Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-04 Haagensenovnen på Brønnøya

10 Innlegg
8 Deltakere
16 Liker
1,327 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

 

7FAACC95 F02F 4804 B626 F764CDE11369

Heftets søteste utsikt!

Ingen kabelfergesveiving her, derimot trasket jeg over en bro. Det ble en koselig formiddagstur på Brønnøya, der det står et stort antall sykler og traller på begge sider av sundet. Må være et fint sted å bo eller ha hytte (for dem som ikke trenger en granskog i nærheten 🙂 )

Både post og geocache ble funnet der de skulle. Fint å se både svaner, ærfugl og stokkender i sundet.

EF93F9F1 F235 4F0E B5C6 D5E9D0A02E9F

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
Sitér
Stikkord
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Kjørte litt fram og tilbake før en parkerte på den store parkeringsplassen til venstre for veien mot Vendla. Det er en parkeringsplass like ved nedgangen til broen, men den er forbeholdt beboerne iflg en jeg pratet med! Kabelfergen er parkert, for nå er det bro. Utrolig mange trillebårer og sykler på begge sider av sundet. Er det mange fastboende på øya? Spennende med post her!


   
Lene og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Dette er en typisk post for litt åndelig påfyll, og som helt klart ikke krever så mye fysisk. Fint med noen slike poster også. Og for oss som er over snittet interessert i quiz, så er jo kommunevåpen et tema som dukker opp med jevne mellomrom. Har aldri visst at byggverket på Bærums kommunevåpen er en kalkovn. Hadde jo vært kult og fått det spørsmålet på pubquizen engang. Artig med den kabelferga og forresten. Ellers så ble vi overrasket av to rådyr som krysset rett foran oss da vi var på vei ned til broen. Har sett mange rådyr på mine turer i år, men at de skulle dukke opp her hadde jeg ikke regnet med. Etter visitten her på Brønnøya, så besøkte vi de falleferdige bygningene på Bøsetra, før vi reiste videre til kjentfolk i Røyken.

Jarle


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@jarle

Hvis du tar deg en tur på  Brønnøya kan du regne med å støtte på mange rådyr. Har vært der på tur noen ganger og du kan treffe både enkelt dyr og flokker.

Flotte dyr! og hyggelig å kunne treffe dyr i naturen, det har det vært svært lite av i år. Et par ekorn og noen fugler er vel det jeg har sett.

Ingunn


   
Lene og Jarle Karlstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

En tur du kan rekke mellom regnskurene. Selv parkerte jeg på den store p-plassen litt oppe i Vendla. Har ligger det en stor p-plass på høyre side av veien når du kjører oppover. Her kan du stå gratis i 3 timer hvis du trykker på "gratis" når du trekker lapp. selv om alle oppslag sier at det er betaling hele tiden.

Tok stien sør/øst på plassen, krysset en vei og tok en ny sti. På veien her gikk jeg til venstre og over høyden før jeg kom ned p-plassen for øyboerne - krysset denne , og tok stien ned til broen. Vel over til høyre og over bakketoppen, stien ned til sjøen igjen og der er målet!

Fortsatte på en rundtur på øya, her er det mange veier å velge mellom. Her møter du ikke en bil. Er du heldig kan du møte ett rådyr, det har jeg gjort flere ganger her.  Og apropos alderen på kjentmannsjegere; på returen møtte jeg en mor med to barn, anslagsvis 8 og 12 år som var på postjakt.

Ingunn


   
Lene, Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

På en mild novemberlørdag med solskinn, trakk vi mot sjøen fremfor skogen hele familien - ikke et veldig typisk valg etter båtsesongens slutt. 

Virkelig folksomt på p-plassen og på alle stier i dag. Mange hytteeiere gjorde den siste finpuss før vinteren og turgåere i alle aldere nøt den lave solen som varmet. 

Ved den flott restaurerte kalkovnen lærte vi litt om historien, og varmet gløgg og scones på primusen, helt nede i vannskorpa. "Privat, men velkommen inn" var et hyggelig skilt. 

Etter lunsj gikk vi hele øya rundt, så det ble bortimot en mil til sammen. 

Takk for turen!

KM 20 04 2
KM 20 04 1

   
Lene og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Rusletur til kalkovnen på Brønnøya i dag, som ble årets første kjentmannspost. Grei, liten tur. Glad jeg hadde tatt piggsko, for det var litt glatt enkelte steder.  


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lene Tok også min første tur i år dit i dag: nå var det ikke nødvendig med pigger, stort sett bart på alle veiene, dog fin snå de siste 200 meterne.  Fantastisk byggverk og så interessant historie.


   
Morten Møst og Lene likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 
B3
B2
B1

I dag ble det tur til Brønnøya. Det var artig med brua ut til øya, og en fin post. Det ble kastet endel stein ut i fjorden, og snøballkrig måtte vi også ha. Så oppsummert, fin og interessant post og fin og morsom tur.


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@lipa

Jeg har vært her en tur igjen i dag. Fikk med meg en turvenninne som ikke var kjent her ute - vi fikk oss en fin tur, rundt på øya - ingen vind i dag.  Her var det rene vårstemningen.  En del søle på veiene etter det siste snøværet. Vi kunne også iaktta 3 rådyr mens de spiste. Alltid hyggelig med villdyr på tur.

Hvis du vil ha litt tid til å besøke øya kan du parkere på den såkalte "DNB tomta". Her står det ett stort oppslag om parkeringsregler og betaling. På automaten finner du en knapp med "gratis".  Trykk på den og du får en billett som gir deg anledning til å parkere gratis i 3 timer!

turhilsen Ingunn


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette