Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-46: Bergvegg ved Svartkulp

9 Innlegg
9 Deltakere
30 Reactions
1,923 Visninger
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 27 år siden

20221125 163038

En tur med hodelykter en fredags kveld.

Går fint på vei fra Grønmo til Sølvdobla, deretter på blåsti mot Dølerud. Så er det på med lys og orienterer oss ca. der hvor vi skal ta innover fra blåstien mot posten. Over et par knauser, og så står vi ovenfor bergveggen og kikker ned.

Da er det på tide å foreta en "omgående bevegelse" som det heter i forsvaret, for å komme ned i skaret - og der var jaggu posten. Ja, definitivt - uten GPS hadde ikke dette blitt en kosetur i mørket. Så gode er ikke dette laget på nattorientering.

Kjentmannsstien ble fulgt tilbake til blåstien, den går definitivt ikke rett på målet og vi kom ned langt nærmere Dølerud enn der vi tok inn i rett linje på posten.

Flott å se dette landskapet i nattlig lys, og en fin tur ut fra Grønmo. Herved anbefalt!

Nina Didriksen, Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 7 år siden

@lowe Tok turen inn i dag, startet på Grønnmo og gikk på skøytebane hele veien til snuplassen.  Gikk greit med brodder.  Gikk veien helt til enden og der den lille elven begynner, Hvis det ikke er en bro under isen skjønner jeg ikke hvordan man kommer over der på sommertid. Isen holdt og det gjorde skaren også.  Var noen fine spor å følge hele veien inn til posten.  Veldig greit med kartet til Torgeir, gjorde det hele mer logisk.    

Ps. dette fine sjalet hang pent på en gren ikke langt fra posten; noen som savner det?

sjal

Nina Didriksen, Kristin Bøe og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden

Besøkte denne posten for et par dager siden. Rimelig enkel sak, men det var fort å havne ved en annen av de mange bergveggene i området enn den man skulle til... Forøvrig må det legges til at det er gjort en flott jobb med de gamle avfallsdeponiene på Grønmo - rett sør for der vi parkerte bilen. Grønt gress og et kunstig vann, men ser av omtale at grøntområdet foreløpig ikke kan bebygges eller lignende fordi terrenget under gressmatta synker med litt ulik hastighet. Og "gode gamle" Grønmo er gjort om til et gjenkjennbart mottak med tydelig sortering av de ulike avfallstypene.  De av oss som har vært med en stund, husker sikkert slike steder fra 1960/70-tallet. For min egen del husker jeg fra min barndom avfallsdynga rett ved en mindre nordtrøndersk by (byen navngis ikke av forståelige grunner). Vi må vel kunne si at deler av verden har gått framover....

Morten Møst og Gunnark likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Prominent Member Administrator
Innmeldt: 5 år siden

Super post, dette, ikke minst i fint sommervær. Jeg hadde med Torgeirs kartutsnitt for sikkerets skyld, men det viste seg at kjentmennstråkket er blitt til en tydelig og troverdig sti nedover mellom "ribbene". Også vel verd å dvele litt ved Trollvatnet. Svartkulpen så vi derimot ikke noe til, det var såpass vått i terrenget etter den siste tidens regn at vi ikke gikk lenger mot øst enn høyst nødvendig.  

IMG 6860
IMG 6833

.

Nina Didriksen og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 2 / 2
Del dette