Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-02 Klunken

10 Innlegg
9 Deltakere
28 Liker
1,037 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  
 
Etter Lahellholmen dro vi til post 2. Ettersom vi skulle til Ski etterpå tok vi sikte på Haukelia P i Imarka-appen, nord for Spikkestad. Det står skilt om kr 30 i bompenger, men i Vipps var det kr 50, så kanskje burde vi ha gravd opp de myntene som ligger i bilen til slikt bruk (snart er del ubrukelige).
P-plassen var fylt med tømmer, men vi fant en lomme lenger bort (heldigvis ble ikke bommen der låst mens vi var på turen).
 
Syklene ble lastet av og så bar det nordover på Kjosmyrveien, bl.a. forbi avstikkeren til ROS-hytta. I krysset sør for Heggsjø dreide vi sørover og etter rundt en kilometer kom vi til blåstien som førte oss over en bitteliten bro og mot hytta Klunken. 
 
Litt grå utsikt, litt vått i luften og et par-tre HLF, med andre ord en helt vanlig dag på km-jakt. Cachen fant vi også, deretter var det bare å tråkke tilbake til bilen, kjøpe boller og besøke tredjekvinn i turgruppa, hun sitter hjemme med nytt kne (og nå også med nytt km-hefte).

0888A816 1DC1 446A B86B 76DD86137E84

 

6C80A0D6 DE3F 4FDF 8E70 765126F9CBDA

 

36ED22C8 C2CF 496B AC10 788DF22EC455

81C4175D FD8B 4BD4 AC39 FE0481554037

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Ingeborg Roald, Liv Paltiel og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Etter besøk på Lahellholmen gikk turen hit. Jeg valgte en annen innfallsvinkel enn Nina. Jeg kjørte opp til P-plassen som heter Myrvold også benevnt Skapertjern. Fra hovedveien er det skiltet Gullhaugkleivene. Her har jeg parkert før.

Fulgte veien innover til Skapertjern og løypa langs vannets østside til jeg kom til nordenden, her tok jeg vestover på blåmerket sti til jeg kom omtrent opp på høyeste punkt, her går det en fin, umerket sti nordover (denne hadde jeg gått før til Klunken og er avmerket på mitt kart Kjekstadmarka 1:20 000)). Kommer etter hvert ut på en skiløype, tok til høyre (østover) til skiltstaken. Har var det også satt opp ett skilt med Klunken. Fulgte veien nordover til ny blåsti og tok denne til venstre, snart var jeg på målet. Ingen beboere her i dag og jeg nøt den fine utsikten før jeg tok blåstien videre og ned mot Skapertjern og p-plass igjen. Slik ble det en rundtur.

Ingunn 

 

Dette innlegget ble endret for 2 år siden av Ingunn Sætervadet

   
Kristin Bøe, Kari Lohne, Hans Löwe Larsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Beklager, kartet skal selvfølgelig være Kjekstadmarka 1: 20 000.

Ingunn


   
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Da har vårt lag vært på tur igjen. Post nummer 02 i denne boka ble vår andre post - det er alltid små tilfeldigheter å glede seg over...

Det er to innlegg før oss som har vært sitt utgangspunkt - og vi tok det tredje - med parkering i starten av Lyfjellveien. Før bommen er dt parkering  med plass til ca. 5 biler, 6 dersom det brukes kreativitet i forhold til naturen rundt og hva biler er designet for...

Da var det vandring på Lyfjellveien inntil den sluttet, deretter på en eldre skogsbilvei inntil blåstien opp til Klunken krysset veien. Krevde ikke mye orientering, dette. Turen er på en liten mil.

Hytta er ikke akkurat noe jeg ville betalt for å bo i, men den har flott beliggenhet. Morsomt å komme til slike plasser. Hytta er tydeligvis et turmål, for det var mye folk der da vi kom, og det kom og gikk grupper med turgåere jevnt og trutt. Ingen av dem viste den minste interesse eller nysgjerrighet i forhold til plakaten som var kommet opp. Lokale ignoranter, med andre ord.....som ikke forstår hvilken begivenhet de har fått i sin egen bakhage!

Så ble geocachen funnet, og dermed ble vi også funnet av HLF. Det var bare å rømme tilbake til platået ved hytta.

I beskrivelsen til cachen står det at det "Fra slutten av jan til mars hender det at det er oppkjørt skiløype opp til Klunken." Men som det står i boka - sannsynligheten for at du må tråkke selv er stor. 


   
Kristin Bøe, Morten Møst, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg parkerte ved boligfeltet på Reistad, der bomveien går til skytebanen. Derfra var det kun 2 km joggetur hver vei, dvs. tur på totalt 4 km. Fint område!

Karl Georg


   
Gunnark likte dette innlegget
SvarSitér
(@kristin)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 43
 

Hei! Jeg vet at jeg en gang har nevnt at jeg aldri har angret på at jeg dro ut på tur...men i dag var jeg ganske nær ved å angre litt da jeg parkerte ved Gjellebekk. Det sprutregnet og jeg satt i bilen noen sekunder før jeg kom på at det er jo egentlig helt perfekt vær å teste regntøyet i!

Gjellebekk

Jeg har jo testet det før, men ikke i øsende regnvær så jeg satte av sted langs Lyfjellveien(tenkte det var lurt med litt fast grunn under føttene i dette været). Regntøy og sko holdt fint og jeg fikk etter hvert oppholdsvær på turen, tok blåstien forbi hytta tilbake til bilen. Vått, vindstille og riktig fredelig - møtte ingen i dag og det var vel ikke så merkelig, kanskje 🙂

Klunken

   
Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@karlgeorg Tok muligens samme rute! Først blåstien opp bratta (sleipt i dag!), så forbi ei hytte og litt nedover før stien til Klunken. Stille der. Det repareres  på taket? Tilbake snarveien til skytebanen.


   
Kristin Bøe likte dette innlegget
SvarSitér
(@audrmagnussen)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 23
 

@skogtroll Valgte Ingunns utgangspunkt og rute i dag (Skapertjernveien). En nydelig trasé og skogen på sitt vakreste. Tørt og fint (bortsett fra det lille stykket på rød skiløype). Ingen leietakere på hytta så det ble matpakkelunsj med utsikt på vollen, der det etterhvert kom flere KM-jegere. Herlig å være i gang!

Dette innlegget ble endret for 12 måneder siden av Aud Repstad Magnussen

   
Kari Lohne, Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

 

KlunkenKjekstad

Jeg tar jo postene to ganger - så nå passet det godt med en tur til Kjekstadmarka igjen. 17. mars 2024, dagen etter snøstormen.(Ellers har det vært en utfordrende tid for vinterKMposter i år!). 
Vel, vi dro sydover på fine løyper fra Gjellebekk. Da vi kom til svingen (et stykke før blåstien) husket jeg at her gikk jeg forrige gang på ski - uten problemer. Men nå fant jeg ingen skispor. Masse snø og en masse halvfuktig snø, som dalte nedover meg. Da jeg til slutt måtte ake meg ned en bratt bakke og klyve gjennom en  åpen bekk - begynte jeg virkelig å føle en mild fortvilelse. 
Men naturligvis. Det er jo ikke lange turen. Hytta dukket opp og tilbaketuren fulgte jeg blåstien. Her er det noen bratte, steinete kneiker, men det går bra hvis en er forsiktig.

Dette innlegget ble endret for 4 uker siden av Beate Heilemann

   
Nina Didriksen, Wenche Melbye, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Årets siste skitur (i lavlandet)? Ganske sikkert.
Masse fin nysnø torsdag, og supert føre fre-lør. I morges var det derimot 5 varmegrader, tåke og vått i løypene, men det er jo bonus med skitur en uke uti april. 

Parkerte på Gjellebekk og gikk hovedløypa innover. Rett før blåstien skulle gå opp til Klunken fulgte jeg et traktorspor/bekkeleie og snøen holdt utrolig nok, så det var kjempefint å gå på ski helt frem. 

Trolsk hytte besiktiget i tåka, og retur samme vei. Det ble 7,5 km på en snau time.

Så videre til post 1 og 3 for  åfullføre Lier-trippelen. 

Takk for turen! 

20240407 103231
20240407 105733

   
Nina Didriksen og Wenche Melbye likte dette innlegget.
SvarSitér
Del dette