Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-19 Ingeborgsetra

8 Innlegg
7 Deltakere
27 Liker
810 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

 Taket på Ingeborgsetra:

5BE9EF4F CF29 406F A812 A4FFD27E2B2F

Setra:

F9C0AD0B 4C6B 42DD 829D F0355B8EB4C2

 

 

D31484A5 5F92 426B A813 C23A1E945432

Åsahytta, en speiderhytte:

82B9AF1F AE92 46D3 A379 5059DAD71639

Hogstfeltet de siste ca 300 m før Ingeborgsetra. Stubdalskampen i bakgrunnen til høyre:

FDBD4FCC 9337 44E8 B6BC 13E71F2296D2

Rimelig forfallent her. 
Vi kom fra Jaklefoss i nordvest, først langs Nedre Flagveien (veiene i området er nylig blitt skiltet), så på grei sti forbi Åsahytta og hytta som heter Eventyret på kartet. Vi tok av fra Damtjern-veien ved en hytte og sti som står på kartet, rett vest for Ingeborgsetra. Hytta er nesten en rønne og stien nesten ikkeeksisterende, men det er bare snakk om ca 300 meter - mer enn nok til å bli skikkelig våt av kjerr og gress som er bløtt av yr og tåke. 

En flott post med historisk sus. 
Returen la vi opp trillestien og langs Langtjernveien. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Liv Paltiel, Synnøve Kjærstad, Kristin Bøe og 3 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Det er lett å finne setra, til gjengjeld er post-tavlen godt gjemt. Mellom kvistene på baksiden (sett fra setra) av en stor gran. 

Det er kanskje en grunn til at den ikke skal synes på setervollen, men da kunne det være litt mer informasjon om hvor man skal lete!


   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

@falken jeg fomlet også en del rundt før jeg fant posten, snublet i sauegjerdet(selvsagt, men jeg drar sjelden av sted uten plaster - sikkert lurt i mitt tilfelle). I det minste nevnte de noe om retningen - det hjalp - men likevel ble det litt surr....litt av sjarmen på en måte 🙂


   
SvarSitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

Var der i dag som nr en av fire poster på en fin dag, og dette var nesten en drive-in post. Litt vått i terrenget rundt.


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Meget fin post. Møtte et annet kjentmannsjeger-par på posten. Dette var deres 17. post i heftet mens det var mitt 31. Typisk samtaleemne mellom kjentmannsjegere. Det, samt hvor mange hefter vi har tygget oss gjennom.

Jeg brukte 5 minutter på å finne selve posten 🙂 Ser flere andre har slitt med det samme. No problem.

Karl Georg


   
Kristin Bøe, Liv Paltiel og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

Turistforeningens årbok for 1924 har en lengre artikkel om "Skogfinnene i Nordmarken". De var ikke populære, og i 1686 tok fogden vitneforklaringer om finnene i Norderhov.  "Ingeborg Setter"  benevnes "en "huusmands sæde" og var bebodd av en finneenke, som hadde fogd Jacob Luts bevilling til å rydde der. Ikke så sannsynlige at en finneenke het Ingeborg, så opprinnelsen til navnet ligger nok lengre tilbake.


   
Kristin Bøe og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dagens første post. For en gangs skyld kunne jeg bruke kartet i heftet, det gikk helt greit å finne frem etter dette! Fulgte veien forbi demningen og tok veistumpen mot venstre overfor hyttene. Stien oppover var ganske opptråkket nå og ikke vanskelig å finne. Da jeg kom ut i hugstfeltet tok jeg stien mot venstre som gikk i utkanten av feltet og snart så jeg husene. Enig i at posten kanskje er i overkant gjemt, når du kommer overfor to etasjeshuset i  skogen er det noen store graner, du må snu deg mot setra igjen for å se posten.

Ingunn


   
Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Jeg lot Holmenkollsøndag være Holmenkollsøndag og lot ungdommen sloss i fred langs løypa. Da var det adskillig fredeligere og mer idyllisk dypt inne på Krokskogen. 

Hadde dagstur på hytta på Kuvlia og fikk en veldig fin runde til Damtjern og Ingeborgsetra før turen gikk til Løvlia og Noreledningen, i alt et par og tyve km. 

5-6 minus og knallhard skare gjorde det lett å trave opp til setra, men litt skummelt ned igjen. Måtte ta av skiene et par steder mellom trærne. 

Spennende med en gammel forfallen seter, litt trist, men mange koselige hytter i nærheten fører jo på en måte tradisjoner videre. 

Takk for turen! 

20240310 110721

Dagens utsikt fra setra:

20240310 110736

 


   
Nina Didriksen, Gunnark, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette