Jeg fulgte denne og kom etter hvert inn på lysløypa. Når du har kommet deg forbi store hauger med sand/jord etc og kommer til det første krysset, ta til høyre. Her er det merket som blåsti, hvilket ikke står på mitt Vestmarkskart 1 : 50 000. Det er blåmerket helt frem til posten. Lurt å være litt obs ved "sletta", her er det stidele, men skiltstaken gjemmer seg litt bak trærne.

Kjentmannsmerket er tydeligvis populært i disse tider, selv en mandag formiddag var vi 4 pers på posten samtidig, på nedtur møtte jeg 2 til som var på vei dit. Vi er lett å plukke ut med kart i hånden, det er ikke mange som bruker det.

Denne posten vil nok mange ta samtidig med post 1 og det er da fristende å kjøre inn fra øst. Denne veien er sperret p.g.a. bygging og diverse veiarbeider så vil du parkere ved skolen/nybygget/barnehagen må du kjøre inn fra Slemmestadveien. Omkjøring er skiltet, men tja, tja. Den kunne med fordel vært bedre.

 

 

 

 


   
Synnøve Kjærstad og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Ja, det var litt vanskelig å finne frem på alle småveiene - også de som normal er stengt med bom som nå er åpne for gjennomkjøring. Jeg parkerte ved barnehagen, da sto det en bil på p-plassen. Barnehagen var åpen og det var ingen som sa noe om at det ikke var lov å parkere. Jeg så heller ingen skilt som regulerte dette.

Ingunn


   
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Helt enig i at her var det litt utfordrende å finne en egnet P-plass blant alle småveiene. Bommer og omkjøringer gjorde det heller ikke akkurat lettere. Det endte med at jeg parkerte på en relativt stor P-plass for beboere og gjester. Og jeg skulle jo være gjest i Marka her (he,he). Selve KP er helt topp. Fantastisk topp-parti med fin utsikt. Det var riktignok mye tåke nordover, men sørover var det fin utsikt mellom trærne. Hurumlandet har virkelig mange perler å by på. Litt langt å kjøre, men det er verdt turen.

Jarle


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Ja, denne posten førte til krevende bilorientering og parkeringsorientering ved skolen 🙂 Men selve fotturen var enkel. Aldri gått i dette området ved Nærsnes før. Fin post!


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

I dag var snøfallet fra i går begynt å smelte, og nedbøren kom i form av regn. Da var det greit å orientere seg fra barnehagen og inn lysløypa. Dereetter var det å finne en sti inn til varden....men ingen sti var å finne, siden ingen hadde gått den turen.

Heldig for oss kom det en lokal dame som gikk opp til varden (nesten) hver dag fra bopæl og hjemmekontor på Slemmestad. 200 høydemeter hver dag - siden huset lå 13 moh.

Hun brøytet vei, og vi labbet etter. Eller labbet og labbet, hun var spretten og sprek som en våryr fole så det ble mer å halse etter for ikke å tape helt ansikt som en skogens traver. 

Først tok hun oss med til gapahuken som ligger nord-vest for varden, helt utpå skrenten. For et sted, og for en utsikt! Helt fantastisk. Deretter bar det på skrå bort til varden og foto-session.

Enkel tilbaketur, var bare å følge egne spor. Må nok tilbake til sommere, og ta caching-stien fra sjøen og opp til denne toppen.

Et bilde av veien tilbake legges ved.

20201229 134743 b

   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Her var vi 28. februar, før det siste, store snøfallet. Vi dro på en søndag, og da var det i hvert fall helt greit å parkere ved Torvbråten barnehage og skole. Det var mye snø da, og sikkert mer nå! Før det siste snøfallet var det ikke skiføre lenger, bare is, men fint å gå med piggsko i den preparerte løypetraseen og etter hvert godt opptråkkede stier. Det er åpenbart et mye brukt turområde, mange stier og mange skilt  - men ikke eksplisitt til Aukevarden. Men med litt hjelp av kart og iMarka og flere andre turgåere, gikk det greit å finne veien. 


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Steg to på dagens Hurum Double. 

Vi fant en greit sted å parkere i småhusbebyggelsen Østskogen rett nord for Aukeåsen. Herfra var det fine stier så og si rett mot posten hele veien. Lettgått og greit skogsterreng som egentlig bare ble finere og finere jo nærmere toppen av åsen man kom. 

Rett før toppen fant vi også en meget flott gapahuk med panoramautsikt. Flott varde og spennende telegrafhistorie på denne posten. 

Retur samme vei. 
Takk for turen! 

KM 20 02 1
KM 20 02 2

   
Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette