Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-01 Lahellholmen

9 Innlegg
9 Deltakere
23 Liker
935 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
Trådstarter  

 

02B37AE2 AB75 44D5 A8BD 8C07476D9E4E
D03A1D32 8B2F 4963 848E 564F87FF58EF

Tradisjonen tro ble det tur i retning Hurumlandet med nytt hefte i hendene. Faktisk ingen Hurum-poster i år, denne ligger under Kjekstadmarka. 

Det er P-muligheter nederst i veien som heter Brøholtstranda, der begynner stien utover.

Her er det mange stier og det er fint å gå en runde på øya, vi har vært her før.

Etter klipping (tangen sitter feil vei ift klippested på arket) møtte vi en annen postjeger på parkeringen. Det viste seg å være en som er kjent med både forumet og forumverten, han presenterte seg som Preben Ottesen, og det ble en hyggelig prat. 

Herfra dro vi til Haukelia P for å ta post 2. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 312
 
Postet av: @ninad

 Det viste seg å være en som er kjent med både forumet og forumverten, han presenterte seg som Preben Ottesen, og det ble en hyggelig prat. 

 

Heldggriser! Preben Ottesen er ekspert på skadedyr og en mye brukt kilde i artikler om hjortelusflua.


   
Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe, Ingeborg Roald og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette var ett flott sted. Har kjørt på veien utover her en del ganger, men ante ingenting om denne holmen og at den var så lett å nå. Det var tørt og fint da jeg var der på tirsdag, det ser jeg som en stor fordel med så mye steiner og svaberg. Tok også en liten runde for å nyte omgivelsene. Registrerte på p-plassen at det ikke var tillatt å parkere der om kvelden, hvis jeg husker rett etter kl. 20.00 hvis noen skulle ha lyst til å nyte en fin høstkveld ved fjorden.

Ingunn 


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Kristin Bøe og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 86
 

Ja, dette var gøy! Først svinge av fra travel krøttersti (E134) og inn på veien til Hyggen (snakk om fint navn!), deretter inn på en flott lokalvei som definitivt hadde sett bedre dager. Så inn på en fin parkeringsplass som vi regner med er langt travlere på fine sommerdager. Nå var vi bil nr. 3, og de to som sto der da vi kom var også KM-jegere. Lokalbefolkningen må jo bli lettere stresset med all denne trafikken.

Ut på holmen, over det som følget beskrev som "ekstremt hyggelig bro". Lappverk fra tidligere tider, lappverk fra senere tider - ja betongen det var lappet med kunne definitivt tidfestes.

Så var vi vel ute på øya, og et eksistensielt spørsmål om veivalg meldte seg. Venstre eller høyre? Vi valgte høyre, siden det var mest sol der. Da gikk vi langs holmen på ytterkant mot fjorden og kom fram til steinbruddet - behørig gjerdet inn for vår beskyttelse.

Dette var ikke høyeste punkt, så da var det å bruke en av mange stier for å komme dit. Der var post og benk og gravhaug. Litt trist å se at også her brukes stein fra gravhaug til å lage bålplass, men til unnskyldning er det vel å si at det ikke akkurat er lett å se en gravhaug her.

En fin post, dette. Nina sine to flotte bilder gjør ytterligere illustrasjoner overflødig her.


   
Liv Paltiel, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 21 år siden
Innlegg: 140
 

Denne posten tar tid å kjøre bil til, mens det går ultrafort når en har parkert. Jeg noterte en joggetur på 800 meter tur/retur bilen. Jeg valgte en sti rett opp på åsen og fant posten med en gang.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

For regnværsdager er det fint med slike poster. Nesten drive-in.

Det interessante her er broen. Som det er bemerket tidligere er den sliten, men opprinnelig har det tydeligvis vært gjort et grundig arbeide. Det rare er at det ikke er noen spor etter vei videre ute på øya. Så hvorfor legge så mye arbeid i en broforbindelse?


   
Liv Paltiel, Hans Löwe Larsen og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@falken Ja, betongbroen var interessant! Når ble den bygd?


   
SvarSitér
 Lene
(@lene)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 63
 

Endelig er vi i gang igjen med å lete etter poster! Turen til Lahellholmen valgte vi i dag fordi vi trodde at der - så langt sør og nede ved fjorden - så er det vår. På en måte var det, men det var mye is på bakken, både på brua og ikke minst oppover bakkene mot posten på toppen. 

Resized 20230325 114731

 


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lene Tok denne posten i dag og da var veien ned til Brøholtstranda stengt av veiarbeid.  Hyggelig mann kom forbi og sa at parkeringen nederst bare var for besøkende (var også skilt om dette at det var privat vei og parkering kun for besøkende) men at det gikk ann å gå langs vannet fra Engershavn.  Jeg prakerte snudde da bilen og dro til Engershavn, trasket avgårde på en sti som gikk i retning posten. Etter mye opp og ned befant jeg meg bare ved utgangspunktet og skjønte at jeg måtte gå veien rundt - myyyye asfalt.  Tok sykkelen og det ble 6 km sykling tur/retur.  Dette til info 🙂


   
SvarSitér
Del dette