Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 20-49 Prekestolen (i helvete)

32 Innlegg
21 Deltakere
36 Liker
3,724 Visninger
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
Trådstarter  

I did it again !   Dette skulle være en rask post i skogene rett utenfor stuedøren, skulle videre på museumsbesøk, så hadde ikke så lang tid. Parkerte på en fin liten plass på venstre side av veien med gårdsveien forbi Trøyte på høre side av veien.  Dette så jo enkelt ut, skulle ta av et tråkk langs veien etter Trøyte.  Så aldri noen tråkk og hadde igjen ikke lest forslaget i boka om å følge nordvest på Kollerøyåsen... men gikk grusveien helt inn og bare 400 m til posten.  Der startet helvete med hogst felt, gammelt hogstfelt i høyt gress, nedfallstrær (mange) stup ned og stup opp - noen riktig våte myrer - mer nedfallstrær og alle de HLF som ikke var nord i østmarka der Nina Didriksen gikk for 2 dager siden - de var her!!  Med dette veivalget havnet jeg øst for posten.  På returen fulgte jeg boka, fortsatt et par hundre meter med bratt urskog for å komme opp på platået, der kom jeg etter hvert inn på en sti som zikk zakket seg under høyspentledningen et stykke, var et virrvar av stier men fulgte kompasset nordover og kom til slutt ut på 154 (bilveien) en 300-400 m lenger øst for Trøyte.  Det var en liten, åpen plass med plass for en bil (begynnelsen på en traktorvei med steiner som sperret for videre ferdsel) Kan være et greit utgangspunkt for den som skal inn dit.  Tror jeg brukte 2,5-3 timer.. men posten er i boks 🙂

Dette emnet ble endret for 4 år siden av Ingeborg Roald

   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Vi opplevde det samme helvetet som deg! Parkerte samme sted og gikk grusveien inn før vi bushet gjennom stikkepinnehelvetet. Og bare for å toppe det, så gikk vi til naboposten ... Det endte med nestendrap underveis (på hvem, er litt usikkert), og da vi var tilbake ved bilen hadde vi brukt rundt 2,5 time. Det hadde antagelig vært bedre å gå grusveien ut igjen og så gå inn veien mot naboposten. Terrenget mellom postene er gamle hogstflater og bare ugga bugga tungt å gå! 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Det finnes ikke noe slikt som garantert enkle kjentmannsposter som man garantert rekker å besøke før man skal noe annet. Med hensyn til denne posten trenger vi sårt å høre fra noen som har valgt en anbefalelsesverdig vei. Anyone?


   
Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
 Finn
(@finn)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 1
 

Jeg gikk fra en liten parkeringsplass på RV 154 på nordre side av veien på det høyeste punktet. Tydelig sti på sydsiden av veien og fulgte denne sydover til høyspenten.... krysset under i retning Syd removed link mener treet på kartanvisningen er feil.Ser ut som posten ligger oppe på platået,men du skal langt ned åsen og stier finnes ikke mot slutten.Mye trefall.En skal nesten helt ned til elven.....hadde aldri funnet denne uten GPS,en

Dette innlegget ble endret for 4 år siden av Finn

   
Morten Møst, Magne, Torgeir Stenstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
 

@finn

Takk for info.- posten ser ut til å bli krevende...

Jeg vil igjen reklamere litt for nettstedet mapant.no

 

Vi ser av kartet at det er rufsete på åsen der....

Merk at stiene kan være noe unøyaktige, da kartet ikke direkte er synfart, men scannet fra forskjellige kart-data

Post 49 mapant

baser.

 

Hilsen Torgeir


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
Trådstarter  

@ninad Det var det jeg fryktet, så tok 47 fra Ski golfbane - skriver om det på posten 🙂


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette er den posten jeg har igjen i Sørmarka. Etter innleggene her turte jeg ikke å prøve på min runde da jeg hadde en avtale etter avsluttede turer. Det tror jeg var like greit.

Jeg har en liten bok som heter "til fots i Sørmarka", der er en tur som også besøker prekestolen beskrevet. Her er det også laget kart over turene i målestokk 1 : 25000.(uten høydekurver og andre detaljer). Her er det tegnet inn en rute som går opp til Snekkerstua (står også på 1: 50 000 kartene), derfra rett linje sørover på kartet og 90 grader nordover før den knekker ned mot elven igjen. Iflg. denne beskrivelsen - og beskrivelsen i boken om turen, ligger Prekestolen nesten nede ved elven.  Er dette riktig?

Ingunn   


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@jarle)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 116
 

Her spørres det etter en anbefalelsesverdig vei. Og det mener jeg bestemt at jeg har svaret på. Parker ved den lille P-plassen ( tar kanskje en 6-7 biler) ved Gjedsjøvannet. Gå forbi gården Trøytve og ta så ganske snart opp på Kollerøysåsen. Her er det flere tydelige og mindre tydelige stier. Hold hele tiden øyet på kraftledningen når dere tar dere sørover på høydedraget. Og da dere går under kraftledningen, er det ikke langt igjen til posten. Men husk at posten ligger lenger ned på åsryggen enn det treet i boka kan gi inntrykk av. Skikkelig vilt og småvanskelig terreng her med rotvelter og stup. Men spennende! Noe den andre delen av turfølget ikke var helt enig i der hun kravlet seg over veltede trær på kryss og tvers. Tipper dette kan være den vanskeligste posten i inneværende periode. Men nøkkelen her er altså å ikke stoppe for tidlig oppe på åsryggen, men ta seg relativt langt ned i det ulendte terrenget mot platået og posten. Grei skuring tilbake over åsryggen.

Jarle


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Vi fant en meget god vei til posten i dag. Vi kom fra post 47 hvor vi gikk østover til det lille tjernet etter 400 m og deretter på traktorveien som er tegnet inn på kartet og som starter på andre siden av tjernet. Den traktorveien kommer til et par falleferdige hus/hytter til slutt og vi fortsatte til veien ble en skikkelig grusvei. Da var vi bare 400 m i luftlinje fra posten. Den grusveien er grusveien inn fra Trøytve. Vi anbefaler dere sterkt dere som kommer fra Trøytve å gå grusveien inn til den slutter og deretter gå sydøstover og gå rundt kollen på sydsiden på en slik måte at du holder høyden bortover. På den måten tok det oss 10 minutter fra grusveien til posten og bare et par falne trær å forsere og for øvrig grei skog med noen enkle hogstfelt med litt vann i.

Etter all skremselspropagandaen her var vi direkte lykkelige over hvor enkelt det gikk - særlig etter vår strabasiøse tur langs bekken til post 47 1 time tidligere. Vi gikk selvsagt samme vei tilbake og til bilen som stod parkert langs riksvei 154 ved Trøytve der det er plass til et par biler.

Meget vakkert sted. I Ski-området virker naturen å være kjedelig der vi kjører langs riksvei 154, men her inne ved post 47 og 49 er naturen vill og spennende! Denne rundturen likte vi svært godt.

Denne posten er strålende å kombinere med post 47. Vi brukte ca 1,5 t på de to postene.

Karl Georg


   
Morten Møst og Kjell Erik Berg likte dette innlegget.
SvarSitér
(@lyderhorn)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 5
 

Jeg valgte samme utgangspunkt som Finn, en liten P-plass på nordsiden av RV 154 på det høyeste punktet. Herfra går det en veldig fin sti innover i åpent og lettgått terreng. Følg stien til den krysser under høyspenten og videre over platået til det begynner å gå nedover. Der går du ned en liten sti til høyre, den møter ganske snart på en sti som går på tvers langs høydedraget. Til høyre for deg ser du en mosegrodd stein, men du skal ikke følge stien forbi den. Du skal gå videre rett frem og nedover over stokk og stein, rotvelt og stup som tidligere beskrevet. Et godt stykke nedover til du hører elvebruset. Og der finner du den spektakulære Prekestolen. 

Jeg holdt nesten på å gi opp. Krysset rundt i enden av platået, helt til jeg satte meg ned og slo opp i forumet. Så at toppen på grantreet ikke var riktig plassert, noe jeg er helt enig i. Men tanken på at posten lå feil, åpnet muligheten seg for å krysse rundt på all verdens platåer i området. Det var mange steder med stup ned mot elven. Jeg tok en runde på det platået som lå nærmere Snekkerstua, snublet rundt oppå der og trakket på halen til hunden.

Men gjett om jeg var glad da jeg endelig fant posten. Hvis toppen av grantreet flyttes litt ned og litt til høyre, så ligger den omtrent der!


   
SvarSitér
(@vibeke)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 13
 

En ganske krevende post og ikke lurt å ha med barn. Vi startet som anbefalt i boka. 
Grantreet i boka står litt for langt nord, hvilket betyr at vi må ned noen koter for å finne posten.
Her er det veldig bratt, men det lykkes oss å finne et søkk som var grei fremkomst. Halvveis nede til elva legger vi kursen mot nordøst mot posten, men her er det masse tre velt som må forseres.
Takket være GPS’en fant vi frem og vi brukte ca. 1 ½ time.
På veien dit møtte vi et par som hadde rotet rundt i skrenter og tre velt i flere timer for å finne posten. Vi takker for gode tips fra dem.
Jeg legger med et kart, hvor jeg har forsøkt å markere hvor posten ligger.
Jeg ville kanskje vente til våren/sommeren med å ta denne posten. Lykke til og god tur.

Forum

   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei alle kjentmenn!

Det er skrevet mye om at GPS koordinatorene i boken er feil, er det noen av dere som har vært der som kan gi oss de riktige?

Jeg har ikke helt kontroll på GPS'en ennå, men er ett stykke på vei så det hadde vært fint med de riktige her siden denne posten synes å være krevende og ett terreng det ikke er bare, bare å gå i.

turhilsen Ingunn 


   
SvarSitér
David Aleskjaer
(@david-aleskjaer)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

@skogtroll GPS-koordinatene er korrekte! Er bare selve treet i kartutsnittet som er litt feil plassert. 


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@david-aleskjaer

mange takk! Det er sikkert flere enn meg som vil ha glede av å vite dette. 

Ingunn


   
SvarSitér
(@engelski)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 8
 

1. forsøk: Parkerte ved Granerud for å få Hjellsåstårnet (post 49 2018-2021) og Dammyrdammen på vei hit. Det var ikke lurt da det ble fort mørkt så vi måtte drive med nattorientering. Det viste seg at vi stod ved elven rett under Prekestolen og at vi gikk opp blindsiden i mørket uten å finne den. Her var det bratt og mange trær som hadde veltet som gjorde turen litt for anstrengende i mørket. Vi fant en liten sti som gikk over kollen til Kollerøysveien, men den forsvant etter hvert så det ble en del bushing i mørket fram til vi kom til veien. 

2.forsøk: Parkerte ved Kollerøysveien

og bushet fram til posten. Tok gps  koordinatene på posten: 59.72647 10.98014 som tilsvarer WGS84/EUREF89 gitt i boken. Verifiserte dette ved bruk av appen Norgeskarten som var fint å ha med på forsøk 1 når vi gikk oss vilt i mørket. Ville absolutt ikke anbefale nattvandring til denne posten 🙂


   
SvarSitér
Side 1 / 3
Del dette