Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-27 Barlindhøgda 524

7 Innlegg
7 Deltakere
22 Liker
888 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Kanskje en overdrivelse å kalle dette alle repetisjonsposters mor, men det er i alle fall herlig å kunne vende tilbake til en gjenoppstanden post fra de mørke, halvglemte 80-årene med blå kort da bønnetellerfløyen i Skiforeningen klarte å få nedlagt kjentmannsmerket. Her er en gammel historie om denne flotte åsen.


   
Synnøve Kjærstad og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg tok denne posten fra nordsiden under et raid postene 22-28. Det tok ca 30 min å traske opp. Jeg startet der blåstien kan følges 100 meter mot posten. Deretter gikk jeg gjennom et skogsfelt. Bonden har ryddet skogsfeltet meget godt så det var lett å gå der. Til slutt var det bare å følge retningen til toppen. Det tok 25 minutter å gå ned igjen. 3 km totalt.

Karl Georg


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@ketilknudsen)
Kjentmann
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 5
 

Jeg tok posten i dag fra sydsiden, samt Bjørnsjøbroen og Middagsdalen ved Fortjern, samt posten ved Skar i Maridalen. Ikke mye omveier! Barlindhøgda er nok lettere fra nord. Jeg gikk nedre sti på sydøstsiden fra den anviste parkeringsplassen. Egentlig nok en gammel tømmervei. Men pass på så du ikke tar feil sti. Man må gå rett nordover fra parkeringsplassen. 20 meter, deretter rett venstre. Da ender man tilslutt i vestre skråning, må gå opp et skar som går bratt opp syd/øst og får en liten klatretur til slutt før man kommer opp på høgda. To jerper fløy opp fra veien og jeg hørte et par til.

Dette innlegget ble endret for 2 år siden 2 ganger av Ketil Knudsen

   
Morten Møst, Synnøve Kjærstad, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

 

E9912E36 6853 42F8 843E A432DC0DED18

En fin tur på ski i altfor mildt vær til å

være februar. Start fra Hakadal, knallhard løype, som ventet. Usmurte smøreski med kortfeller og stålkanter var et bra valg. 
Tok inn blindveien mot Sølvvika, der var det bare truge- og fotspor i snøen. Fulgte så veien som slynger seg på nordsiden av Helgeren, den er heller ikke skiløype, men noen hadde kjørt et hundespann eller snøskuter, så snøen var noe komprimert (fremdeles knallhardt).

Og så! Her begynte moroa! Fra litt bortenfor enden av veien tok jeg meg opp sørryggen på Barlindhøgda. Her var det bare elgspor og to milliarder barnåler. 
En stor glede å komme opp på det åpne toppartiet sør for posten, vakkert!

Samme vei tilbake. Hele herligheten tok fem timer.

Kjentmannspost i knehøyde:

A531F43C 81F6 48D8 9ECE FF78FB0A7C66
5DED3C18 1F74 4EAE BE93 A59A14787BDC

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst, Kari Lohne, Ola Langedal og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@ninad Jeg fulgte rådet til Karl Georg på min jakt etter posten.  Jeg leste hogstfelt og ikke skogsfelt og syntes ikke det var så lett å gå.  Kom meg inn i skogen og enig med at der var det lettere.  På vei ned igjen kom jeg for langt vest (fulgte et gammelt traktorspor som var så lett å gå) og kom ut på veien ca. 500 meter nedenfor blåstien og det var en h... krattskog de siste 2-300 metrene - ikke ta den veien.


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@amvibe)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 5
 

Vi syklet fra Hakadal og endte ved snuplassen på veien som slynger seg nordvest for Helgeren. Derfra så vi et tråkk som gikk nordover fra snuplassen. Fulgte dette, og holdt kursen rett nordover. Vi fant tråkk her og der, og også noen gamle røde bånd. Slik kom vi via åsryggen fram til posten etter en del stigning. Her hadde vi håpet på utsikt så vi kunne stå i dette kulturhistoriske området og følge Bernhard Herres veier over Haklomana og nordover mot Barlindhøgda. Men nei, ingen utsikt. Da må man sannsynligvis til den lavere toppen litt lengre vestover. Men uansett en fin og utfordrende post.


   
Morten Møst, Hans Löwe Larsen, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Vi besøkte cachen på Barlindhøgda i 2006 - den ligger på et flott utsiktspunkt som er verdt besøket. Vi tok forumvertens egen cache på Lønlihøgda og 50-års cachen for forumverten på Storhaug i 2010.

Inspirert av tidligere visitter fulgte vi en egen oppskrift på dette framstøtet. Parkerte på Elnes statsjon(ish) og vandret på hyggelig vei og blåsti mot høgda. 

Både Bråtan og Kroksund har nå stengt turfolk for adgang over tunet, slik er det blitt. På Bråtan blir vi sent ut i en jungel av planter og med søppel og veltet gjerde liggende i stien, mens på Kroksund går vi nå i kanten av slåttenga - i god avstand fra hus og (manglende) folk.

Videre på god blåsti mot Hakkloa og på akkurat riktig posisjon dro vi inn i terrenget og på gode elgtråkk innover mot toppunktet. Først opp til flotte utsiktspunkt og deretter inn i skogen på toppen. Tilbake til utsikten for lunch og kaffekok. Da var 9 km unnagjort - og det var 9 km tilbake til parkeringen. Kjente artrosen knaket i kneet.....

Underveis fant vi rikelig med kantareller og steinsopp, så da hadde vi et godt minne om turen ved middagen dagen etterpå!

Anbefaler denne langsomme tilnærmingen, framfor ekspress sykkeltur - som selvsagt heller ikke er så gæ'ernt!

Nok en god dag i skogen.

Skjermbilde 2023 07 30 140345

   
Nina Didriksen, Gunnark og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette