Taket på Ingeborgsetra: Setra: Åsahytta, en speiderhytte: Hogstfeltet de siste ca 300 m før Ingeborgsetra. Stubdalskampen i bakgrunnen til høyre: Rimelig forfallent her. En flott post med historisk sus. Hilsen Nina Det er lett å finne setra, til gjengjeld er post-tavlen godt gjemt. Mellom kvistene på baksiden (sett fra setra) av en stor gran. Det er kanskje en grunn til at den ikke skal synes på setervollen, men da kunne det være litt mer informasjon om hvor man skal lete! @falken jeg fomlet også en del rundt før jeg fant posten, snublet i sauegjerdet(selvsagt, men jeg drar sjelden av sted uten plaster - sikkert lurt i mitt tilfelle). I det minste nevnte de noe om retningen - det hjalp - men likevel ble det litt surr....litt av sjarmen på en måte 🙂 Var der i dag som nr en av fire poster på en fin dag, og dette var nesten en drive-in post. Litt vått i terrenget rundt. Meget fin post. Møtte et annet kjentmannsjeger-par på posten. Dette var deres 17. post i heftet mens det var mitt 31. Typisk samtaleemne mellom kjentmannsjegere. Det, samt hvor mange hefter vi har tygget oss gjennom. Jeg brukte 5 minutter på å finne selve posten 🙂 Ser flere andre har slitt med det samme. No problem. Karl Georg Turistforeningens årbok for 1924 har en lengre artikkel om "Skogfinnene i Nordmarken". De var ikke populære, og i 1686 tok fogden vitneforklaringer om finnene i Norderhov. "Ingeborg Setter" benevnes "en "huusmands sæde" og var bebodd av en finneenke, som hadde fogd Jacob Luts bevilling til å rydde der. Ikke så sannsynlige at en finneenke het Ingeborg, så opprinnelsen til navnet ligger nok lengre tilbake. Dagens første post. For en gangs skyld kunne jeg bruke kartet i heftet, det gikk helt greit å finne frem etter dette! Fulgte veien forbi demningen og tok veistumpen mot venstre overfor hyttene. Stien oppover var ganske opptråkket nå og ikke vanskelig å finne. Da jeg kom ut i hugstfeltet tok jeg stien mot venstre som gikk i utkanten av feltet og snart så jeg husene. Enig i at posten kanskje er i overkant gjemt, når du kommer overfor to etasjeshuset i skogen er det noen store graner, du må snu deg mot setra igjen for å se posten. Ingunn
Vi kom fra Jaklefoss i nordvest, først langs Nedre Flagveien (veiene i området er nylig blitt skiltet), så på grei sti forbi Åsahytta og hytta som heter Eventyret på kartet. Vi tok av fra Damtjern-veien ved en hytte og sti som står på kartet, rett vest for Ingeborgsetra. Hytta er nesten en rønne og stien nesten ikkeeksisterende, men det er bare snakk om ca 300 meter - mer enn nok til å bli skikkelig våt av kjerr og gress som er bløtt av yr og tåke.
Returen la vi opp trillestien og langs Langtjernveien.
God tur!