Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-17 Kabelbane Butleren

6 Innlegg
4 Deltakere
7 Liker
714 Visninger
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
Trådstarter  

Kveldstur 9.9.22 med 11-åringen. Dette var en flott debutpost på den nye boken! Vilt, vakkert og langt fra folk i hjertet av Krokskogen. 

På vei til hytta stoppet vi ved Svarten dam. Krysset dammen og fulgte Svartens bredd nordover. Det var en dum snarvei viste det seg. Hogstfelt og myr = omvei, ikke snarvei. Kom oss omsider bort på traktorveien som leder nordover mot Butleren, og da var det grei skuring. 

Litt vanskelig å finne sti siste stykke ut til odden, men det er et tips å følge traktorveien helt ned til vannet litt nord for posten.

Morsom og spennende historie om kabelbanen. Vi nøt kjeks og saft, og returnerte samme vei.

Takk for turen!

KM 22 17 2

Svarten dam

KM 22 17 3

Stille svarte Svarten

KM 22 17 1

Kabelbanen


   
Synnøve Kjærstad, Nina Didriksen, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@Jokkolokko, kan traktorveien sykles (og da snakker vi mer type kjerring enn fulldemper)?

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
Trådstarter  

@ninad Njaaaaaa, ikke hele veien. Partier med både myr og stein.
Og jeg krysset over til traktorveien fra Svarten. Vet ikke hvordan den er fra Kringlas nordside og opp mot Svarten. 
Men parkerer man sykkelen ved Svarten Dam er siste par kilometer en veldig grei gå-tur. Lykke til!


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg tok denne på et sykkelraid fra Sørkedalen. Jeg gikk av sykkelen der blåstien krysser grusveien syd for posten. Jeg fulgte blåstien/rødstien til jeg var 100 meter fra posten. Deretter var det bare å bushe 100 meter. Fin post!


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Her ble det gjenbesøk, på ski, på en fantastisk dag i skuterløyper. 

Vi startet fra Damtjern og gikk over Storflåtan, forbi vakre Furutangen i Vesleflåtan, langs Bleiksjøen og ned til Butleren. Ved posten traff vi to andre, de samme som husket Vipps-nummeret for parkering (vi hadde glemt å betale, kom vi på etter et par kilometer - og da kom disse gående).

Etter klipping og en brødskive siktet vi oss inn på løypa over Svarten. Turfølget gikk etter de to over isen, mens ispysa begynte med landløypa.

Svarten-Rumpa-Vesleflåtan, bare helt nydelig!

Søkte forresten opp det gamle forumet og fant innlegget om samme sted 4.10.2008, da var det gullposten. 

 Fint ved Vesleflåtan:

11206F2E 8D50 4907 87CB 905F087D4C79

V for Vesleflåtan! De karakteristiske trærne på Furutangen:

CBEF4F51 4CFC 4C93 9A40 68188517E441

Postene i henholdsvis 2023 og 2008:

D147EA20 8713 4BFD 8D9C E0CA72986066
BC80CD9D 78B4 42D2 A789 CB7B59D6F0DA

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Jokkolokko og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

I min iver etter å komme på postjakt igjen glemte jeg å sjekke sidene her. Kom på sykkel og parkerte ved Svartendammen. Herfra går det nå en merket blåsti som leder inn til den "traktorveien" som andre har omtalt. Litt vått noen steder, men fine stier. Etter å ha passert høyspentlinjene tok jeg meg ned til posten. Anbefales ikke. Kommer du denne veien, følg blåstien/skiløypa  lenger opp og ta deg ned til posten etter at du har gått nedover på denne.

Jeg tok meg en pause på posten og da kom det to andre jegere også, de hadde kommet nordfra. Ved posten lå det en rull med kabler - forsøpling, . disse kunne gjerne vært fjernet. Gikk opp til stien fra posten og ellers samme vei tilbake til sykkelen.

Ingunn


   
SvarSitér
Del dette