Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Generell debatt om postene 2022-2024

31 Innlegg
14 Deltakere
49 Liker
2,221 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Den nummererte hovedenyen for postene er flyttet til egen tråd, mens generelle ytringer om den nye boka går her. 

Dette emnet ble endret for 2 år siden 2 ganger av Anonymous

   
Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Etter å ha bladd litt i det nye heftet sier jeg «hurra»! Bladbunaden er lettere fornyet. De har valgt å ha litt kortere tekster nå enn i de foregående heftene, noe jeg er glad for. Dessuten har de tatt med mellomtitler og egne avsnitt for adkomstforslag og postplassering. 

Utvalget av poster ser spennende og variert ut, et par Ormtjern og noen koller blant mye annet. Kjerkeberget er et spennende sted, litt i slekt med Merråsen, men med enda finere omgivelser, synes jeg. 

Det er blitt sagt at kjentmannspostordningen startet i 1962. Da er det seksti år siden, men tro hvorfor det ikke nevnes i heftet?

Gleder meg uansett til nye turer. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst og Ingeborg Roald likte dette innlegget.
SvarSitér
(@geirka)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 1
 

Mangler registreringsskjema i alle bøker eller er det bare i vårt eksepmlar? Siste nummererte side i boka vår er s. 124, med GPS-koordinatene, og så følger ytterpermen.


   
Adam Laszczynski likte dette innlegget
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@ninad Jeg hadde også ventet at 60 år hadde vært markert både ved tekst og som repetisjonsposter i noen tilfeller? Historieløst? En del nytt er det, bl.a. kilder. Her er Wikipedia nevnt ofte, men i forumet kan vi sikkert komme med flere kilder?  


   
Morten Møst, Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  
Postet av: @ninad

Det er blitt sagt at kjentmannspostordningen startet i 1962. Da er det seksti år siden, men tro hvorfor det ikke nevnes i heftet?

Postet av: @erikhaugros

@ninad Jeg hadde også ventet at 60 år hadde vært markert både ved tekst og som repetisjonsposter i noen tilfeller? Historieløst? En del nytt er det, bl.a. kilder. Her er Wikipedia nevnt ofte, men i forumet kan vi sikkert komme med flere kilder?  

Kanskje slike jubileer ikke er nevneverdig? Det var heller ikke noe særlig til hurramegrundt i boka for 2012-14, (Håkenstadsagboka)  som etter denne tidsregningen ville vært 50-årsjubileum. I den boka var det fem repetisjonsposter, mens det i den nye er seks, såvidt jeg kan se. Muligheter for tallmagi her - kanskje det blir syv R-poster i kjentmanns-appen 2032-34?

La oss ha i bakhodet at det finnes flere tidsregninger for etableringen av Kjentmannsmerket. En tidsregning som er populær i arrangørkretser begynner i 1990, med det første heftet mer eller mindre i den nåværende form. Send også en vennlig tanke til kleskongen Herman Mehren, som drev på med "kjentmannskonkurranser" godt før Skiforeningen kom inn i bildet i 1962.


   
Hans Löwe Larsen, Ingeborg Roald, Gunnark og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

Jeg kravler og kryper til korset: nå har jeg lett og prøvd meg fram men finner ikke ut hvordan jeg starter på en ny tråd.  Vil skrive om nypost 11 - men får ikke til : HJEEELP !


   
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Gå til forumforsiden.

Finn overskriften/lenken Postene 2022-2024

Oppe til høyre ser du en blå knapp med hvit skrift: "Nytt innlegg"

Du får et nytt vindu, som er "manuskript-arket" ditt.

Under "topic title" skriver du Post 22-11 Vannledningen Småvann-Aurevann

I det neste store vinduet skriver du ditt innlegg. Legg gjere til et par stikkord under "Stikkord", for eksempel Krokskogen, vannveier

Trykk deretter på den blå "Nytt innlegg"-knappen, og jobben er gjort.

Jeg kan ellers anbefale vår "Hjelp her" mappe med mye nyttig: https://www.kjentmannsmerket.org/forum/hjelp-her/


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

@store-bernhard sukk, utrolig at jeg ikke så den der den står å lyser på HØYRE side 😉 - tok en stund men fant den til slutt 🙂


   
SvarSitér
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
 

Ps. syntes det er rart ingen har nevnt at det nå ikke blir "overlappingsår" - det kommer jeg til å savne.  Spurte arrangøren om hvorfor og fikk ett ullent svar om at grunneierne ikke var så begeistret for at de skulle stå i 3 år.  Får vi noe å si så vil jeg stemme for 3 år 😀


   
Hans M. Fagerli og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  
Postet av: @ingeborgpersonligcoach-no

Ps. syntes det er rart ingen har nevnt at det nå ikke blir "overlappingsår" - det kommer jeg til å savne.  

Du kan jo gi folk litt tid til å kommentere. Det er sikkert en del som ikke har anskaffet boka ennå.


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @ingeborgpersonligcoach-no

Ps. syntes det er rart ingen har nevnt at det nå ikke blir "overlappingsår" - det kommer jeg til å savne. 

Jeg skrev det et eller annet sted for noen dager siden. (Under Varingskollen.)

Hilsen Nina
God tur!


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
(@ekalle)
Kjentmann
Innmeldt: 13 år siden
Innlegg: 9
 

@store-bernhard 

Til de som savner en markering av 60-årsjubileet for Kjentmannsmerket kan en artikkel i årboksutgaven av Snø og Ski fra 2006 anbefales. Artikkelen er skrevet av Marianne Reusch og omhandler KMs historie fra starten i 1961/62 til 2006. Publikasjonen er tilgjengelig i Nasjonalbiblioteket og dukker opp på søket

https://www.nb.no/search?q=Kjentmannsmerket&mediatype=tidsskrift  

Søket gir mange treff, men det aktuelle dokumentet ligger ganske høyt i trefflisten, og søket har den bonus at det gir tilgang til (nedlastbare) digitale versjoner av kjentmannsbøkene 1992-2010, med unntak av 1994 (og altså 1990). 

Egil


   
Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @ekalle

Publikasjonen er tilgjengelig i Nasjonalbiblioteket og dukker opp på søket

https://www.nb.no/search?q=Kjentmannsmerket&mediatype=tidsskrift  

søket har den bonus at det gir tilgang til (nedlastbare) digitale versjoner av kjentmannsbøkene 1992-2010, med unntak av 1994 (og altså 1990). 

Egil

Anbefales! Jeg fikk tak i det heftet jeg manglet på den måten (selv om jeg aldri fikk til å skrive ut så det kunne stiftes i midten og bli hefte).

Hilsen Nina
God tur!


   
Ingeborg Roald likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Jeg har startet en ny tråd for diskusjon om kartene som er benyttet i kjentmannsboka og har flyttet innleggene som spesifikt omhandler dette temaet dit.


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Jeg kjøpte kjentmannsboka på Skimuseet 6. september. 

Hadde med meg 3 bøker, som kvalifiserte til gull. Dessverre er Skimuseet tømt for gullmerket for tiden. Jentene der trodde de ville få flere kanskje om 2 - 3 uker. De oppfordret til å sjekke på forhånd.


   
Morten Møst, Ingeborg Roald og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 3
Del dette