Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-06 Friskhytta

11 Innlegg
8 Deltakere
22 Liker
961 Visninger
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

Denne har jeg besøkt i dag og den ser like skrøpelig ut i virkeligheten som på bildet i heftet.

Jeg startet på Vestmarksetra (Fransekleiv) og fulgte den blåmerkede stien mot Grønland. Litt dårlig merket i starten, men godt oppgått.

Etter hvert får du en hytte som ser helt grei ut på venstre hånd, den ligger nå åpent til i terrenget. Her begynner det noen relativt bratte bakker, på toppen her tok jeg inn til venstre og litt ned igjen, uthuset synes mellom trærne på litt avstand. Der lå restene.

Hvis du er glad i blåbær og ikke har fått nok hjemme ennå anbefales det å medbringe noe å plukke i. Her var det masse fine, store bær.

Fortsatte til Grønland.

Turhilsen fra Ingunn


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Kari Lohne og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg rotet 10 minutter på denne posten. Jeg gikk først forbi den hytta du ser på venstre hånd. Deretter gikk jeg inn en sti litt lenger oppe og rotet meg fram til posten. Riktig sti lå enda litt lenger opp. Ingunns tips burde vært lest før turen min 🙂

Karl Georg


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

Jeg kom også inn litt for langt ned. Tydelig tråkk i det høye gresset innover, men gå gjerne enda litt lenger opp langs blåstien. Jeg måtte opp en skrent for å finne hytta og posten. Fra hytta gikk jeg svakt oppover og ut på blåstien, det var en enklere vei. 

Jeg syklet Grønlandsveien til midt mellom Roligholet og Stovivollen, der veien krysser en bekk, der går det en umerket sti inn. Den treffer blåstien litt før «postområdet» med den første hytta som er synlig. 

Du kan trykke på bildene, så blir de litt skarpere. 

553AD3CE 0F0C 4308 9F89 1A7B6128104A
2BD2BEB7 16B4 4D05 9252 43673C55B620

10.10.2022

Hilsen Nina
God tur!


   
Morten Møst og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@erikhaugros)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 70
 

@karlgeorg Samme feil her! Greit å finne posten når en tar det riktige tråkket. Deprimerende å se forfallet og all søpla.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@lipa)
Kjentmann
Innmeldt: 12 år siden
Innlegg: 39
 

Jeg syklet til Grønland og litt innover blåstien før jeg tok  beina fatt. Planen var å gå inn fra den lille knekken på stien, og der gikk det et tydelig tråkk som det bare var å følge helt til posten.

Dette ble ikke noen favorittpost for min del.  Som det er nevnt tidligere i tråden, har forfallet kommet langt og det er endel søppel i bua ved siden av selve hytta. Men fint på tur i vårværet, det var det. 


   
Morten Møst og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

En fin dag å vandre i Vestmarka. Det blir varmt opp over liene, men nå nærmer det seg sommer - og det er godt å kjenne på.

Som så mange her tok vi nedre sti, og måtte klatre opp en tilgrodd ur for å komme riktig. 

Det er trist med så langt kommet forfall, og en kan forundres over at grunneier har sagt "OK" til at ens eget forfall blir til turmål for hundrevis av gjester. Det blir vel slik, uten vei og infrastruktur blir det vanskelig etter hvert å motivere for bruk.

Hvordan ville vår kjære eiendomsbransje beskrevet dette stedet? "Sjarmerende oppussingsobjekt"? "selges som det er"...

En fin tur, også til en viss refleksjon over skiftende tider. 


   
Morten Møst og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

En historie om Ufriskhytta.

Dette innlegget ble endret for 6 måneder siden 2 ganger av Morten Møst

   
Kari Lohne, Gunnark, Hans Löwe Larsen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

@store-bernhard Tusen takk for denne. Avspeiler mine egne refleksjoner på en god måte - også vår lett støyende tilnærming og oppførsel ved hytta beskrives kirurgisk presis!

Jeg føler virkelig med gjenferdet av Arne - en skjebne.


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Historien om Friskhytta ble jeg litt berørt av. Min fiskeglade far bygde også en slik hytte da jeg var ca 15 år (ca 1959). Han hadde sett seg ut et tjern i tjukke skogen øst for Støren i Sør-Trøndelag. Like ved vei og et mindre hyttefelt. Det var ikke jeg spesielt begeistret for, så det ble til at vi gikk videre innover fjellet. Omtrent 3 km lenger østover kom vi til mer fjell-likt terreng og et fint tjern. Her ble så hytta bygd. Far var sikker på at her ble det flere hytter. Det ble det ikke. Så gikk årene og "plutselig" var begge "arvingene" bosatt i Oslo med barn som definitivt ikke så seg tjent med å ha hytta i utmarka i Trøndelag. Og hytta var fortsatt den eneste på stedet, og de stiene vi hadde gått var gjengrodd. Til alt hell dukket det plutselig opp et arkitektfirma (Støwer) i Trondheim som hadde som spesialitet å renovere/pusse opp gamle hus og hytter. Utrolig nok kjøpte de hytta (som var en typisk 50-tallshytte), men fortsatt lå den 3 km fra "folk". Det ble bygd på en "oppstue". Hva situasjonen er i dag vet jeg ikke, men hytta står i alle fall. 


   
Nina Didriksen og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 284
 

I dag ble det en miniekspedisjon gjennom Vestmarka etter overnatting på den nye DNT-hytta Svartpoten. På fjellski gikk vi ut av oppkjørte løyper og hit til ruinen, så turfølget kunne få klippe posten. 

«Artig» videre ned Myssmørkleivene på ski. 

IMG 3610
IMG 3608
IMG 3609
Dette innlegget ble endret for 4 måneder siden av Nina Didriksen

Hilsen Nina
God tur!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
Trådstarter  

Hei Nina

Du nevner en ny DNT hytte, hvor ligger denne? Den har jeg ikke hørt om. En fortsatt god jul og ett godt nytt turår i 2024.

Skogtroll - Ingunn 


   
SvarSitér
Del dette