12.9.22. Vi startet med sykkel fra Bøler-Skullerudstua-Vannverket-Grønmo-Sølvdobla og til Trolltjern. Takket være Torgeir Stenstad kartutsnitt av Oppsals orienteringskart Spinnern (1:10000) var det en smal sak å gå 250 meter inn til posten. Tor @tor-sandby Takk for følget i dag. For et par uker siden kom jeg over flere slike lange og høye stup i denne delen av Østmarka. Jeg ble vel så imponert av spesielt et stup på Dølerudåsen! Framtidig post? Som beskrevet i heftet er disse stupa interessante geologisk! Her valgte jeg ikke korteste tur. Østmarka er ikke det området jeg er mest kjent i - og siden jeg p.t. er avhengig av offentlig transport - ble det T-bane tur til Skullerud. Da må man gjøre en tur ut av det. Tok turen om Skullerudstua og fant snart skiltet mot Østmarkskappelet og flyktningestien. Den var ganske våt i dag, men kun ett sted en bekk hadde blitt så bred at det bød på litt utfordringer å komme over. De som rydder og merker denne stien skal ha ros, svært godt merket og godt synlig. Dagens føre viste at det kan trengs noen nye klopper enkelte steder. Fulgte stien frem til Rundvann - her er det flott og det ble spisepause ved bålplassen før jeg tok veien ned mot veien som går fra Grønmo og innover. Vel nede på veien tok jeg til venstre og var snart ved Trollvann. Kom meg over. Vel over på den andre siden så jeg det som kunne se ut som nok en fjellvegg, Her gikk det to umerkede stier, men siden vi ikke skulle så langt inn fra veien valgte jeg den til høyre som fulgte fjellveggen ett stykke før den gikk over en høyde - litt mot venstre, for så å ta seg ned igjen i samme retning som vi startet. Det lå ett par trær over stien og ikke lenge etter var jeg både ved bergveggen - og posten. Posttavla er ikke så lett å se når man kommer denne veien da den står med den smale siden mot stien. Returen gikk ned til Grønmo og lysløypa tilbake til Skullerud, så rundtur ble det. Ingunn Tok posten i dag, fra Grønmo utfartsparkering. Det var ca 2 km derfra. Jeg rotet litt, selv med kartutsnittet fra Torgeir, men fant posten etter 5 minutter. Tok også postene 48-50 i dag. En tur med hodelykter en fredags kveld. Går fint på vei fra Grønmo til Sølvdobla, deretter på blåsti mot Dølerud. Så er det på med lys og orienterer oss ca. der hvor vi skal ta innover fra blåstien mot posten. Over et par knauser, og så står vi ovenfor bergveggen og kikker ned. Da er det på tide å foreta en "omgående bevegelse" som det heter i forsvaret, for å komme ned i skaret - og der var jaggu posten. Ja, definitivt - uten GPS hadde ikke dette blitt en kosetur i mørket. Så gode er ikke dette laget på nattorientering. Kjentmannsstien ble fulgt tilbake til blåstien, den går definitivt ikke rett på målet og vi kom ned langt nærmere Dølerud enn der vi tok inn i rett linje på posten. Flott å se dette landskapet i nattlig lys, og en fin tur ut fra Grønmo. Herved anbefalt! @lowe Tok turen inn i dag, startet på Grønnmo og gikk på skøytebane hele veien til snuplassen. Gikk greit med brodder. Gikk veien helt til enden og der den lille elven begynner, Hvis det ikke er en bro under isen skjønner jeg ikke hvordan man kommer over der på sommertid. Isen holdt og det gjorde skaren også. Var noen fine spor å følge hele veien inn til posten. Veldig greit med kartet til Torgeir, gjorde det hele mer logisk. Ps. dette fine sjalet hang pent på en gren ikke langt fra posten; noen som savner det?