Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-46: Bergvegg ved Svartkulp

8 Innlegg
8 Deltakere
28 Liker
895 Visninger
Torgeir Stenstad
(@ola-dilt)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 67
Trådstarter  

Egentlig en grei post, men med dårlig kart-utsnitt i boka, legger jeg ved et utsnitt fra Ola Dilts o-kart. Fint å gå fra Grønmo og kort vei inn til posten fra Trollvann. Dog lett å rote seg bort i feil dråg.

Bergvegg kart
Bergvegg TSD

 


   
Gunnark, Victor Hansen, Synnøve Kjærstad og 5 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

12.9.22. Vi startet med sykkel fra Bøler-Skullerudstua-Vannverket-Grønmo-Sølvdobla  og  til Trolltjern. Takket være Torgeir Stenstad kartutsnitt av Oppsals orienteringskart Spinnern (1:10000) var det en smal sak å gå  250 meter inn til posten. Tor

 


   
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@tor-sandby Takk for følget i dag. For et par uker siden kom jeg over flere slike lange og høye stup i denne delen av Østmarka. Jeg ble vel så imponert av spesielt et stup på Dølerudåsen! Framtidig post? Som beskrevet i heftet er disse stupa interessante geologisk!


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Her valgte jeg ikke korteste tur. Østmarka er ikke det området jeg er mest kjent i - og siden jeg p.t. er avhengig av offentlig transport - ble det T-bane tur til Skullerud. Da må man gjøre en tur ut av det. Tok turen om Skullerudstua og fant snart skiltet mot Østmarkskappelet og flyktningestien. Den var ganske våt i dag, men kun ett sted en bekk hadde blitt så bred at det bød på litt utfordringer å komme over. De som rydder og merker denne stien skal ha ros, svært godt merket og godt synlig. Dagens føre viste at det kan trengs noen nye klopper enkelte steder.

Fulgte stien frem til Rundvann - her er det flott og det ble spisepause ved bålplassen før jeg tok veien ned mot veien som går fra Grønmo og innover. Vel nede på veien tok jeg til venstre og var snart ved Trollvann. Kom meg over.  Vel over på den andre siden så jeg det som kunne se ut som nok en fjellvegg, Her gikk det to umerkede stier, men siden vi ikke skulle så langt inn fra veien valgte jeg den til høyre som fulgte fjellveggen ett stykke før den gikk over en høyde - litt mot venstre, for så å ta seg ned igjen i samme retning som vi startet. Det lå ett par trær over stien og ikke lenge etter var jeg både ved bergveggen - og posten.  Posttavla er ikke så lett å se når man kommer denne veien da den står med den smale siden mot stien.

Returen gikk ned til Grønmo og lysløypa tilbake til Skullerud, så rundtur ble det.

Ingunn


   
Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad, Vesle-Bernhard og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Tok posten i dag, fra Grønmo utfartsparkering. Det var ca 2 km derfra. Jeg rotet litt, selv med kartutsnittet fra Torgeir, men fant posten etter 5 minutter. Tok også postene 48-50 i dag.


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

 

20221125 163038

En tur med hodelykter en fredags kveld.

Går fint på vei fra Grønmo til Sølvdobla, deretter på blåsti mot Dølerud. Så er det på med lys og orienterer oss ca. der hvor vi skal ta innover fra blåstien mot posten. Over et par knauser, og så står vi ovenfor bergveggen og kikker ned.

Da er det på tide å foreta en "omgående bevegelse" som det heter i forsvaret, for å komme ned i skaret - og der var jaggu posten. Ja, definitivt - uten GPS hadde ikke dette blitt en kosetur i mørket. Så gode er ikke dette laget på nattorientering.

Kjentmannsstien ble fulgt tilbake til blåstien, den går definitivt ikke rett på målet og vi kom ned langt nærmere Dølerud enn der vi tok inn i rett linje på posten.

Flott å se dette landskapet i nattlig lys, og en fin tur ut fra Grønmo. Herved anbefalt!


   
Nina Didriksen, Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@lowe Tok turen inn i dag, startet på Grønnmo og gikk på skøytebane hele veien til snuplassen.  Gikk greit med brodder.  Gikk veien helt til enden og der den lille elven begynner, Hvis det ikke er en bro under isen skjønner jeg ikke hvordan man kommer over der på sommertid. Isen holdt og det gjorde skaren også.  Var noen fine spor å følge hele veien inn til posten.  Veldig greit med kartet til Torgeir, gjorde det hele mer logisk.    

Ps. dette fine sjalet hang pent på en gren ikke langt fra posten; noen som savner det?

sjal

 


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Besøkte denne posten for et par dager siden. Rimelig enkel sak, men det var fort å havne ved en annen av de mange bergveggene i området enn den man skulle til... Forøvrig må det legges til at det er gjort en flott jobb med de gamle avfallsdeponiene på Grønmo - rett sør for der vi parkerte bilen. Grønt gress og et kunstig vann, men ser av omtale at grøntområdet foreløpig ikke kan bebygges eller lignende fordi terrenget under gressmatta synker med litt ulik hastighet. Og "gode gamle" Grønmo er gjort om til et gjenkjennbart mottak med tydelig sortering av de ulike avfallstypene.  De av oss som har vært med en stund, husker sikkert slike steder fra 1960/70-tallet. For min egen del husker jeg fra min barndom avfallsdynga rett ved en mindre nordtrøndersk by (byen navngis ikke av forståelige grunner). Vi må vel kunne si at deler av verden har gått framover....


   
Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette