Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-07 Lysakerelven

7 Innlegg
7 Deltakere
18 Liker
1,155 Visninger
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
Trådstarter  

I dag ble det bytur med snev av villmark. Parkerte ved T-banen på Jar, og vi tok oss ned til elva fra Vollsveien i den første krappe høyresvingen. En ganske annen verden her nede langs elva enn oppe i "dagen". Fikk litt av den samme følelsen som da jeg tok posten i ravinelandskapet ved Gardermoen for fire år siden. Vilt og vakkert. Absolutt en post verdig.

Jarle


   
Lene, Svarktander og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette er en tur som kan egne seg både for en kortere og lengere utgave. Jeg tok den korte. Parkerte ved Jar T-banestasjon og fulgte veien (fortau) til jeg hadde passert elven. Her er det godt skiltet og greit å ta seg ned til elven over over til Bærumsiden på en bro. (Stien som tar av før elven når du kommer nedover veien går oppover og du kommer ikke ned til posten her).

Fort gjort å gå for langt (eller kort>), men det står et informasjonsskilt om Jar mølle på venstre side av stien ved siden av posten. Posten står på baksiden av ett tre så den synes ikke direkte fra stien. Tok samme retur.

Ingunn


   
Lene, Svarktander, Jarle Karlstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Gruppetur og kombinasjon (for meg) for å ta denne posten. Naturlig utgangspunkt er Jar t-banestasjon og parkeringsplass (for de med bil). Gikk Vollsveien og ned til elva. Noen kommenterte at de så ikke noe skilt. Jo da, men greiner og løv dekket det! Før turen hadde jeg surfet på nettet, og det står mye om Lysakerelva. Særlig et opplysningshefte utgitt av Bærum kommune var verdifullt. Planla turen som en rundtur nedover til Granfoss på Bærumsiden og oppover på Oslosiden. Møtte flere som gikk samme runden, endog to ganger. Vedkommende ( fra Argentina) gjorde dette daglig!

Naturlig å stoppe ved Jar mølle og kjentmannsposten. Reklamerte for kjentmannsboka også. Det var mange som ikke hadde hørt om den!

Anbefaler å legge inn en slik runde. 


   
Lene, Svarktander, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Besøkt søndag 25.10.20. Våknet til et aldeles forferdelig vær. Regn og stormfullt og et vær som inviterte til å få ryddet bort hagemøbler og få orden i garasjen. På ettermiddagen bedret det seg noe og det ble en relativt urban postjakt med 9-åringen. 

Vi parkerte oppe ved kjøpesenteret på Jar stasjon og fikk en nydelig tur nedover elven på et gult teppe av løv, dog med mye gjørme under. Virkelig høy vannføring gjorde det til en spennende tur. Ved mølla buldret fossen som bare det og det var lett å forestille seg at man kunne utnytte elvens kraft her!

Takk for turen! 

Gult teppe:

KM 20 07 1

Hissig elv ved mølla:

KM 20 07 2

 


   
Lene, Liv Paltiel, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 18
 

Mye vann i Lysakerelva nå! 

Valgte den litt lange turen, og startet ved Grini mølle. 

Bærumssida ned, og Oslosida tilbake. 

Fin tur i elvebruset! Ganske vått og sølete, men jeg var godt skodd  

Noen elvepadlere startet samtidig med meg fra Grini mølle, jeg så dem en gang litt lenger ned i elva, men der hadde de stoppet for å studere en av fossene før det satte utfor. Lurer på om de kom helt ned, det må ha vært tøft å padle i dag!


   
Lene og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Det ble en søndagstur 22. november. Reise på et søndagsstille tog til Lysaker, og der gikk turvei langs Lysaker elva oppover rett utenfor stasjonen. Denne nederste delen av Lysakerelva har jeg tidligere bare sett glimt av i forbifarten, så det var artig å se på nært hold. Man må egentlig ikke så langt ut i villmarka for å se en kraftig foss!

Lysakerelva foss

 


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lene Lengtet så etter å ta poster uten ski på, så bega meg til portstolpene på Kråka (som var grei å gå med pigger på skoene) - og rakk denne også.  Parkerte v T-banen og gikk veien til jeg var rett over posten.  En fin blanding av søle, sløsh og ren is med vann på... gikk ikke fort nedover da, selv med pigg på skoene.  Valgte å følge elven tilbake, veldig glatt i opp og nedbakkene - flott på flata nede ved elven. Men det skal ikke mye kulde til før dette blir ren is sklie.


   
Lene likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette