Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Update cookies preferences

Kjentmenns forum – møteplassen i Marka!

Notifications
Clear all

Post 22-13 Olavskilden

8 Innlegg
5 Deltakere
14 Liker
441 Visninger
(@karlgeorg)
Kjentmann
Innmeldt: 22 år siden
Innlegg: 140
Trådstarter  

Fin post å ta fra parkeringsplassen ved Kleivstua. Jeg jogget grusveien fram til blåstien til posten kan følges 200 meter. Det var ca 2,5 km til posten totalt sett. Hjem igjen fulgte jeg blåstien på andre siden av Retthelltjernet for variasjonens skyld.

Karl Georg


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
Sitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Mange ganger er det artig å se hvor forskjellig vi jegere velger ruter til de ulike postene.  Denne tok jeg ved å sykle hjemme fra til Lommedalen. Fulgte Guribysagveien innover og opp til Retthella, hvor jeg har vært en del ganger før. Grei sykkelvei hele veien, Vi syklet tilbake til Lommedalen - også langs Lomma. Her kan man jo velge å ta Kongeveien. Turfølge hadde ett ærend på vei hjem så vi krysset over ved Tverrelva på returen. 

Ingunn


   
Wenche Melbye, Morten Møst og Nina Didriksen likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Denne tok jeg 1. september 2023. Hadde egentlig tenkt å ta post 18 Haukedammen fra Damtjern. Men da jeg kom til Åsa så var Stubdalsveien stengt pga flomskadene. Så da dro jeg  mot Sundvollen og Dronningveien, opp mot Kleivstua. Denne veien var helt fin. 

Alt gikk greit. Jeg tok blåmerket sti nordøstover, forbi Retthelletjernet. Retthelle er et nydelig sted.
Jeg hadde bilen nede ved Sundvollen hotell. Tenkte at det ville være morsomt å gå ned en annen vei enn Dronningveien. (Krokkleiva var stengt pga flomskader). Iflg kartet og noen avblekete, gamle sommerskilt så skulle det være bare 3 km ned til Sundvollen. Jeg syntes dette virket oppløftende. Men - etter noen meter forsto jeg at dette ville bli vanskelig. 
Har aldri gått en så fæl sti noen gang i mitt kjentmannsmerkeliv. Det var en stupbratt røys av en sti med skarpe steiner blandet med vann. Masse vindfall, rotvelt og råtten skog. Av og til måtte jeg ligge på ryggen for å komme fram. Jeg tenkte at dette orket jeg ikke, men at før eller siden må jeg jo komme til veien  til Grønnhella og Sundvollen. Dette stemte jo også. 
Et skilt fortalte meg at dette var Nordkleiva, den gamle pilgimsveien over Krogskogen. At noen kunne gå her er meg en gåte, men uværet og flommen nå i august kan ha gjort den så uframkommelig. 
Har sørfet litt på nettet for å finne mer om Nordkleiva.

Se: https://www.skiforeningen.no/utimarka/omrader/krokskogen-hole/steder/nordkleiva/

Sakset fra Skiforeningens webside.

 

Dette innlegget ble endret for 7 måneder siden av Beate Heilemann

   
Gunnark, Wenche Melbye, Morten Møst og 2 andre kjentmenn likte dette innlegget
SvarSitér
Morten Møst
(@store-bernhard)
Honorable Member Administrator
Innmeldt: 3 år siden
Innlegg: 314
 

Hvis dette var den fæleste stien du har gått i ditt kjentmannsmerkeliv, ja, da må den være dobbelt-fæl. Takk for advarselen. Ditt innlegg minner meg også om at siden vi har hatt om Nordkleiva/Tavleskaret (kjentmannspost 1994-96) var blitt en gjemmeside. Den har jeg nå funnet frem igjen og pusset opp: https://www.kjentmannsmerket.org/2023/09/nord-og-ned-for-svenskene/


   
Nina Didriksen, Gunnark og Wenche Melbye likte dette innlegget.
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

Jeg har ikke glemt denne turen, men tenkt på den utallige ganger og lurt på hvor vanskelig pilgrimsleder kan være. Det viste seg at jeg hadde rett. Se på denne artikkelen fra RingeriksAvisa fra 2011.

https://www.ringeriksavisa.no/andre-nyheter-arkiv/11-regionale-nyheter/5758-turistene-narres-med-falsk-pilegrimsvei


   
Morten Møst likte dette innlegget
SvarSitér
(@skogtroll)
Kjentmann
Innmeldt: 20 år siden
Innlegg: 201
 

Hei Beate

Her må det ha skjedd noe med stien.  Jeg har riktignok ikke gått den nedover, men oppover for noen få år siden.  En venninne og jeg gikk Pilgrimsleden i motsatt retning av "normalen". Startet ved Norderhov kirke, rundt på deler av Røyselandet og opp Nordkleiva. Helt klart mer sti og kronglete enn dagens Krokkleiva, men opplevde den ikke som så vanskelig. Så - kanskje den også var litt ødelagt av stormen og uværet?

Ingunn


   
SvarSitér
(@beatyschka)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 83
 

@skogtroll 
Ja naturligvis. Det var  "Hans" som hadde herjet. 😣 
Ellers har jeg kjentmannsmerketørke siden vinteren satte inn. 
Langt i fra frivillig, men iskulde, dype snøfonner  og mørke har virket hemmende. Men nå det går mot lysere tider 😛


   
Nina Didriksen likte dette innlegget
SvarSitér
Nina Didriksen
(@ninad)
Kjentmann
Innmeldt: 24 år siden
Innlegg: 288
 

Postet av: @beatyschka

Se på denne artikkelen fra RingeriksAvisa fra 2011.

https://www.ringeriksavisa.no/andre-nyheter-arkiv/11-regionale-nyheter/5758-turistene-narres-med-falsk-pilegrimsvei

Denne lenken vil ikke åpne seg, dessverre.

IMG 5210

 

 

Hilsen Nina
God tur!


   
SvarSitér
Del dette