Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-11 Vannledningen Småvann-Aurevann

17 Innlegg
11 Deltakere
48 Liker
1,179 Visninger
Ingeborg Roald
(@ingeborgpersonligcoach-no)
Kjentmann
Innmeldt: 5 år siden
Innlegg: 48
Trådstarter  

Etter å ha ervervet meg nyboka ble det litt venting på åpning og kvikklunsj: den ble brukt til å merke av posten med blått (forrige hefte er gult - og de røde er branntårn jeg gjerne vil besøke) (bruker små klistremerker som sitter akkurat passe på og går å ta av uten å skade kartet)  Da så jeg at det ble en fin tur fra By til post 11 i nyboka og videre nordover og over til Myrseter - (skikkelig ulent på trillestien og definnitivt rette veien å gå - det var bratt nedover på slutten og ble laaaange 300 meter) og videre ned til post 12 Dammersplassen i gamleboka. 

Dette var en lett sykkelpost (en del oppover selvfølgelig, men går greit på El'n) men posten ligger 150 meter før markeringen og gps anvisningen - men ligger rett ved veien og lett å se. (hvis du har gått over en liten bro har du gått for langt)

kart
klistre
Dette emnet ble endret for 2 år siden 3 ganger av Ingeborg Roald

   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
Sitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Morsom metode! Hvor får du tak i prikkene?

Selv tegner og klipper jeg piler av gule lapper, i år for anledningen rosa, siden det var den blokken som lå nærmest. 

FBB76406 B592 4077 9B92 7FFB5006EBB0

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@ninad Hei Nina

Du får kjøpt dem i en bokhandel/papirhandel.

Ingun


   
Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Dette ble en fin sykkelpost hjemmefra og via Bykrysset. Posten står før demningen, du skal ikke over noen bro her før posten som står på høyre side av stikkveien.

Tidligere når jeg var vært her har jeg tatt den blåmerkede stien fra By mot Myrseter. Da vi kom ned til Småvann og skiltene om drikkevannsreservat går blåstien mot venstre (vest). Mot øst og til høyre går det en umerket sti langs vannet som kommer ned på stikkveien som går inn til Småvann. Hvis du ikke sykler kan dette være en fin tur. Rundtur blir det også om du går veien tilbake.

Ingunn


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
 

Jeg parkerte bilen på By innerst i Lommedalen i dag tidlig og jogget til posten. Samme vei tilbake. Totalt ble det 8,5 km og tur på 52 minutter.

Karl Georg


   
Kristin Bøe og Synnøve Kjærstad likte dette innlegget.
SvarSitér
(@klohne)
Kjentmann
Innmeldt: 19 år siden
Innlegg: 18
 

Fin tur på elsykkel hit i dag!
Når jeg lese tidligere innlegg ser det ut som posten er flyttet, i dag måtte jeg over en liten bro og helt opp til demningen før jeg fant den på venstre side.  Men enkel å finne og lett å komme til!

 

 


   
Kristin Bøe, Morten Møst, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

@klohne 

Da er den nok flyttet for å stå riktig i forhold til beskrivelsen i boka. Den sto definitivt ikke der da jeg var her inne. Men jeg plukket en del tyttebær i skråningen. De er nok borte nå.

Ingunn


   
Morten Møst, Kristin Bøe, Synnøve Kjærstad og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Null problem å finne posten - bare jeg hadde lest godt nok. Begynte først å gå opp en sti mot demningen, men da jeg snudde meg, så jeg posten. 

En grå og dyvåt ukestart, og folketomt i skogen en mandag formiddag ved 10-tiden. Godt med regntøy og hansker. Etter fotografering og klipping trillet jeg tilbake og rakk en dusj før kveldsvakta.

En liten skrivefeil på plakaten, gitt. Og i heftet + på nettet skriver Skiforeningen om «Småvanna» og at navnet kommer av at det var flere vann som ble demmet opp til ett. På Kartverket nettkart står det derimot «Småvann» i entall.

CDF1C972 A0FD 4D99 9913 FB93E31A3886
591E7049 916B 4BFF B528 06817C3F02A1
56F37FAD 75BE 481D 927B 7C1AB7D24AC0

Hilsen Nina
God tur!


   
Kristin Bøe, Morten Møst, Synnøve Kjærstad og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@hansf)
Kjentmann
Innmeldt: 2 år siden
Innlegg: 42
 

Fottur tur retur fra parkering ved By. Var litt spent på hvor posten var å finne etter en del omtale av dette "problemet". Gikk først opp på demningen for å se innover vannet, snudde meg andre veien, og så posten akkurat som på bildet i boka! Tåke hele veien fra Oslo, tåke hele veien opp til posten, og enda tettere tåke hele veien hjem. Men tåke har sin sjarm den også. 


   
Nina Didriksen, Kristin Bøe, Gunnark og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@gunnark)
Kjentmann
Innmeldt: 25 år siden
Innlegg: 15
 

Hei, i dag gikk jeg blåmerket sti fra By til sørvest-enden av Småvann. En trivelig og god sti, men naturligvis våt i disse dager. Deretter umerket sti langs vannet bort til demningen. OBS: Vannet står over demningen, så det kan være skummelt og glatt å gå over den fra vestsiden til posten nå;  fossefallet er skadelig høyt.  Fulgte isteden en (ikke så lang) kronglete sti ned til der stikkveien krysser over bekken, deretter var det grei skuring opp til posten. Så nesten straka vegen tilbake til By, men med en avstikker ut i terrenget siden det var så fint vær.

Gunnar K.


   
Morten Møst, Atle Berntsen, Nina Didriksen og 1 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Mandagsgjengen skulle på tur i området.  Ikke alle damene er så spreke at de ville gå hele turen( minstealder 70 +, eldste 85). Så etter lunsjpausen delte vi oss og noen tok denne posten da en nylig har blitt bitt av KM post jakt. Vi hadde allerede gått blåstien fra Bykrysset og opp dit hvor den krysser en vei/snuplass. Fortsatte på blåstien og opp til Småvann og fulgte den umerkede stien.

Det var faktisk mindre vått på blåstien enn forventet - og "noen" har vært her og jobbet og lagt steiner til rette slik at man kom over på flere steder hvor det tradisjonelt samler seg vann. Den umerkede stien var helt fin å gå. Den er nok heller ikke så mye brukt. 

Ingunn


   
Morten Møst, Nina Didriksen og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
(@tor-sandby)
Kjentmann
Innmeldt: 17 år siden
Innlegg: 9
 

@skogtroll 1911.22. Vi startet til fots fra P-plassen ved  Bykrysset i fint senhøstesvær  og  skogsbilvei rett til posten. Vi brukte 55 minutter oppover og 45 minutter tilbake. Den var enkel og finne til venstre inne ved dammen. Tor


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Hans Löwe Larsen
(@lowe)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 87
 

Her var det mange innlegg, dette var tydeligvis en travel post i det forrige året. Nå er det sommer og nytt år, og vi hadde valgt ut denne posten som dagens framstøt.

Startet fra parkeringen i By, og la i vei med Jordbærhaugen i horisonten. Et hyggelig minne fra tidligere framstøt, og posten står vel der oppe fortsatt. Den ble aldri tatt ned.

Så ble det blåsti opp lia. Denne har vi gått mange ganger da vi bodde i Asker - det var en favoritt tur for sanking av sopp for oss. I dag hadde vi forhåpninger, men det var for tidlig. Om en uke vil det være mer der oppe, nå fant vi bare noen slitne skrubb.

Vi måtte oppom Solkollen, som vi sist besøkte 7.5.2016 på kjentmannsbesøk. Nå var det diverse geocacher som interesserte oss, og dermed måtte vi ta omveien over denne kollen. Den er like fin som for 7 år siden, og tydeligvis mye besøkt. Stikk oppom - det er verdt omveien!

Så kom vi opp til Småvann, og tok den umerkede "fiskestien" langs sydenden av vannet. Her fant vi en fin rasteplass hvor niste kunne fortæres og kaffekok settes i gang.

Heldig for oss var det ikke nok vann til at det rant over kanten på dammen, så da var det bar  å klatre over rekkverket og spasere over. Alternativet så kronglete ut, ned lia og forsere krattskog ned til broen over bekken. Dette alternativet var langt enklere.

Spennende post - og det var gøy å følge fundamentene for rørgata så langt det gikk nedover veien mot Aurevann. Så var vi plutselig ved bilen igjen - nok en post og opplevelse rikere.


   
Morten Møst, Kari Lohne og Kristin Bøe likte dette innlegget.
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

@lowe Jeg var oppe på Jordbærhaugen i vår, og så dessverre ikke noe antikt postoppslag. Men utsikten var like staselig. Det henger et blåskilt der nå, som markerer toppen som "Kolletuppen". Jordbærhaugen er jo finere, men er strengt tatt navnet på gården der nede, mens pynten der den fantastiske posten sto er en av Åmotkollene/kollane. En fin ting med turen fra By til Småvann er at vi får se Jordbærhaugen fra flere vinkler. Oppleves turen til post 22-11 for kort, kan man jo også smette oppom post 00-12!


   
Hans Löwe Larsen likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 
IMG 9525

Artig post, for her tror jeg ikke jeg har vært før. Riktig mye å se på er det også, med gamle installasjoner i terrenget, diger demning som nesten flommet over, og ikke minst blikk over vannet omgitt av ranke graner og løvtrær i høstskrud. Vandringen opp fra By var også interessant, med storveis utsikt nedover Lommedalen.

To andre team ankom mens vi besøkte, herunder kjentfolk fra mange kjentmannstoppmøter. Alltid hyggelig.

Vi fikk dessuten besøk av hjortelusfluer, mange nok til å droppe planer om å buske videre i området.
IMG 9555
Dette innlegget ble endret for 7 måneder siden av Morten Møst

   
Guri, Gunnark og Hans Löwe Larsen likte dette innlegget.
SvarSitér
Side 1 / 2
Del dette