Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-15 Noreledningen

9 Innlegg
8 Deltakere
29 Liker
688 Visninger
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Et vakkert skogstjern, og det slo meg hvor lite av naturen rundt mastene som bærer preg av dem (i motsetning til dagens på mange måter opprivende oppsetting av vindkraftturbiner).

Vi syklet til Løvlia og derfra er det halvannen kilometer på blåmerket sti til posten. Stien er myrete og bløt her og der, og rett før posten er det en liten plankebro som har sett sine bedre dager. 

En god del folk nøt det nye vertskapets godsaker på Løvlia, men vi møtte ingen andre postjegere underveis.

145BECD7 7E88 41EB AE8C 9F70599DABA4
5AC9B6F4 E50C 43BC AB0C D2542EFA17F0

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Wenche Melbye, Synnøve Kjærstad, Kari Lohne og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Kjell Erik Berg
(@keberg)
Kjentmann
Innmeldt: 14 år siden
Innlegg: 14
 

Det var rimelig vått på myrene i dag, og var glad jeg valgte støvler.
Jeg blir så imponert over hva de fikk til for 100 år siden! Nå er det jo helt umulig å få utbedret og styrket kraftoverføringen mellom nord og sør i Norge.

IMG 6279
IMG 6275

 


   
Wenche Melbye, Nina Didriksen, Kristin Bøe og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Dette var en av seks poster på et raid fra Sørkedalen på sykkel. Jeg fulgte blåstien fra demningen sydøst for posten. Det var 3 km til posten derfra. En fin og bløt tur gjennom villmarka. Nydelig sted i tåka.

Dette innlegget ble endret for 1 år siden av Karl Georg Øhrn

   
Wenche Melbye og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Denne posten ble besøkt i dag. Fulgte blåstien fra Løvlia. Jeg har gått den andre som går over Kusteinåsen før, men ikke denne. Slik det har regnet i høst var jeg forberedt på at det kunne være vått, men ikke som i dag. Stien går enkelte steder over myrene og da skulle jeg ønske jeg hadde hatt langstøvler i stedet for turstøvler. De førstnevnte er ikke noe særlig å gå tur i, men bedre mot vetten?

Den kloppen Nina nevner - og det som er lagt ut over en bekk og hvor det er lagt ut "gangbru" i fortsettelsen var i en særs dårlig forfatning. Ikke bare blir de glatte, men "anlegget" var gått mer eller mindre i oppløsning. Jeg hadde ikke hadde mulighet til å komme over bekken uten klopp, den er for bred for meg og nok også en del andre.

Posten var enkel å finne der den henger på masten - som fortsatt står i likhet med de øvrige mastene på linjen. På vei mot Løvlia (fra Stubdal)så jeg for øvrig at de var i ferd med å ta ned linjer så de er i gang.

Ingunn

 

 

 

 

 

 

 

 


   
Wenche Melbye og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@morten-manner)
Kjentmann
Innmeldt: 1 år siden
Innlegg: 2
 

For dem som ønsker å besøke posten på ski: Skiforeningen kjører ikke opp løypa i vinter, men det gjør arbeidsfolkene som rigger ned mastene. Jeg kom fra Løvlia 27. januar og fulgte scootersporene mot sørøst fra løypa mot Nibbitjern dels til fots dels på ski, retur samme vei. Kablene var tatt ned, men ikke mastene. Posten står nå på en stake ved siden av masten.


   
Ola Langedal og Morten Møst likte dette innlegget.
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
Trådstarter  

Nå er siste mast revet, bortsett fra kulturminnemasten ved Wyllerløypa. Gleder meg til første innlegg med rapport fra masteløs post. 

En liten omtale av rivingen og historien bak Noreledningen:

River siste mast (nrk.no)

Den siste masten sto på et jorde ved Åsa nord for Steinsfjorden. Bildene er tatt et par dager før rivingen i begynnelsen av mars 2023.

C20F651B 970E 4F4E A37F 94C0B70B2247
B121C063 9402 4115 A0CB 669EB86950A1

 

 

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Kari Lohne, Morten Møst og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@amvibe)
Kjentmann
Innmeldt: 6 år siden
Innlegg: 5
 

@ninad Vi besøkte denne posten idag og gikk fra Løvlia. Kloppen som tidligere er beskrevet som forfallen, er nå ubrukelig. Vi måtte gå oppover langs den vannrike bekken for å finne et sted det var mulig å passere. Jeg plumpet, mens de to andre med god hjelp klarte å hoppe tørrskodd fra stein til fast underlag. Muligens det enkleste å ta av støvler og vasse. Stedet er forøvrig vakkert og turen er fin.


   
Nina Didriksen og Liv Paltiel likte dette innlegget.
SvarSitér
Jokkolokko
(@jokkolokko)
Kjentmann
Innmeldt: 16 år siden
Innlegg: 108
 

Jeg lot Holmenkollsøndag være Holmenkollsøndag og lot ungdommen sloss i fred langs løypa. Da var det adskillig fredeligere og mer idyllisk dypt inne på Krokskogen. 

Hadde dagstur på hytta på Kuvlia og fikk en veldig fin runde til Damtjern og Ingeborgsetra før turen gikk til Løvlia og Noreledningen, i alt et par og tyve km. 

Flotte skiforhold i preppa løyper, men scooterløypa sørover fra hovedløypa mellom Løvlia og Gagnumseter var steinhard og skummel ned den første kneika. Heldigvis kort vei ned til tjernet og isen holder fint nå som det er kaldt igjen. Idyllisk her uten master! 

Etter stempling opp til Løvlia for kakao og bolle. 
Takk for turen!

20240310 123057
20240310 124548

 


   
Hans Löwe Larsen, Morten Møst og Wenche Melbye likte dette innlegget.
SvarSitér
 Guri
(@guri)
Kjentmann
Innmeldt: 10 måneder siden
Innlegg: 1
 

Nå er det meget mulig siste mulighet for å ta denne posten på vinterføre, eller "vinterføre". Jeg tok den i går, hvor jeg kom nordfra på ski i scooterløypa. Vårføret bar godt, men isen hadde gått opp nord i tjernet. Jeg fulgte bekken mot høyre og fant ingen snøbro. Ved hjelp av ski som støtte og staver kom jeg likevel over via en stein i bekken uten å plumpe uti, og tuslet meg fram til posten. Beskrivelsen opplyser at posten står "der en av mastene sto". Det hjalp ikke meg noe særlig nå som mastene er helt fjernet, så jeg måtte lete litt. Tilbake fant jeg det minst risikabelt å gå over isen, siden den så ganske jevn ut med tydelig markert skiløype. Isen bar fint.

IMG 3962
IMG 3961

 

Dette innlegget ble endret for 2 uker siden 2 ganger av Guri

   
Gunnark, Nina Didriksen, Atle Berntsen og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Del dette