Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-28 Varingskollen

8 Innlegg
7 Deltakere
19 Liker
873 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Post 22-28 Varingskollen

B8C9A642 621A 46E3 A7D5 63390979783A
1BC7C14E 08ED 4A8D BADD 1A4EF911F6A6

Denne ble omtalt i en lokalavis for flere måneder siden, og i mangel av andre planer tok jeg sjansen på at den var satt ut nå, dagen før dagen. Det var den, og det var flere ute i samme ærend som meg i dag. 

Posten står litt bortenfor et stikryss litt bak selve toppen. Det er åpent og lett å få øye på den, synes jeg. 

Turen gikk mer eller mindre rett opp alpinbakken, og med staver, til en forandring. Fint å bruke armene litt. 

Jeg synes også det er fint å bruke sykkel på tur til Varingskollen. Da går det an å sykle på veien vest for kollen, den mellom Ørfiske og Hakadals verk, enten du kommer fra Oslobyen eller fra nordligere deler av Nordmarka. Noen få kilometer på blåsti til fots og så er du på toppen (og ved posten nå).

Nytt i år er at klippetangen er tilbake, og at de har toårsperiode, det står «2022-2024».

På toppen holdt noen glade radioamatører hus i en liten hytte. Var litt nysgjerrig på dem, men motet sviktet og det angrer jeg selvfølgelig på nå.

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Ingeborg Roald og Liv Paltiel likte dette innlegget.
Sitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Det er vel en overdrivelse å snakke om folkevandring til Varingskollen, men jeg har i hvert fall hørt fra én annen kjentperson som også har vært der etter å ha lest i Varingen om den kommende posten der. Etter mange år med gåposter, skiposter, kanoposter med mer, kan man her snakke om en skiheispost?


   
Kristin Bøe, Nina Didriksen og Ingeborg Roald likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

«Folkevandring» får være ditt ord, jeg skrev bare at det var flere som tok posten lørdag 🙂 Ja, du kan, i sesongen, ta skiheisen opp og så gå ned og bort til posten, det er vel bare snakk om 200-300 meter. Tror de selger enkeltbilletter, selv om de pleier å være forholdmessig dyre.

Kanskje det faktisk er en ok turstart? Tog eller buss til Varingskollen, heisen opp og så på ski hjemover? Takk for god idé!

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe og Ingeborg Roald likte dette innlegget.
SvarSitér
(@synnove-kjaerstad)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 69
 

I dag var det ikke folkevandring til denne posten. Vi gikk fra parkeringen innerst i Tumyrveien og så bare fem andre på hele turen. Vi hadde matpause på Veslekollen på veien opp og plukketyttebærpause på veien ned. Ikke sol i dag, men flott utsikt i alle retninger i løpet av turen.

Synnøve


   
Liv Paltiel, Kristin Bøe, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

Valgte traseen til høyre for der var det ikke like bratt som rett opp. Mange høydemetere. Varingskollen ligger på 546 m. Det var utrolig mange som la søndagsturen opp dit i dag. Varmestua på toppen er åpen på søndager. Morsomt å komme inn der  - utenom sesongen! Posten var greit plassert for oss som hadde  den som mål. Synes det ble en flott tur. Veldig interessante opplysninger også i heftet!


   
Hans Löwe Larsen, Liv Paltiel, Kristin Bøe og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var siste post i raidet til postene 22-28. Jeg var så dyktig sliten at jeg brukte nesten 30 minutter fra grusveien og opp til posten. Det er i underkant av 2 km å gå på blåsti hver vei fra grusveien nord for Ørfiske.

Karl Georg


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Fortsetter med ennå en post tatt på snø. (Søndag 30. april 2023)
Dro av sted med "buss for tog". Og måtte derfor gå et relativt langs stykke på vei fra Hadelandsveien til Varingskolløypene. Så var det å finne "Familieløypa" fra langrennstadioen. Det gikk ikke så greit i begynnelsen fordi Hakadal IL har en 3,6 K lysløype som går opp og ned og rundt omkring i et ganske kupert terreng. Heldigvis traff jeg en eldre, lokal person som hjalp meg. På rett vei var allting greit. Massevis av snø. Jeg kan ikke huske at det har vært så mye snø rundt 1. mai i Osloområdet noen gang i min tid. Føret var litt vanskelig. Der solen kom til var det mykt og deilig, men der hvor det var skygge (og det er det gjerne i tykk skog) - så var det hardt og skarpt. Begynte å grue meg til tilbaketuren. Jeg kom i snakk med noen kjekke karer med randone-utstyr fra posten. De var på sin tredje rundtur den dagen. Jeg så på dem med beundring der de kravlet rett oppover. De oppfordret meg til å ta Ola-løypa (den bratteste) tilbake. 
Jeg var litt i tvil. En ting er slalomski, noe annet et løypeski - selv om de har stålkanter. Med hjertet i halsen startet jeg nedover. Oppdaget fort at det var i bratteste laget. Feiget ut og gikk ned bakken på beina. Egentlig nokså vanskelig fordi slushet i begynnelsen av bakken ble glatt og sleipt på sluttet. Så lå jeg i solsteken  og koste meg

Varingskollen

i nærheten av Varingskollen stasjon og ventet på Gjøvikbanen, som hadde begynt å gå igjen.

Dette innlegget ble endret for 12 måneder siden av Beate Heilemann

   
Nina Didriksen, Hans Löwe Larsen og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Friskt i minne var vår tur opp alpinbakken Marikollen i 2019 for å ta "Marikollslottet". Varingskollen er brattere og lengre, så det var bare å ta fatt. (Marikollen 800 meter lang, 134 høydemeter, Varingskollen 1600 meter lang, 350 høydemeter)

Den gangen var det varm sol og en mengde sommerfugler som omga oss - denne gangen var det fluer og vann. Vått er en beskrivelse som dekker.

Vi parkerte på P1 og bestemte oss for rød løype opp.

Det ble en merkverdig fin tur oppover likevel, mange som bruker denne traseen som tur- og treningsløype. Med beskrivelsen i boka om de ulike slepene kunne vi orientere oss, velge alternative veier og se historie rundt oss overalt. Det var gøy.

På toppen var selvsagt en sliten, men flott hytte. Nå med eksklusiv vannpost (Voss vann - dra hjem, her er du utkonkurrert!).

Ned igjen en annen vei enn opp - nok en fin dag i skogen. Litt sopp underveis også!


   
SvarSitér
Del dette