Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Generell debatt om postene 2022-2024

31 Innlegg
14 Deltakere
49 Liker
2,240 Visninger
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
Trådstarter  

Forsøkte du Skiforeningens hus (tidligere kalt VM-huset)?


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 
Postet av: @store-bernhard
La oss ha i bakhodet at det finnes flere tidsregninger for etableringen av Kjentmannsmerket. En tidsregning som er populær i arrangørkretser begynner i 1990, med det første heftet mer eller mindre i den nåværende form.

Jeg ser i innledningen at de skriver «.. turguiden Kjentmannsheftet - den syttende …». Så det stemmer med ny tidsregning fra 1990.

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Til info til dere som skal hente merket (eller kjøpe heftet), så er Skiforeningens resepsjon nå bak låst dør. Via oppslag på vinduet ber de folk dra til Skimuseet for å handle. Jeg var så freidig at jeg brukte ringeklokken og heldigvis kom det et menneske ned trappen og slapp meg inn, og de klarte også å grave opp et merke. 

Siden forrige hefte er linjene for dato, valør og signatur blitt borte. Kan det være en forglemmelse eller bevisst? Fra før av vet jeg at de pleier å selge rundt 3000 hefter og at rundt 300 henter merket. 

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad, Hans Löwe Larsen, Vesle-Bernhard og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@toms-naturglede)
Kjentmann
Innmeldt: 4 år siden
Innlegg: 9
 

@ninad Har henta a4-ark hos Skiforeningen for registrering av postene. På dette nye skjemaet er postkodene utelatt. Det tar litt tid å få til korrekt registreringsmetode ser jeg.  

90B122A2 DD05 4901 8F01 B0CB509D9DB8

   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@toms-naturglede Et slikt ark har jeg ikke sett før, selv om jeg har tatt alle postene fra 1990 og også en del urposter. Skal det sendes inn hvis du vil ha merket tilsendt? Men når det står «husk å lagre» virker det som om det er elektronisk (?) - ser dog bretten 🙂 

Jeg har alltid dratt til Skiforeningens kontor og hentet merket (jeg synes det er litt stas og nesten høytidelig - kanskje bortsett fra i høst).

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 18

   
Gunnark, Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@klohne Merkelige greier. Det er jo et skjema i boken, selv om det mangler plass til dato osv. Når de først lager et, mangler plass til kodene. 

Å komme med en artikkel på nett i ettertid … det har ikke falt meg inn å lete etter noe slikt. Kanskje de i kommende hefter bør ha et avsnitt om at folk bør ta en kikk på nett (og oppgi en eksakt lenkeadresse) for eventuelle fremtidige oppdateringer? Eller en frivillig registreringsordning på epost for «nyhetsbrev»?

Hilsen Nina
God tur!


   
Synnøve Kjærstad likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Noen som vet?

Jeg vet at man kan kjøre opp til Tverrsjøstallen fra Jevnaker bla.(det har jeg selv gjort tidligere).  Men så lurer jeg på hvor langt inn man får kjøre. På nordmarkskartet ser det ut til å være bom nord for Gjerdingen, får man kjøre helt inn dit og hvordan er det eventuelt å parkere der. Takk til dere som er godt kjent og kan hjelpe.

Ingunn 


   
SvarSitér
Pål V. Schage
(@paalv)
Kjentmann
Innmeldt: 23 år siden
Innlegg: 49
 

@klohne Lenken er ikke gyldig lenger, nå er nok denne best:

https://www.skiforeningen.no/utimarka/kjentmannshandboken-2022-24/


   
Morten Møst og Kari Lohne likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

@skogtroll du kan kjøre forbi den «nye» DNT-hytta Sandbekkhytta og så er det en bom underveis i retning Rajebråthytta. Tror det er grensen for Jevnaker allmenning, hvis jeg husker rett mht skiltteksten. Der er det imidlertid bare vei uten p-lomme (fritt etter hukommelsen fra siste sykkeltur). Men cirka ved Sandvika tror jeg det er muligheter, der er det en slags rasteplass. Eller ved Sandvikshytta.

Og så kan du kjøre et stykke nedover Sinderdalen, og også nord og øst for Skarvvatnet.

(Beklager sent svar, men jeg har fått noen feilmeldinger i forumet og ikke kommet inn i alle tråder.)

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@falken)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 19
 

 

I høst har jeg funnet de aller fleste postene uten å bruke GPS, men i tåkehavet rundt Næss-bo (Post 22-47) fant jeg det lurt å aktivere min Garmin.

Og da slo det meg, hvorfor er det kalt GPS-koordinater når det er UTM. En GPS-enhet kan vise både UTM-koordinater og geografiske koordinater (lengde og bredde) så "GPS-koordinater" er lite dekkende. 

Man må tilbake til heftet for 2014-2017 for å finne benevnelsen "UTM". Da var det bare rutetilvisning.  Med fullstendige koordinater forsvant UTM.

Neste gang kan dette rettes opp, også med presisering av at det er UTM -sone 32.


   
Hans M. Fagerli og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

@falken Ja, her er du inne på noe Jon! GPS er et satelittnavigasjonssystem. UTM er et kartprojeksjonssystem. De er de mange av. På min gamle "GPS" (ja jeg kaller den det), kan jeg se at de enkelte land også har sine lokale UTM-systemer. Sverige har (eller har hatt) det.

I dag kan vi jo se på mobilen hvor vi er på kartet, og dermed også hvor vi er i forhold til en kjentmannspost. Men jeg klarer ikke legge vekk min "GPS" (som jeg fikk i bursdagsgave i 2004), og legger inn UTM-koordinatene for hver post, uansett om jeg "må" bruke den eller ikke. Noen få ganger er det greit å ha den, for å sjekke hvor langt det er igjen til posten, i det minste i luftlinje og i hvilken retning.

Jeg forstår godt at "KMP-general" Haug i sin tid syntes at eksakte UTM-koordinater ble litt for enkelt for oss - det var kanskje en gammel orienteringsløper i ham som avviste å opplyse om eksakt plassering av postene.

Jeg har for øvrig observert kjentmannspostjegere utstyrt med godt gammelt kompass. Absolutt lurt - hvis man vet hvor man er.


   
Kari Lohne og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@hansf 

Både GPS og kart på telefon er fine hjelpemidler. Selv om jeg selv strever en del med å lære meg å bruke disse - det går forover.

Jeg synes likevel ett kart er nødvendig på tur - særlig i ukjent terreng.  Som kjent kan all teknologi svikte og da er kart og kompass der. Skulle du ikke vite eksakt hvor du er, har du antagelig en formening i forhold til hvor turen startet og hvor du mener å ha gått. Med kompass og kart kan du ta ut en kurs, følger du denne kommer du - i all fall i Oslomarka, "før eller siden" til en merket sti eller løype, eller en vei. Og vil sannsynligvis etter litt tid finne et skilt som viser vei til steder du kan finne igjen på kartet.

Skal du planlegge f.eks. ruter for kjentmannsposter synes jeg ett kart er helt nødvendig. Feltene man får opp på "dubbeditene" er så små at det er vanskelig å legg planer for litt større områder.

Jeg tror ikke tiden er inne for helt å avskrive kart og kompass.

Ingunn


   
Nina Didriksen, Hans M. Fagerli, kjellh og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

@skogtroll Enig.


   
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Papirkart trenger heller ikke lading …

 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Side 2 / 3
Del dette